Uzyskaj informację publiczną
Zasady dostępu do informacji publicznej
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 112 poz. 1198) udostępnianie informacji publicznych następuje w drodze:
- ogłaszania informacji publicznych w Biuletynie Informacji Publicznej,
- wstępu na sesje Rady oraz posiedzenia komisji Rady,
- udostępniania materiałów z sesji Rady oraz posiedzeń komisji Rady, posiedzeń Zarządu w Biurze Rady i Zarządu Powiatu po ich formalnym przyjęciu,
- udostępnienia na wniosek osoby żądającej informacji (dotyczy informacji, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej).
Zasady udostępniania informacji publicznych w Starostwie:
Udostępnianie dokumentacji, polega w szczególności na umożliwieniu:
- wglądu do dokumentów,
- robieniu notatek,
- dostępu do wydawnictw urzędowych, w których zostały ogłoszone akty prawa miejscowego i inne, uchwalone przez organy Powiatu.
Udostępnianie dokumentacji:
- odbywa się w pomieszczeniu biurowym Starostwa, w obecności pracownika,
- pracownik przechowujący dokumentację jest zobowiązany do dokonania adnotacji o ich udostępnieniu.
Zabrania się wypożyczania i wynoszenia dokumentacji poza wyznaczone pomieszczenie biurowe. Dokumentacja wyłączona ze względu na ograniczenie jawności może być udostępniania wyłącznie osobom i instytucjom do tego upoważnionym.
W przypadku nie zamieszczenia informacji w Biuletynie Informacji Publicznej dostęp do informacji publicznej realizowany jest poprzez udostępnianie informacji na wniosek zainteresowanych stron.
Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeśli nie może być udostępniona w tym terminie, osoba zainteresowana otrzymuje powiadomienie o powodach opóźnienia i wskazanie terminu, w którym informacja będzie udostępniona. Termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od złożenia wniosku.
Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnych z wnioskiem, chyba, że środki techniczne, którymi dysponuje Starostwo Powiatowe nie umożliwiają udostępnienia w takiej formie.
W takim przypadku powiadamia się pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i wskazuje sposób, w jaki informacja może być udostępniona. Jeśli wnioskodawca w terminie 14 dni od powiadomienia nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w sposób wskazany w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie informacji umarza się.
Odmowa udostępniania informacji oraz umorzenie postępowania następują w drodze decyzji, do których stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, z tym, że odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni, a uzasadnienie takiej decyzji zawiera także dane (imiona, nazwiska i funkcje) osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania i oznaczenie podmiotów, ze względu na dobra, których (prywatność osoby fizycznej, tajemnica przedsiębiorcy) wydano decyzję o odmowie dostępu do informacji publicznej.
W Starostwie Powiatowym w Świebodzinie ustala się podział kompetencji w zakresie udzielenia informacji publicznej pomiędzy poszczególne wydziały, samodzielne stanowiska w następujący sposób:
- do koordynowania wszelkich czynności, w zakresie kompetencji rzeczowej Starostwa Powiatowego, związanych z realizowaniem ustawy o dostępie do informacji publicznej, wyznacza się Sekretarza Powiatu odpowiedzialnego za informację publiczną,
- do realizowania wszelkich czynności pozostających w zakresie kompetencji rzeczowej danego wydziału i samodzielnych stanowisk, związanych z realizowaniem ustawy o dostępie do informacji publicznej, w tym do udzielania przedmiotowych informacji, zobowiązuje się naczelników wydziałów i pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach,
- w przypadku nieobecności naczelnika do realizacji powyższych czynności upoważnia się osoby przez nich wskazane na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez naczelnika,
- w przypadku nieobecności pracownika zatrudnionego na samodzielnym stanowisku do realizacji powyższych czynności upoważnia się Sekretarza Powiatu,
Materiały
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej1358_wniosek-udostepnienie.doc 0.03MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 112 poz. 1198)