Informacja w sprawie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa
Szanowni Państwo, W dniu 1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa. Od tego dnia Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) będzie przyznawała świadczenia pieniężne w wysokości 300 zł miesięcznie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa dla wszystkich osób pełniących tę funkcję.
Spełniających określone warunki, tj.:
- pełniły funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572) przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat,
- osiągnęły odpowiedni wiek, tj.:
- w przypadku kobiet 60 lat,
- w przypadku mężczyzn 65 lat,
- nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji. Do okresu, o którym mowa w pkt 1 powyżej, wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Do wniosku składanego do KRUS osoba uprawniona do świadczenia, będzie musiała dołączyć m.in. zaświadczenie potwierdzające okres pełnienia funkcji sołtysa na terenie Gminy Brańsk, wydane przez Wójta Gminy.
Z uwagi, iż ustawa wchodzi w życie od dnia 1 lipca 2023 r. proszę o składanie wniosków do Urzędu o wydanie zaświadczenia od dnia 1 lipca 2023 r. ze wskazaniem okresu pełnienia funkcji sołtysa w Gminie Brańsk.
Formularz wniosku można pobrać z załączników poniżej artykułu lub otrzymać w siedzibie Urzędu Gminy, ul. Rynek 8, 17-120 Brańsk (w Biurze Obsługi Interesantów na parterze lub pok. Nr 10 na II piętrze w godzinach pracy Urzędu).
Jeżeli Wójt Gminy nie będzie posiadał danych potwierdzających okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia składanego do KRUS.
W przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje nie mniej niż 8 lat, zaświadczenie może być zastąpione pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Dodatkowo do wniosku do KRUS osoba uprawniona będzie musiała dołączyć oświadczenie o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Świadczenie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej – wzór wniosku składanego do KRUS zostanie określony w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Wniosek o przyznanie świadczenia osoba uprawniona będzie mogła złożyć od 1 lipca 2023 r. w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Decyzja w sprawie przyznania świadczenia będzie wydawana przez KRUS w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o jego przyznanie.
Świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek o jego przyznanie.
Wzory dokumentów znajdują się poniżej.
Materiały
Wniosek o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysaWniosek_o_wydanie_zaświadczeni__o_pelnieniu_funkcji_soltysa.pdf 0.46MB Oświadczenie o spełnieniu wymogu pełnienia funkcji sołtysa
Oświadczenie_o_spełnieniu_wymogu_pełnienia_funkcji_sołtysa.pdf 0.26MB Oświadczenie o niekaralności dla soltysa
Oświadczenie_o_niekaralności_dla_soltysa.pdf 0.18MB Informacja KRUS
Podstawa prawna
ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. poz. 1073)