W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

8.4.1 „Modernizacja kształcenia zawodowego w Powiecie Świebodzińskim”

O projekcie

Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020 w części współfinansowanej z EFS. Poddziałanie 8.4.1. Doskonalenie jakości kształcenia zawodowego. Projekt będzie realizowany do 30 czerwca 2022 roku. Wartość projektu ogółem : 8 252 441,56 zł

W projekcie zaplanowano bezpłatną organizację i przeprowadzenie dla uczniów technikum i zasadniczej szkoły zawodowej kursów i szkoleń nadających nowe umiejętności i uprawnienia zawodowe oraz zwiększające szanse na rynku pracy. Dodatkowo uczniowie będę mieli  okazję uczestniczyć w płatnych stażach i praktykach u pracodawców.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone następujące kursy i szkolenia :

Technik logistyk

  1. prowadzenie działalności w branży transportowej
  2. operator wózków widłowych i organizacja pracy magazyniera
  3. podstawy prawa transportowego
  4. język zawodowy
  5. symulacje pracy magazynu
  6. wirtualne laboratoria

Technik ekonomista / Technik handlowiec / Sprzedawca

  1. kasjer walutowy z obsługą kasy fiskalnej
  2. kurs e-commerce i marketing internetowy
  3. stan posiadania firmy – bilans
  4. język zawodowy

Technik informatyk

  1. programista
  2. administrator stron internetowych
  3. administrator baz danych
  4. język zawodowy
  5. administrator sieci komputerowych
  6. projektowanie grafiki komputerowej i animacji
  7. Android i IOS - nowoczesne aplikacje mobilne

Technik żywienia i usług gastronomicznych / Technik hotelarstwa / Kucharz

  1. kurs dekorowania potraw ( carving )
  2. kurs dekorowania stołów
  3. język zawodowy
  4. kurs kwalifikacyjny ( I i II stopnia ) – kelner
  5. kurs kwalifikacyjny ( I i II stopnia ) – barman
  6. kurs kwalifikacyjny ( I i II stopnia ) – barista
  7. sommelier
  8. magia aromatów w przemyśle spożywczym
  9. dietetyk
  10. animator czasu wolnego
  11. animator sportu i rekreacji
  12. pilotaż i przewodnictwo
  13. rezydent turystyczny
  14. obsługa programów hotelowych
  15. zasady higieny w technologii żywności
  16. warsztaty gastronomiczne SLOW FOOD
  17. warsztaty gastronomiczne FAST FOOD

Kierunki mechaniczne – technikum i zasadnicza szkoła zawodowa

  1. uprawnienia elektryczne
  2. projektowanie CAD 2D i 3D
  3. język zawodowy
  4. spawanie ręczne metodą MAG
  5. projektowanie i obsługa obrabiarek CNC

Dodatkowo

Dodatkowo – uczniowie w zawodzie technik handlowiec, technik logistyk, technik informatyk oraz technik żywienia i usług gastronomicznych będą mieli możliwość zdobycia prawa jazdy kat. B

Harmonogram realizacji zajęć - uprawnienia elektryczne do 1 kV
Harmonogram realizacji zajęć dla Powiatowego Zespołu Szkół w Świebodzinie - prawo jazdy kat. B
Harmonogram realizacji zajęć dla Powiatowego Zespołu Szkół w Świebodzinie wrzesień-październik 2021 r.
Harmonogram realizacji zajęć- spawanie mag
Harmonogram realizacji zajęć - uprawnienia elektryczne

Harmonogram realizacji zajęć - uprawnienia elekt.
Notatka ze spotkania doradców zawodowych

