Procedury załatwiania spraw
Naczelnik Wydziału: Daniel Wiśniewski
Siedziba: ul. Rynek 1, 13-300 Nowe Miasto Lubawskie
Zakres spraw i zadań do realizacji:
- Prowadzenie spraw związanych z rejestracją pojazdów, wydawaniem dowodów i tablic rejestracyjnych.
- Prowadzenie spraw związanych z czasową rejestracją pojazdów.
- Wyrejestrowywanie pojazdów w przypadkach określonych w ustawie.
- Kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne w razie uzasadnionego przypuszczenia o którym mowa w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
- Wydawanie zaświadczeń na potrzeby własne w przewozach krajowych.
- Wydawanie zezwoleń na transport regularny i regularny specjalny oraz aktualizacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących transport regularny.
- Wydawanie licencji na przewóz osób lub rzeczy oraz udzielenie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
- Wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców oraz wpisie do ewidencji instruktorów.
- Wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz uprawnień dla diagnostów.
- Wydawanie, zatrzymywanie i cofanie praw jazdy.
- Wymiana prawa jazdy wydanego za granicą.
- Wymiana pozwolenia wojskowego.
- Wydawanie międzynarodowych praw jazdy.
- Dokonywanie (w formie wymiany) w prawie jazdy wpisu potwierdzającego odbycie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo szkolenia okresowego.
- Wydawanie zezwoleń do kierowania pojazdem uprzywilejowanym oraz o przedłużenie ich ważności.
- Przyjmowanie od osób ubiegających się o uprawnienie do kierowania pojazdami, przed przystąpieniem do szkolenia wymaganych przepisami dokumentów oraz ich weryfikacja.
- Generowanie w systemie teleinformatycznym profilu kandydata na kierowcę oraz przekazywanie informacji o wygenerowaniu profilu kandydata na kierowcę (PKK) osobie, której profil dotyczy.
- Udostępnienie profilu kandydata na kierowcę w systemie teleinformatycznym ośrodkowi szkolenia kierowców, innym podmiotom oraz ośrodkowi egzaminowania przeprowadzającemu egzamin państwowy osoby, której profil dotyczy.
- Sporządzanie niezbędnych wykazów (sprawozdań) wymaganych przepisami m. innymi. dla celów podatkowych urzędu skarbowego, urzędu gmin w powiecie nowomiejskim.
- Gromadzenie w systemach teleinformatycznych „POJAZD” „KIEROWCA” i „PORTAL STAROSTY” danych wymaganych przepisami Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, Ustawy o Kierujących Pojazdami oraz udostępnianie ich uprawnionym podmiotom z zachowaniem przepisów ustawy o ochronie danych osobowych.
- Sprawowanie nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów i diagnostami oraz przeprowadzanie co najmniej raz do roku kontroli – w zakresie zgodności stacji z wymaganiami, prawidłowości wykonywania badań technicznych pojazdów oraz prawidłowości prowadzenia wymaganej dokumentacji.
- Przyjmowanie w terminach określonych ustawą o kierujących informacji z ośrodków szkolenia kierowców informacji dotyczących: terminu, czasu i miejsca prowadzonych zajęć: planowanego przeprowadzenia egzaminu wewnętrznego, danych osób, które ukończyły szkolenie.
- Przyjmowanie w terminach określonych ustawą o kierujących dokumentów zawierających informację o przeprowadzonych kursach oraz o rezygnacji z prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców.
- Przyjmowanie w terminach przewidzianych ustawą informacji oraz danych ze szkół o podjęciu działalności w zakresie szkolenia osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami oraz o jego zakończeniu.
- Kontrola działalności ośrodka szkolenia kierowców zgodnie z rocznym planem kontroli:
1) kompleksowa - badająca całokształt działalności ośrodka w zakresie wynikającym z ustawy o kierujących pojazdami oraz przepisów wykonawczych,
2) wycinkowa - koncentrująca się na wybranym lub wybranych zagadnieniach związanych z działalnością ośrodka. - Kontrola ośrodka szkolenia kierowców wpisanego do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców w innym powiecie, którego infrastruktura jest zlokalizowana na obszarze działania tego starosty.
- Sporządzanie analiz, przetwarzanie oraz podanie do publicznej wiadomości wyników analizy statystycznej w zakresie średniej zdawalności osób szkolonych w danym ośrodku, liczby uwzględnionych skarg złożonych na dany ośrodek.
- Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny oraz zezwoleń na przewozy pojazdów ponadgabarytowych.
- Zarządzanie ruchem na drogach, w szczególności:
1) rozpatrywanie projektów organizacji ruchu oraz wniosków dotyczących zmian organizacji ruchu,
2) opracowywanie lub zlecanie do opracowania projektów organizacji ruchu uwzględniających wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz organizacji i bezpieczeństwa ruchu,
3) zatwierdzanie organizacji ruchu na podstawie złożonych projektów,
4) przekazywanie zatwierdzonych organizacji ruchu do realizacji,
5) przechowywanie projektów organizacji ruchu i prowadzenie ich ewidencji,
6) opiniowanie geometrii drogi w projektach budowlanych,
7) prowadzenie kontroli prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu,
8) współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, zarządami dróg i kolei, Policją oraz innymi jednostkami. - Prowadzenie punktu kancelaryjnego polegającego na przyjmowaniu i rejestrowaniu w dzienniku korespondencji wniosków związanych z rejestracją pojazdów oraz wydawaniem praw jazdy.
Telefon kontaktowy:
- 56 47 242 17 - rejestracja pojazdów,
- 56 47 242 13 - prawa jazdy,
- 56 47 242 16
Godziny urzędowania: poniedziałek - piątek - 7.15 - 15.15