W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalistów

15.03.2024

Plakat Światowego Dnia Konsumenta, na którym jest dłoń trzymająca wózek z zakupami, a w prawym dolnym rogu herb powiatu

15 marca to Światowy Dzień Konsumenta i okazja, aby przypomnieć, że wszyscy jesteśmy konsumentami - także przedsiębiorcy w innych, pozazawodowych sytuacjach, gdy robią zakupy w sklepie, kupują mieszkanie czy bilety na koncert, płacą rachunek za prąd, biorą kredyt czy ubezpieczają się. To też dobry moment, by przypomnieć, że nie jesteśmy sami w sporach z przedsiębiorcami. Funkcjonują różnego rodzaju instytucje, do których konsument może się zgłosić, jeśli sam nie radzi sobie z problemem, gdzie uzyska pomoc specjalistów z danej dziedziny. 


Instytucje, które pomagają konsumentom:
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: zasady i prawa obowiązujące w Polsce w kontaktach konsument – przedsiębiorca,
- Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej we Wrocławiu: zgłoszenia potrzeby kontroli produktu nieżywnościowego, usługi lub przedsiębiorcy lub sygnałów o niebezpiecznym produkcie; porady konsumenckie, poubowne rozwiązywanie sporów, stały sąd polubowny,
- Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej: prawa i obowiązki konsumenta na rynku usług telekomunikacyjnych i pocztowych,
- Urząd Ochrony Danych Osobowych: informacje w zakresie ochrony danych osobowych i prywatności,
- Rzecznik Finansowy: wspiercie w sporach z podmiotami rynku finansowego np. bankami czy ubezpieczycielami, 
- Europejskie Centrum Konsumenckie: rozwiązywanie transgranicznych sporów z przedsiębiorcami (UE, Norwegia, Islandia i Wielka Brytania),
- Urząd Transportu Kolejowego: informacje i prawa związane z podróżowaniem koleją,
- Rzecznik Praw Pasażera: prawa pasażerów przewoźników lotniczych,
- Urząd Regulacji Energetyki: informacje dla odbiorców energii i paliw,
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów: poradnictwo konsumenckie,
- CERT Polska - Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa: cyberbezpieczeństwo - zgłaszanie stron internetowych służących do wyłudzeń danych i środków finansowych i oszustw komputerowych, a także podejrzanych wiadomości SMS.
Konsumentów wspierają także liczne organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, fundacje, federacje.

Zachęcamy również do zapoznania się z kampanią społeczną UOKiK, ostrzegającą konsumentów przed fałszywymi inwestycjami, które uwiarygadniane są wizerunkami znanych osób bez ich wiedzy.

Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj! 
Widzisz reklamę inwestycji bez ryzyka z wizerunkiem znanej osoby lub firmy? Superokazja? Jeden klik i zysk w mig?
Uważaj! To może być oszustwo! Inwestowanie zawsze wiąże się z ryzykiem. Znani i lubiani mogą być fałszywą przynętą. Możesz wszystko stracić!
 
Powiatowy Rzecznik Konsumentów Oleśnicy przypomina kilka podstawowych informacji przydatnych na co dzień:
- w sklepie stacjonarnym sprzedawca nie ma prawnego obowiązku przyjęcia zwrotu towaru  - zależy to tylko od jego dobrej woli i to on wskazuje zasady, na jakich będzie możliwy zwrot;
- w przypadku promocyjnego produktu, sprzedawca ma obowiązek podania najniższej ceny z 30 dni poprzedzających obniżkę, która musi być czytelna i jasno opisana;
- kupując przez Internet, sprawdźmy z kim zawieramy umowę, czy i na jakich zasadach możemy od umowy odstąpić, jakie będą koszty odesłania towaru i gdzie mamy go odesłać oraz jakie są opinie jego klientów; 
- dokonując płatności, korzystajmy z usług naszego macierzystego banku - uważajmy na linki i SMS-y odsyłające nas na zewnętrzne strony;
- korzystajmy z programów ochrony kupujących, a w razie zakupu towaru o dużej wartości, wybierajmy przesyłki za pobraniem; 
- starajmy się w miarę możliwości otrzymaną przesyłkę sprawdzić przy kurierze, możemy także nagrać film i zrobić zdjęcia stanu przesyłki;
- reklamację, oświadczenie o odstąpieniu od umowy lub inną korespondencję do przedsiębiorcy wysyłajmy za potwierdzeniem odbioru (w celach dowodowych) – należy zachować jeden egzemplarz dla siebie.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów Oleśnicy zaprasza seniorów oraz ich opiekunów do udziału w webinarium CEDUR „Na co uważać i jak nie dać się okraść w Internecie – bankowość elektroniczna dla seniorów. I edycja” organizowanym przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, które odbędzie się 24 kwietnia 2024 roku od 10:00 do 12:30.

Szczegóły poniżej  


 

{"register":{"columns":[]}}