W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Interpelacja w sprawie kampanii promocyjnych powiatu białostockiego

19.05.2023 - Sebastian Ptaszyński

Interpelacja

Realizując mandat radnego na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. - korzystając z moich uprawnień radnego kieruję do Pana niniejszą interpelację :
W poprzednim roku PROT, przeprowadziło kampanie promocyjne. Pomysł i inicjatywa odnośnie do przeprowadzenia kampanii promocyjnych w wyszły od stołecznych przedsiębiorców z branży turystycznej. Te niskobudżetowe kampanie promocyjne okazały się wyjątkowo efektywne i cała branża turystyczna jest entuzjastycznie nastawiona do ich powielenia w skali regionów oraz kraju. Stąd też Moje pytanie:
Czy Starostwo zamierza negocjować i zaprosić Podlaską Organizację Turystyczną w 2023 r. aby zleciła realizację kampanii promujących POWIAT BIAŁOSTOCKI - regiony i miasta?

Proszę o udzielenie mi informacji w jaki sposób w/w informacje zostaną mi przekazane.

Z poważaniem

Proszę o zachowanie urzędowej formy odpowiedzi na te 3 w/w pytania adres.
Sebastian Ptaszyński
Radny Powiatu Białostockiego
 

Odpowiedź

Białystok, 2023-06-02
 RP.0003.107.2023                                      
 
Pan 
Sebastian Ptaszyński
Radny Powiatu Białostockiego
 
Udzielam odpowiedzi na Pańską interpelację z 19 maja 2023 r. zawierającą jedno pytanie o logicznej strukturze maksymalnie dwóch pytań (konotowanych do orzeczeń „zamierza negocjować" i „zamierza zaprosić"). Z racji na Pańską prośbę odpowiedzi na wszystkie zawarte w interpelacji pytania, udzielam
w 3 punktach:

  1. Powiat Białostocki stale współpracuje z Podlaską Regionalną Organizacją Turystyczną, również w bieżącym roku. PROT realizuje liczne kampanie i działania promujące powiat i branżę turystyczną z powiatu. Oczywiście przy każdej okazji dbamy, by powiat był jak najlepiej promowany.
  2. Zaproszenie PROT nie wymaga negocjacji, na każdym zebraniu PROT wysłuchuje potrzeb poszczególnych regionów i miast należących do organizacji. Warto tu zwrócić uwagę na niewielką liczbę gmin należących do niej. Obecnie obok powiatu do PROT należą gminy Choroszcz, Michałowo, Supraśl i Tykocin. Na terenie 15 gmin funkcjonują 3 certyfikowane przez POT (Polską Organizację Turystyczną) punkty informacji turystycznej - dwa w Tykocinie i jeden punkt w Czarnej Białostockiej. Nikła liczba punktów i gmin zaangażowanych w promocję turystyczną może utrudniać działalność promocyjną.
  3. Obecnie są realizowane działania na rzecz edukacji do turystyki i wsparcia branży turystycznej. Warto wymienić program „Poznajemy Podlaskie".
    Z powiatu ze wsparcia korzystają 24 szkoły podstawowe:
  • Zespół Szkół Szkolno-Przedszkolny w Fastach,
  • Szkoła Podstawowa im. Partyzantów Braci M. i A. Chrzanowskich w Gródku,
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny w Nowym Aleksandrowie,
  • Szkoła Podstawowa im. Wspólnoty Polskiej,
  • Szkoła Podstawowa im. Simony Kossak w Dobrzyniówce,
  • Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Łapach,
  • Zespół Szkół w Księżynie,
  • Szkoła Podstawowa im. Jana Ili Sobieskiego w Płonce Kościelnej,
  • Szkoła Podstawowa w Ogrodniczkach im. OSP,
  • Katolicka Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łapach,
  • Szkoła Podstawowa im. Hugona Kołłątaja w Uhowie,
  • Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Choroszczy,
  • Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica w Turośni Kościelnej,
  • Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Zawadach,
  • Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego w Dobrzyniewie Dużym,
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny w Tykocinie - Szkoła Podstawowa im. Stefana Czarnieckiego,
  • Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Sobolewie, gm. Supraśl,
  • Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Czarnej Białostockiej,
  • Szkoła Podstawowa nr 2 im. Romualda Traugutta w Czarnej Białostockiej,
  • Szkoła Podstawowa im. Bolesława Prusa w Poświętnem,
  • Szkoła Podstawowa im. Sybiraków w Rafałówce, gm. Dobrzyniewo Duże,
  • Szkoła Podstawowa w Złotorii, gm. Choroszcz,
  • Szkoła Podstawowa w Konopkach-Pokrzywnicy, gm. Zawady.

