Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Starostwo Powiatowe w Garwolinie
Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
Referat Gospodarki Nieruchomościami
ul. Mazowiecka 26, 08-400 Garwolin, II Piętro, Pokój nr 225
tel. (025) 684-29-61, 684-29-62, 684-29-63
e-mail: wydz.geodezji@garwolin-starostwo.pl
WYMAGANE DOKUMENTY
1. Wniosek użytkownika wieczystego, będącego osobą fizyczną, która w dniu 13 października 2005 r., była użytkownikiem wieczystym nieruchomości zabudowanej na cele mieszkaniowe, zabudowanej garażami albo przeznaczonej pod tego rodzaju zabudowę lub nieruchomości rolnej (na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.).
2. Wniosek użytkownika wieczystego, jeżeli po dniu 1 stycznia 2019 r. na gruncie będącym w użytkowaniu wieczystym zabudowanym na cele mieszkaniowe, w rozumieniu art. 1 ust. 2 zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, budynek mieszkalny zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.).
OPŁATY
1. Dokonanie czynności urzędowej (wydanie decyzji) na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005r., podlega opłacie skarbowej w wysokości 10 zł. (słownie: dziesięć złotych). Opłatę skarbową należy uiścić na konto Miasta Garwolin Nr 79 9210 0008 0013 8455 2000 0010.
2. Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł. (słownie: dziesięć złotych) z tytułu udzielonego pełnomocnictwa lub prokury od każdego stosunku pełnomocnictwa, w przypadku działania przez pełnomocnika (na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.).
3. Opłatę za przekształcenie ustala się zgodnie z zasadami zawartymi w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami.
4. Opłatę za przekształcenie ustala się zgodnie z zasadami zawartymi w ustawie z dnia 20 lipca 2018r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
1. Sprawy załatwiane są bez zbędnej zwłoki, zgodnie z terminami wynikającymi z Kodeksu postępowania administracyjnego, przy jednoczesnym zachowaniu procedur, o których mowa w przepisach, na podstawie których są prowadzone (na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.).
2. Właściwy organ wydaje zaświadczenie na wniosek właściciela w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku albo na wniosek właściciela lokalu uzasadniony potrzebą dokonania czynności prawnej mającej za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu - w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku (na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.).
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości Dz.U. 2005 nr 175 poz. 1459
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów Dz.U. 2018 poz. 1716
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Dz.U. 1997 nr 115 poz. 741
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168
Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej Dz.U. 2006 nr 225 poz. 1635
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U.UE.L.2016.119.1) „RODO”.