Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami
Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Starostwie Powiatowym w Oleśnicy
§ 1
Postanowienia ogólne
- Niniejsza procedura normuje sposób postępowania pracowników Starostwa Powiatowego w Oleśnicy, zwanego dalej urzędem, w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami, będącymi klientami urzędu.
- Urząd zapewnia obsługę osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich swoich lokalizacjach.
- Celem wprowadzenia niniejszej procedury jest stworzenie przyjaznych i dostępnych warunków obsługi w urzędzie, zapewniających poczucie bezpieczeństwa i komfortu osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Ilekroć w niniejszej procedurze jest mowa o osobie ze szczególnymi potrzebami lub kliencie, należy przez to rozumieć osobę, o której mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 ze zm.) tj. „osobę, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami”, w szczególności są to osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, niewidome i słabowidzące, głuche i słabosłyszące, z niepełnosprawnością intelektualną, starsze, przewlekle chore, z małymi dziećmi, kobiety w ciąży.
- Osoba ze szczególnymi potrzebami ma prawo zgłosić te potrzeby pracownikom urzędu.
- Każdy pracownik urzędu zobowiązany jest do udzielania niezbędnej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami przebywającymi na terenie urzędu, kierując się empatią i poszanowaniem niezależności tych osób. Urzędnik wychodzi z inicjatywą nawiązania kontaktu z ww. osobami.
- Za wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez urząd odpowiedzialny jest koordynator ds. dostępności.
§ 2
Etapy i zasady obsługi osób ze szczególnymi potrzebami
- Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami odbywa się w Biurze Podawczym na parterze budynku.
- Każdy pracownik urzędu udziela osobie ze szczególnymi potrzebami pomocy w dotarciu do miejsca obsługi.
- Pracownik Biura Podawczego przeprowadza z osobą ze szczególnymi potrzebami wstępną rozmowę w celu ustalenia charakteru sprawy, którą ta osoba zamierza załatwić w urzędzie. Następnie zawiadamia pracownika merytorycznego, który jest właściwy do załatwienia danej sprawy o przybyciu takiej osoby i konieczności jej obsłużenia.
- Jeżeli istnieją bariery, które uniemożliwiają lub bardzo utrudniają obsługę osoby ze szczególnymi potrzebami na stanowisku pracownika merytorycznego, pracownik ten obsługuje osobę ze szczególnymi potrzebami w Biurze Podawczym, a po zakończonej obsłudze pomaga w opuszczeniu budynku, jeżeli zachodzi taka potrzeba.
- Osoby ze szczególnymi potrzebami obsługiwane są poza kolejnością. W przypadku kolejki, pracownik Urzędu zaprasza osobę ze szczególnymi potrzebami do obsługi poza kolejnością.
- Pracownik merytoryczny pomaga (za zgodą osoby ze szczególnymi potrzebami) wypełnić dokumenty składane w urzędzie, następnie odczytuje ich treść do akceptacji osoby, która je składa i wskazuje miejsce na podpis, a w razie potrzeby nakierowuje dłoń klienta we właściwe miejsce.
- Pracownik prowadzący sprawę pyta klienta o preferencje w zakresie formy obsługi i udostępniania dokumentów (np. dokumenty drukowane z powiększoną czcionką, pliki elektroniczne w formatach dostępnych dla urządzeń udźwiękawiających, odczytanie dokumentu, udostępnienie stanowiska komputerowego w celu prowadzenia komunikacji w formie pisemnej).
- W czasie rozmowy z klientem, pracownik dostosowuje tempo wypowiedzi i słownictwo do indywidualnych potrzeb klienta, stosuje powtórzenia, używa prostych zdań pojedynczych, a dłuższe wypowiedzi dzieli na krótsze części, a po każdej z nich upewnia się, czy rozmówca prawidłowo zrozumiał komunikat.
§ 3.
Udogodnienia
- Dostępność budynków Starostwa Powiatowego w Oleśnicy została opisana w deklaracji dostępności udostępnionej na stronie internetowej: www.olesnica.starostwo.gov.pl.
- Do budynku urzędu prowadzą dwa wejścia od ul. J. Słowackiego: wejście główne A (ze schodami) oraz drugie wejście B znajdujące się w przyziemiu, prowadzące do windy, która obejmuje swym zasięgiem wszystkie kondygnacje budynku.