Podsumowując, obecnie łączna przyznawana wartość wsparcia przez PROT to 155 tys. zł, a maksymalne wsparcie dla szkoły wynosi 6600 zł. Z wycieczek zorganizowanych przy pomocy powyższej pomocy skorzysta około 800 uczniów. Obecnie wysokość składki członkowskiej, jaką powiat białostocki wnosi do PROT to 5000 zł rocznie. W 2022 roku PROT posiłkowany składką z powiatu we wskazanej powyżej kwocie oraz informacjami na potrzeby promocji osiągnął następujące wyniki promocyjne wyceniane przez autora raportu na sumę 4 460 000 zł:
Łączna liczba publikacji w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 roku wyniosła 1034. Przełożyło się to na zasięg wynoszący 45, 7 mln, natomiast ekwiwalent reklamowy (AVE) wyceniono na 4,46 mln zł. Indeks AVE bywa stosowany jako indeks oceny efektywności działań PR, wyraża ilość pieniędzy, jaką należałoby wydać na publikację lub emisję danego przekazu, gdyby był on reklamą.

  1. Informacje najczęściej pojawiały się w mediach o profilu ogólnoinformacyjnym (872 publ.) i zasięgu ogólnokrajowym (732 publ.). Większość publikacji miała neutralny (860 publ.) lub pozytywny (32 publ.) wydźwięk. Nie odnotowano publikacji o wydźwięku negatywnym.
  2. Największy zasięg (37,4 mln kontaktów) osiągnęły publikacje w telewizji. Szczyt zasięgu przypadł na lipiec. W tym miesiącu wygenerowano też największy ekwiwalent reklamowy (1,28 mln zł).
  3. Dominującym medium były serwisy społecznościowe. Liczba publikacji wyniosła 454 i wygenerowała zasięgi rzędu 381 tys. o łącznym ekwiwalencie reklamowym 98,1 tys. zł. Posty wywalały łącznie 20,3 tys. interakcji. (cytat: Raport Instytutu Monitorowania Mediów, całość jest dostępna pod adresem: https://podlaskie.it/wp-content/uploads/2023/02/Raport_lMM_Podlaska_Regionalna_Organizacja_Turystyczna_2022.pdf).

Działania promocyjne PROT są prowadzone również w bieżącym roku, a powiat białostocki i branża turystyczna na jego obszarze jest jednym z beneficjentów tych przedsięwzięć i aktywnym uczestnikiem oraz współinicjatorem działań realizowanych przez Podlaską Regionalną Organizację Turystyczną zrzeszającą obecnie ponad 70 podmiotów (samorządów, przedsiębiorców, domów kultury, organizacji pozarządowych, lokalnych organizacji turystycznych i uczelni) i wchodzącą w skład Polskiej Organizacji Turystycznej zrzeszającą wszystkie regionalne organizacje turystyczne. Jedną z najważniejszych regularnych form promocji niskobudżetowej jest konkurs „Najlepszy produkt turystyczny - certyfikat POT". W ubiegłym roku w regionalnej edycji organizowanej przez PROT wyróżnienie zdobyły produkty z powiatu:

  • Światowe Mistrzostwa w Pieczeniu Babki i Kiszki organizowane przez powiat,
  • Tykocińska Biesiada Miodowa.

W bieżącej kadencji samorządu Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej - Najlepszy produkt turystyczny zdobył Tykocin - Pomnik Historii.
Starostwo Powiatowe w Białymstoku ma w planach rozesłanie informacji o kolejnej edycji powyższego konkursu, gdy ten zostanie ogłoszony.
 
Podpisał
Jan Bolesław Perkowski
Starosta Powiatu Białostockiego
 

{"register":{"columns":[]}}