27.06.2022

     W dniu 20.06.2022r.  w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świebodzinie odbyło się ostanie spotkanie doradców zawodowych współpracujących w Projekcie                            pt. '' Modernizacja kształcenia zawodowego w Powiecie Świebodzińskim'.'
Prowadząca spotkanie Justyna Drzymała przypomniała czas porozumień i podpisywania umów pomiędzy  Starostwem w Świebodzinie a placówkami oświatowymi, zaznaczyła, że celem projektu było poprawa jakości kształcenia zawodowego w Powiecie Świebodzińskim poprzez podnoszenie wiedzy i kompetencji 645 uczniów (318K, 327M), w tym 60 niepełnosprawnych ( 31K,29 M) i 34 nauczycieli (21K,13M) z PZSTIZ i SOSW uczestniczących w kursach, szkoleniach stażach /praktykach zawodowych.
Zgodnie z umową  i nałożonym obowiązkiem, Poradnia zatrudniła doradcę – konsultanta na 1/2 etatu  i tak : od 01.03.2017r do31.08.2019r.  zadania pełniła  Diana Giera -Kmiecik, od 01.10.2019 r. do końca projektu tj. 30.06 2022 r.- Justyna Drzymała.
Do zadań doradcy zgodnie z celem projektu należało stworzenie wsparcia dla szkół w zakresie doradztwa zawodowego na poziomie lokalnym. Stąd,  też po przeprowadzonej diagnozy potrzeb i stanu doradztwa zawodowego w szkołach  p. Diana Giera- Kmiecik opracowała '' Plan Wsparcia szkoły w obszarze doradztwa edukacyjno- zawodowego'', gdzie stwierdzono, że niewątpliwym zasobem szkół jest :

  • organizowanie spotkań młodzieży z przedstawicielami wyższych uczelni i firm.
  •  wyjścia do zakładów pracy, wyjazdy na uczelnie,
  • organizacja konferencji zawodowych i Targów Edukacji i Pracy na terenie szkoły,
  • wyjazdy na Targi organizowane w innych miejscowościach,
  • spotkania indywidualne i grupowe kierownika szkolenia praktycznego, pedagoga i  wicedyrektora ds. wychowawczych z młodzieżą .

Słabszym punktem i obszarem, które należałoby rozwijać to:

  • współpraca z pracodawcami, organizacjami pracodawców, przedstawicielami Powiatowego Urzędu Pracy, Ochotniczego Hufca Pracy, Partnerstwa Publiczno-Prawnego
  • promocja idei doradztwa zawodowego

Justyna Drzymała jako konsultant w Projekcie przekazała najważniejsze zrealizowane zadania m.in.

  • organizacja :
  • 4 szkolenia warsztatowo- wykładowe  mające na celu, podnoszenie i wzbogacenie warsztatu pracy doradcy zawodowego ( tworzenie bazy scenariuszy zajęć, kart pracy spotkań z uczniem)
  • 3 spotkania ( w tym 2 szkoleniowe )  z instytucjami zewnętrznymi;
  •  IBE  nt '' Zintegrowany system Kwalifikacji
  •  Centrum Kształcenia Ustawicznego  nt.'' Szkolenie dla doradców edukacyjno-zawodowych na obszarze makroregionu III''
  • uczestnictwo ''Dniach Otwartych Szkoły '', gdzie poprowadziła wykład nt. '' Czynników dobrego wyboru szkół '' - prezentacji '' Wybór zawodu -Moją przyszłością''
  •  konsultacje z doradcami szkolnymi na rożne  tematy, jak

obowiązujące  rozporządzenia  w sprawie doradztwa zawodowego ( ewentualne zmiany)

  • pomocy w opracowaniu programu realizacji doradztwa zawodowego – Wewnątrzszkolny System Doradztwa  Zawodowego
  • uczeń młodociany
  • diagnozy uczniów klas VII -VIII oceniając ich zainteresowania, predyspozycje, cechy osobowości i inne zasoby wewnętrzne i zewnętrzne, które wpływają na decyzje zawodowe zgodnie z potrzebami i możliwościami ucznia.

Zaznaczyła, że największym zasobem w działalności  Projektu był udział w 22 szkoleniach, które były bardzo przydatne, porządkowały wiadomości i wzbogaciły warsztat zawodowy. Podczas  spotkania kol. Justyna przeprowadziła kilka testów, w formie gier, zabaw logicznych,  dzieląc się w ten sposób z doradcami nowymi narzędziami, które można wykorzystać w trakcie spotkań diagnostycznych jako wstęp do nawiązania lepszego kontaktu z uczniem.