- Z boku budynku urzędu, od strony ul. Wały Jagiellońskie, znajduje się parking z wyznaczonymi dwoma miejscami dla niepełnosprawnych.
- Każdym wejściem do budynku Starostwa Powiatowego w Oleśnicy może wejść osoba z psem asystującym oraz psem przewodnikiem. Pracownik może poprosić właściciela psa o okazanie dokumentów potwierdzających, że pies jest psem przewodnikiem/ asystującym.
- Osoby posiadające trudności w komunikowaniu się mogą załatwić sprawy w urzędzie przy pomocy tak zwanej osoby przybranej, którą może zostać każda osoba fizyczna wybrana przez osobę uprawnioną i posiada ukończone 16 lat zgodnie z art. 3 pkt. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1824 ze zm.).
- Osobom niesamodzielnym, starszym, z niepełnosprawnością intelektualną urząd zapewnia informację i możliwość komunikacji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia oraz możliwość przyjścia w towarzystwie asystenta.
- Urząd, zgodnie z art. 6 pkt 3 lit. d ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 poz. 1062 ze zm.), zapewnia, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikację w formie określonej w tym wniosku. Zgłoszenie chęci skorzystania ze świadczenia usług klient może wnieść:
- telefonicznie pod numerem: 71 314 01 14,
- osobiście w Biurze Podawczym Starostwa Powiatowego w Oleśnicy,
- pisemnie za pośrednictwem poczty: Starostwo Powiatowe w Oleśnicy,
ul. J. Słowackiego 10, 56-400 Oleśnica, - za pomocą faksu numer: 71 314 01 10,
- poprzez wiadomość SMS/MMS na numer telefonu: 570 926 240,
- za pomocą poczty elektronicznej: biuropodawcze@powiat-olesnicki.pl,
- poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ePUAP), adres skrytki: 244l4gnkic.
- Osoba uprawniona może zgłosić chęć skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego przy załatwianiu spraw w urzędzie, co najmniej 3 dni robocze przed planowanym terminem załatwienia sprawy. Po dokonaniu zgłoszenia, urząd zobowiązany jest do zapewnienia obsługi osoby uprawnionej przez tłumacza migowego w uzgodnionym terminie. W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia we wskazanym lub uzgodnionym terminie, zawiadamia wraz z uzasadnieniem osobę uprawnioną wskazując możliwy termin realizacji świadczenia. Osoba zgłaszająca zobowiązana jest do wskazania wybranej metody komunikowania się oraz wskazania celu wizyty w urzędzie i tematu sprawy. Korzystanie z usług tłumacza języka migowego odbywa się na zasadach określonych w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się. Zgłoszenie chęci skorzystania z usług tłumacza można wnieść z wykorzystaniem formularza „Zgłoszenie zamiaru korzystania z pomocy tłumacza języka migowego”, stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej procedury, w sposób określony w ust. 7 (Kontakt telefoniczny możliwy za pośrednictwem osoby trzeciej, sprawnej komunikacyjnie).
- Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu
interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności
architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 poz. 1062 ze zm.). Formularz ”Wniosku o zapewnienie dostępności” stanowi załącznik nr 2 do niniejszej procedury. Wniosek można złożyć w sposób określony w ust. 7, pkt. 2-7.
- W przypadku braku możliwości zapewnienia osobie ze szczególnymi potrzebami dostępności cyfrowej strony internetowej, w tym BIP, Starostwa Powiatowego w Oleśnicy zapewnia się alternatywny dostęp, który w szczególności polega na zapewnieniu kontaktu telefonicznego pod numerem telefonu 570 926 240 lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej: biuropodawcze@powiat-olesnicki.pl.
§ 4.
Postanowienia końcowe
- Wszyscy pracownicy urzędu mają obowiązek zapoznać się z zasadami obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
- Za zapewnienie dostępu do procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, a także za jej przestrzeganie, odpowiedzialni są naczelnicy wydziałów, kierownicy zespołów oraz samodzielne stanowiska Starostwa Powiatowego w Oleśnicy.
Powyższa procedura stanowi załącznik do Zarządzenia Nr 38/2022 Starosty Oleśnickiego z dnia 31 sierpnia 2022 r.
Materiały
Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Starostwie Powiatowym w Oleśnicyprocedura_Starostwo_Powiatowe_w_Oleśnicy.docx 0.03MB