Czym zajmuje się Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim - informacja w tekście łatwym do czytania (ETR)
Informacja o zakresie działalności Starostwa Powiatowego w Nowym Mieście Lubawskim.
Starostwo Powiatowe działa na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz aktów prawnych wydanych przez Radę Powiatu, Zarząd Powiatu i Starostę Nowomiejskiego.
Starosta Nowomiejski jest kierownikiem Starostwa oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników Starostwa, kierowników jednostek organizacyjnych oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
W Starostwie działają organy powiatu:
- Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim organ stanowiący i kontrolny;
- Zarząd Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim organ wykonawczy.
Siedziba i godziny pracy Starostwa.
Główna siedziba Starostwa Powiatowego znajduje się przy ulicy Rynek 1 w Nowym Mieście Lubawskim, gdzie znajduje się większość wydziałów. Poza siedzibą główną znajduje się Wydział Geodezji i Nieruchomości przy ulicy Grunwaldzkiej 3 oraz Wydział Zarządzania Kryzysowego przy ulicy Szkolnej 5b.
Starostwo jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 7.15 do 15.15.
Kontakt ze Starostwem.
Klienci mogą kontaktować się osobiście, telefonicznie lub elektronicznie.
Żeby załatwić sprawy w Starostwie klienci mogą:
- kontaktować się w formie pisemnej na adres Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim, ulica Rynek 1, 13-300 Nowe Miasto Lubawskie, na adres skrytki na ePUAP, oraz zadzwonić pod numer telefonu 56 472 42 20.
Wszystkie informacje o Starostwie dostępne są na stronie internetowej www.powiat-nowomiejski.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa https://bip.powiat-nowomiejski.pl/ w tym wykaz numerów telefonów i adresów mailowych.
W urzędzie jest dostęp do tłumacza języka migowego po wcześniejszym zgłoszeniu chęci skorzystania z usług.
Urząd dysponuje przenośnymi pętlami indukcyjnymi.
Dostosowanie budynku Starostwa do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością.
Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście Lubawskim mieści się w dwóch lokalizacjach.
Budynek administracyjny przy ulicy Rynek 1.
Budynek dostępny w godzinach urzędowania. Wejście od ulicy Rynek oraz dodatkowe wejście z tyłu budynku od strony parkingu przy ulicy Okólnej. Na parkingu przy wejściu od ulicy Okólnej znajduje się oznakowane jedno miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnością. W budynku na parterze znajduje się dostęp alternatywny – Punkt Obsługi Interesantów. Pracownik Punktu Obsługi Interesantów służy pomocą osobom z niepełnosprawnościami.
Budynek administracyjny przy ulicy Grunwaldzkiej 3.
Budynek dostępny w godzinach urzędowania. Jedno wejście od ulicy Grunwaldzkiej oraz dodatkowe wejście od strony parkingu. Budynek wyposażony jest w windę. Na parkingu przy wejściu od ulicy Grunwaldzkiej znajdują się oznakowane cztery miejsca dla osób z niepełnosprawnością. Budynek wyposażony w oprogramowanie wspomagające nawigowanie osób ze szczególnymi potrzebami z dźwiękowym systemem informacyjnym.
Zadania.
Starostwo wykonuje zadania między innymi z zakresu:
- edukacji;
- promocji i ochrony zdrowia;
- transportu zbiorowego;
- administracji architektoniczno – budowlanej;
- geodezji;
- gospodarki nieruchomościami;
- ochrony środowiska, rolnictwa, leśnictwa;
- kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
- kultury fizycznej i turystyki;
- promocji powiatu;
- współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych;
- obronności, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
- ochrony praw konsumenta.
Starostwo prowadzi Biuro Rzeczy Znalezionych oraz zapewnia nieodpłatną pomoc prawną, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, edukację prawną, w tym mediację.
Wybrane zadania z zakresu:
komunikacji i transportu:
- rejestracja i wyrejestrowanie pojazdów;
- wydawanie i zatrzymywanie praw jazdy;
- wydawanie uprawnień przewozowych;
- nadzór nad stacjami kontroli pojazdów i ośrodkami szkolenia kierowców;
- zatwierdzanie zmian organizacji ruchu.
budownictwa i architektury:
- wydawanie pozwoleń na budowę, rozbiórkę obiektów budowlanych i zmianę sposobu użytkowania;
- przyjmowanie zgłoszeń na budowę, rozbiórkę oraz zmianę sposobu użytkowania,
geodezji i kartografii:
- prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym: ewidencji gruntów i budynków;
- wydawanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego;
- udostępnienie materiałów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w tym map ewidencyjnych i map zasadniczych.
gospodarki nieruchomościami:
- gospodarowanie zasobem nieruchomości Powiatu Nowomiejskiego i nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa.
ochrony środowiska:
- wydawanie kart wędkarskich;
- nadzór nad lasami prywatnymi;
- uzyskiwanie zaświadczeń o objęciu nieruchomości uproszczonym planem urządzenia lasu;
- wyłączenie gruntów rolnych z produkcji rolnej;
edukacji, kultury, ochrony zabytków:
- wydawanie pozwoleń na sprowadzanie zwłok/szczątków zza granicy;
- kierowanie dzieci do ośrodków szkolno-wychowawczych i młodzieżowych ośrodków wychowawczych;
- uzyskiwanie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych;
- realizacja zadań właściwych dla powiatu z zakresu ochrony zabytków i opieki nad nimi.
rzecznik praw konsumenta:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
w zakresie organizacji pozarządowych:
- rejestrowanie klubów sportowych lub stowarzyszeń;
- nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie;
- świadczenie usług po wcześniejszej rejestracji pod numerem telefonu 56 472 42 20, lub rejestracji na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc