W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Świetna zabawa, super odczucia!

Dzieci, w kolorowych ubraniach siedzą na podłodze i zdejmują skarpety. Przed nimi ułożona jest ścieżka sensoryczna, złożona z pudełek wypełnionych liśćmi, szyszkami, kasztanami, gałązkami.

Zmysły towarzyszą człowiekowi przez całe życie. Wrażenia płynące z poszczególnych zmysłów docierają do mózgu, gdzie są: rozpoznawane, segregowane, rejestrowane, interpretowane oraz łączone ze sobą tak, by mogły być wykorzystane w celowym działaniu. Prawidłowy rozwój zmysłów jest niezwykle ważny dla dzieci – odgrywa istotną rolę w procesie nauki samodzielnego stania, chodzenia, mowy, a także uczenia się, pisania i czytania.

W tym roku nasze przedszkole realizuje innowację pedagogiczną „Sensoryka smyka”. W każdym miesiącu dzieci będą wykonywać konstruktywne zabawy, mające na celu wspieranie ich rozwoju oraz dostarczanie zróżnicowanych bodźców sensorycznych.

Pierwszym zadaniem innowacji była ścieżka sensoryczna. Jest to doskonała pomoc i wsparcie w rozwoju dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej (zwłaszcza nadwrażliwych lub niewrażliwych dotykowo), ale także przedszkolaków bez deficytów.

Dzieci kolejno spacerowały boso po ścieżce, na której znajdowały się m. in.: groch, makaron, klocki, wata, folia bąbelkowa, flizelina, dywanik. W niektórych grupach przedszkolnych ścieżka złożona była z materiału przyrodniczego (gałązek iglaków, liści, szyszek) i tzw. „darów jesieni” (kasztanów, żołędzi, orzechów). Dzieciom, pokonującym ścieżkę towarzyszyły różne wrażenia sensoryczne. Spacerując po miękkich materiałach i fakturach przedszkolaki wydawały z siebie pomruki zadowolenia np. „mmmm…” Idąc po twardych, kłujących czy nieprzyjemnych powierzchniach mówiły: „Oj!”

Na twarzach dzieci, podczas wykonywania zadania, widać było radość, śmiech, a często także zaskoczenie. Zabawa ta kształtowała u przedszkolaków właściwą reakcję na dotyk i dostarczyła niezapomnianych doświadczeń sensorycznych.

                                                                                              Gabriela Janicka 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}