W dniu 20.06.2022r. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świebodzinie odbyło się ostanie spotkanie doradców zawodowych współpracujących w Projekcie pt. '' Modernizacja kształcenia zawodowego w Powiecie Świebodzińskim'.'
Prowadząca spotkanie Justyna Drzymała przypomniała czas porozumień i podpisywania umów pomiędzy Starostwem w Świebodzinie a placówkami oświatowymi, zaznaczyła, że celem projektu było poprawa jakości kształcenia zawodowego w Powiecie Świebodzińskim poprzez podnoszenie wiedzy i kompetencji 645 uczniów (318K, 327M), w tym 60 niepełnosprawnych ( 31K,29 M) i 34 nauczycieli (21K,13M) z PZSTIZ i SOSW uczestniczących w kursach, szkoleniach stażach /praktykach zawodowych.
Zgodnie z umową i nałożonym obowiązkiem, Poradnia zatrudniła doradcę – konsultanta na 1/2 etatu i tak : od 01.03.2017r do31.08.2019r. zadania pełniła Diana Giera -Kmiecik, od 01.10.2019 r. do końca projektu tj. 30.06 2022 r.- Justyna Drzymała.
Do zadań doradcy zgodnie z celem projektu należało stworzenie wsparcia dla szkół w zakresie doradztwa zawodowego na poziomie lokalnym. Stąd, też po przeprowadzonej diagnozy potrzeb i stanu doradztwa zawodowego w szkołach p. Diana Giera- Kmiecik opracowała '' Plan Wsparcia szkoły w obszarze doradztwa edukacyjno- zawodowego'', gdzie stwierdzono, że niewątpliwym zasobem szkół jest :
- organizowanie spotkań młodzieży z przedstawicielami wyższych uczelni i firm.
- wyjścia do zakładów pracy, wyjazdy na uczelnie,
- organizacja konferencji zawodowych i Targów Edukacji i Pracy na terenie szkoły,
- wyjazdy na Targi organizowane w innych miejscowościach,
- spotkania indywidualne i grupowe kierownika szkolenia praktycznego, pedagoga i wicedyrektora ds. wychowawczych z młodzieżą .
Słabszym punktem i obszarem, które należałoby rozwijać to:
- współpraca z pracodawcami, organizacjami pracodawców, przedstawicielami Powiatowego Urzędu Pracy, Ochotniczego Hufca Pracy, Partnerstwa Publiczno-Prawnego
- promocja idei doradztwa zawodowego
Justyna Drzymała jako konsultant w Projekcie przekazała najważniejsze zrealizowane zadania m.in.
- 4 szkolenia warsztatowo- wykładowe mające na celu, podnoszenie i wzbogacenie warsztatu pracy doradcy zawodowego ( tworzenie bazy scenariuszy zajęć, kart pracy spotkań z uczniem)
- 3 spotkania ( w tym 2 szkoleniowe ) z instytucjami zewnętrznymi;
- IBE nt '' Zintegrowany system Kwalifikacji
- Centrum Kształcenia Ustawicznego nt.'' Szkolenie dla doradców edukacyjno-zawodowych na obszarze makroregionu III''
- uczestnictwo ''Dniach Otwartych Szkoły '', gdzie poprowadziła wykład nt. '' Czynników dobrego wyboru szkół '' - prezentacji '' Wybór zawodu -Moją przyszłością''
- konsultacje z doradcami szkolnymi na rożne tematy, jak
obowiązujące rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego ( ewentualne zmiany)
- pomocy w opracowaniu programu realizacji doradztwa zawodowego – Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
- uczeń młodociany
- diagnozy uczniów klas VII -VIII oceniając ich zainteresowania, predyspozycje, cechy osobowości i inne zasoby wewnętrzne i zewnętrzne, które wpływają na decyzje zawodowe zgodnie z potrzebami i możliwościami ucznia.
Zaznaczyła, że największym zasobem w działalności Projektu był udział w 22 szkoleniach, które były bardzo przydatne, porządkowały wiadomości i wzbogaciły warsztat zawodowy. Podczas spotkania kol. Justyna przeprowadziła kilka testów, w formie gier, zabaw logicznych, dzieląc się w ten sposób z doradcami nowymi narzędziami, które można wykorzystać w trakcie spotkań diagnostycznych jako wstęp do nawiązania lepszego kontaktu z uczniem.
Następnie głos zabrała Pani Katarzyna Frąckowiak- pedagog szkolny/doradca zawodowy w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowaczym. Stwierdziła, że dużym zainteresowaniem cieszyły się kursy: Kurs Baristy oraz Kurs kelnerski, w których uczestniczyli uczniowie szkoły branżowej.
Nauczyciele zawodu oraz pedagog szkolny uczestniczyli w szkoleniach: Coaching oraz kursach w ramach nauki zawodu. Ponadto p. Kasia uczestniczyła w oferowanych w ramach projektu szkoleniach on-line oraz stacjonarnych z zakresu doradztwa zawodowego. Poszerzały one wiedzę z tego obszaru, udostępniały interesujące materiały szkoleniowe.
Reasumując w przebiegu kilku lat projektu uczniowie oraz nauczyciele poszerzyli swoje kompetencje, umiejętności, wiedzę.
Podsumowania współpracy w Projekcie dokonała Pani Joanna Wolniewicz- doradca zawodowy i koordynator Projektu w Powiatowym Zespole Szkół Technicznych i Zawodowych, która zaznaczyła, że z uwagi na realizację zaplanowanych kursów( a opóźnionych z powodu COVID-19) w ich szkole projekt będzie jeszcze realizowany do końca grudnia. Uważa, że szkolenia, nie zawsze były zgodne z potrzebami szkoły, czasem były zbyt długie i teoretyczne. Większym powodzeniem wśród młodzieży cieszyły się szkolenia praktyczne i dające kwalifikacje. Ogólnie założenia projektowe zostały osiągnięte w stopniu zadowalającym, niestety pandemia pokrzyżowała pewne plany i wpłynęła na niepełną satysfakcję osiągnięć.
Pani Adrianna Krzemińska dodała, informacje dotyczące możliwości doskonalenia zawodowego doradcy zatrudnionego w Projekcie. Mówiła o studiach podyplomowy z zakresu doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości, licznych szkoleniach i kursach. W szczególności dużą uwagę zwróciła na możliwości rozwoju zawodowego w zakresie Coaching wraz ze znacznym uwzględnieniem wystąpień publicznych. Wzbogaciła również spotkanie o krótką prelekcję na temat podstaw przygotowania różnych typów prezentacji multimedialnych oraz roli prelegenta.
Spotkanie, pomimo nawału pracy związanej z zakończeniem roku szkolnego , przebiegało w bardzo milej atmosferze i w dużej aktywności. Po podpisaniu listy obecności Justyna D. podziękowała za współpracę, życząc udanego wypoczynku letniego i energii na następny rok pracy.
Sporządziła Justyna Drzymała – konsultant w Projekcie