Zadania Biura
Do podstawowych zadań biura należy w szczególności:
- Planowanie i wykonywanie przedsięwzięć związanych z opracowaniem i utrzymaniem w aktualności dokumentacji dotyczącej osiągania wyższych stanów gotowości obronnej
i funkcjonowania powiatu w okresie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny. - Planowanie i wykonywanie przedsięwzięć w zakresie przygotowania systemu kierowania obroną powiatu.
- Organizowanie stałego dyżuru Starosty i utrzymywanie w aktualności dokumentacji z tym związanej.
- Prowadzenie spraw dotyczących zabezpieczenia potrzeb sił zbrojnych, w tym związanych z doręczeniem kart powołania (akcja kurierska).
- Planowanie i wykonywanie zadań wynikających z obowiązku państwa gospodarza (HNS) w tym dokumentacji punktu kontaktowego i bazy danych na potrzeby HNS.
- Prowadzenie dokumentacji świadczeń na rzecz obrony.
- Prowadzenie reklamowania pracowników od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji w czasie wojny.
- Prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem kwalifikacji wojskowej na potrzeby obronne, współpraca w tym zakresie z WKU Sandomierz.
- Prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem i wykorzystaniem podmiotów leczniczych powiatu na potrzeby obronne państwa.
- Sporządzanie programów i planów szkolenia obronnego, ich uzgadnianie z organami nadrzędnymi, prowadzenie szkolenia oraz uczestniczenie w szkoleniu obronnym organizowanym przez organy nadrzędne.
- Opracowywanie dokumentacji gier i ćwiczeń obronnych, przedstawianie opracowanej dokumentacji do uzgodnienia z wojewodą.
- Dokonywanie okresowych analiz i oceny stanu realizacji zadań obronnych w powiecie, opracowywanie sprawozdań, przedstawianie wniosków i propozycji w tym zakresie.
- Planowanie, organizowanie i wykonywanie zadań związanych z ochroną ludności.
- Opracowywanie i utrzymywanie w aktualności planu obrony cywilnej powiatu.
- Wykonywanie zadań z zakresu szkolenia i popularyzacji ochrony ludności.
- Opracowywanie i bieżąca aktualizacja „Planu ewakuacji ludności, zwierząt i mienia II stopnia na wypadek masowego zagrożenia.
- Planowanie, opracowywanie dokumentacji zapewnienia dostawy wody w warunkach specjalnych.
- Opracowywanie dokumentacji ochrony gospodarki rolno – hodowlanej i produktów żywności.
- Merytoryczny nadzór nad pracami planistycznymi w gminach z zakresu obrony cywilnej.
- Organizowanie, aktualizowanie struktur i dokumentowanie pracy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
- Opracowywanie i aktualizacja Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego.
- Inspirowanie działań związanych z kierowaniem, monitorowaniem, planowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie powiatu.
- Organizowanie i utrzymywanie w sprawności systemu łączności, alarmowania i współdziałania na potrzeby zarządzania kryzysowego.
- Tworzenie i aktualizacja baz danych o siłach i środkach na potrzeby akcji ratowniczych.
- Udział w koordynowaniu w imieniu Starosty zarządzaniem, organizowaniem i prowadzeniem szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia.
- Wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatu.
- Merytoryczny nadzór nad pracami planistycznymi w gminach z zakresu zarządzania kryzysowego.
- Prowadzenie analiz i opracowywanie prognoz dotyczących pożarów, klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń.
- Budowanie systemu koordynacji działań jednostek ochrony przeciwpożarowej wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo – gaśniczego oraz służb, inspekcji, straży oraz innych podmiotów biorących udział w działaniach ratowniczych na terenie powiatu ostrowieckiego.
- Organizowanie systemu łączności, alarmowania i współdziałania między podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych na obszarze powiatu.
- Prowadzenie nadzoru nad stanem ochrony przeciwpożarowej w obiektach i instytucjach podległych Staroście.
- Przeprowadzanie szkoleń wstępnych dla pracowników starostwa.
- Współpraca z Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Ostrowcu Świętokrzyskim i ogniwami Ochotniczych Straży Pożarnych RP z terenu powiatu ostrowieckiego.
- Prowadzenie spraw związanych z działającą przy staroście komisją bezpieczeństwa i porządku.
- Składanie właściwym organom informacji i sprawozdań.
Materiały
Sprawozdanie z działań podjętych w pierwszym półroczu 2023 roku w zakresie poprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli Powiatu OstrowieckiegoSprawozdanie_z_działań_podjętych_w_pierwszym_półroczu_2023_roku_w_zakresie_poprawy_porządku_publicznego_i_bezpieczeństwa_obywateli.docx 0.11MB