ROBO RIDERS - innowacyjny program zajęć programowania i kodowania
Robo Riders innowacyjny program zajęć programowania i kodowania jest odpowiedzią na aktualne potrzeby i zainteresowania dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego. W innowacji wykorzystane zostaną elementy programu edukacyjnego „Uczymy dzieci programować”, Scratch Junior, Scottie Go!
Głównym celem innowacji jest:
- Rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, umiejętności matematycznych.
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań.
- Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.
Innowacja obejmuje naukę programowania za pomocą następujących narzędzi:
- Mata edukacyjna „Kodowanie na dywanie”- czyli programowanie bez komputera, za to z użyciem różnych przyborów: obrazków, cyfr, liczmanów, kolorowych kubeczków, za pomocą których następuje: wspomaganie mowy, rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną, nauka czytania i pisania, koncentracja uwagi, doskonalenie orientacji przestrzennej, integracja zespołu klasowego, doskonalenie myślenia abstrakcyjnego i logicznego.
- Ozobot- to mały, ale bardzo inteligentny robot do nauki programowania. Otwiera dzieciom drzwi do świata informatyki i edukacji . Uczy poprzez zabawę i doświadczenie, rozwija myślenie logiczne i algorytmiczne, przez co rozwija w dzieciach nawyki myślowe ułatwiające im funkcjonowanie we współczesnym świecie. Sprawdza się zarówno w zadaniach indywidualnych, jak i grupowych, realizowanych w klasie lekcyjnej. Robociki za pomocą odpowiednich czujników, potrafią odczytać odpowiednią sekwencję kolorów i wykonać zapisane w kodzie działanie. Rysując trasy dla ozobotów i proste kolorowe kody dzieci w istocie programują zadania. To one decydują o tym, jak będzie się zachowywał robot! Wykonują w ten sposób swoje pierwsze zadania programistyczne, jednocześnie rozwijając inne uniwersalne kompetencje, takie jak myślenie algorytmiczne, szukanie optymalnych rozwiązań, kreatywność.
- Online z wykorzystaniem programów takich jak:
- Scratch Junior to intuicyjny język programowania adresowany do dzieci, pozwalający na tworzenie animacji i nieskomplikowanych gier. Użytkownicy układają z kolorowych bloczków prosty kod, który sprawia, że wesołe postaci poruszają się, wydają dźwięki, znikają.
- Scottie Go! to innowacyjna gra do nauki programowania dla najmłodszych. Jest połączeniem realnych, kartonowych klocków służących do pisania przez graczy programów oraz aplikacji, która pozwala zeskanować te programy i przekształcić je na ruch i zachowanie Scottiego oraz poznanych w grze innych bohaterów.
Spodziewane rezultaty:
Efektem wprowadzonej innowacji będzie rozwinięcie u dzieci umiejętności logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, pracy zespołowej, odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych już od najmłodszych lat. Kompetencje cyfrowe kształtować możemy w różnym okresie, w połączeniu z innymi ważnymi dla dziecka tematami, pamiętając o dopasowaniu metod do wieku i możliwości rozwojowych naszych wychowanków. Efektywność zajęć wykorzystujących kodowanie jest wyższa niż zajęć prowadzonych metodami tradycyjnymi, gdzie uczeń jest wyłącznie biernym odbiorcą podawanych mu treści. Zaproponowane aktywności w ramach innowacji pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego, czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.
Opiekunowie
Anna Karlewska
Katarzyna Romańska