     Następnie głos zabrała Pani Katarzyna Frąckowiak- pedagog szkolny/doradca zawodowy w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowaczym. Stwierdziła, że dużym zainteresowaniem cieszyły się kursy: Kurs Baristy oraz Kurs kelnerski,  w których uczestniczyli  uczniowie szkoły branżowej.
Nauczyciele zawodu oraz pedagog szkolny uczestniczyli w szkoleniach: Coaching oraz kursach w ramach nauki zawodu. Ponadto p. Kasia uczestniczyła w oferowanych w ramach projektu szkoleniach on-line oraz stacjonarnych z zakresu doradztwa zawodowego. Poszerzały one wiedzę z tego  obszaru, udostępniały interesujące materiały szkoleniowe.
Reasumując w przebiegu kilku lat projektu uczniowie oraz nauczyciele poszerzyli swoje kompetencje, umiejętności, wiedzę.

     Podsumowania współpracy w Projekcie dokonała Pani Joanna Wolniewicz- doradca zawodowy i koordynator Projektu w Powiatowym Zespole Szkół Technicznych i Zawodowych, która zaznaczyła, że z uwagi na realizację zaplanowanych kursów( a opóźnionych z powodu COVID-19) w ich szkole projekt będzie jeszcze realizowany do końca grudnia. Uważa, że szkolenia, nie zawsze były zgodne z potrzebami szkoły, czasem były zbyt długie i teoretyczne. Większym powodzeniem wśród młodzieży cieszyły się szkolenia  praktyczne i dające kwalifikacje. Ogólnie założenia projektowe zostały osiągnięte w stopniu zadowalającym, niestety pandemia pokrzyżowała pewne plany i wpłynęła na niepełną satysfakcję  osiągnięć.

     Pani Adrianna Krzemińska dodała, informacje dotyczące możliwości doskonalenia zawodowego doradcy zatrudnionego w Projekcie. Mówiła o studiach podyplomowy z zakresu doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości, licznych szkoleniach i kursach. W szczególności dużą uwagę zwróciła na możliwości rozwoju zawodowego w zakresie Coaching wraz ze znacznym uwzględnieniem wystąpień publicznych. Wzbogaciła również spotkanie o krótką prelekcję na temat podstaw przygotowania różnych typów prezentacji multimedialnych oraz roli prelegenta.  

     Spotkanie, pomimo nawału pracy związanej z zakończeniem roku szkolnego , przebiegało w bardzo milej atmosferze i w dużej aktywności. Po podpisaniu listy obecności Justyna D. podziękowała za współpracę, życząc udanego wypoczynku letniego i energii na następny rok pracy.

 

 

                             Sporządziła Justyna Drzymała – konsultant w Projekcie

Organizacja dnia otwartego szkoły 2023 r.

16.03.2023

     W czwartek 16 marca 2023r. w Powiatowym Zespole Szkół w Świebodzinie odbyły się ostatnie w ramach projektu „Modernizacja Kształcenia Zawodowego w Powiecie Świebodzińskim” dni otwarte. Celem tego wydarzenia było przybliżenie uczniom różnych aspektów funkcjonowania rynku pracy. W zeszłym roku gościliśmy przedstawicieli przedsiębiorstw, którzy przybliżyli nam proces onboardingu nowego pracownika, zaś tematem tegorocznego spotkania była własna działalność gospodarcza.

     O możliwościach pozyskania środków na działalność gospodarczą najpierw opowiedziały przedstawicielki Powiatowego Urzędu Pracy w Świebodzinie - panie Małgorzata Florianowicz i Izabela Szymańska. Opowiedziały także o innych formach pomocy bezrobotnym, takich jak bon na zasiedlenie i szkolenia. Następnie Pani Magdalena Bałenkowska, właścicielka pasmanterii „PASJA” opowiedziała o początkach swojej firmy 9 lat temu. Następnie wystąpiła Pani Marta Malinowska, założycielka pracowni ciast „MALINOWA”, która niebawem rozpocznie działalność, właśnie dzięki dofinansowaniu z Urzędu Pracy. Ostatnim występującym przedsiębiorcą był Pan Marcin Gołębiowski, który zachęcił uczniów naszej szkoły do czytania literatury związanej z prowadzeniem biznesu.

     Po zakończeniu wszystkich prezentacji przy kawie i ciastkach młodzież miała jeszcze okazję zadawać pytania i rozmawiać na interesujące ich zagadnienia, z czego skwapliwie skorzystali.

 

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}