W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Egzamin ósmoklasisty

Informacja o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty

DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA EGZAMINU ÓSMOKLASISTY DO POTRZEB EDUKACYJNYCH I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH ZDAJĄCYCH

Dostosowania opisane są w komunikacie dyrektora CKE

Harmonogram, komunikaty i informacje

  • Możliwe sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych zdających są wymienione w komunikacie o dostosowaniach (pkt 1.1.9.).
  • Dostosowanie formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do:
  • rodzaju niepełnosprawności ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność LUB
  • potrzeb ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki) – na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej
  • potrzeb ucznia – obywatela Ukrainy (dotyczy egzaminu z każdego przedmiotu) – na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

1. Arkusze w dostosowanej formie są przygotowywane dla uczniów:

  1. z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
  2. słabowidzących
  3. niewidomych
  4. słabosłyszących i niesłyszących
  5. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
  6. z afazją
  7. z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym
  • którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu – cudzoziemców (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki)
  • obywateli Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa albo którzy przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego
  • 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa5
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • o z zaburzeniem widzenia barw.

Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega między innymi na:

  • zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia
  • zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
  • wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych
  • odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów
  • ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2 ustawy, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia
    • zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu i/lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i/lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.
  • Dokumenty, na podstawie których przyznawane jest dostosowanie formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, to:
  • orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność
  • orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
    • orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
    • zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza
    • opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
  • o specyficznych trudnościach w uczeniu się6: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, z problemami natury dyskalkulicznej
  • pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów:
  • objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną
  • cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu
  • obywateli Ukrainy.
  • Dokumenty, o których mowa w pkt 3.4.6.1., 3.4.6.2. oraz 3.4.6.3., są przechowywane w szkole.
  • Zaświadczenie o stanie zdrowia, o którym mowa w pkt 3.4.6.4., przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2024 r.
  • Opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, o której mowa w pkt 3.4.6.5., przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2024 r.
  • Opinia, o której mowa w pkt 3.4.9., może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu III klasy szkoły podstawowej (§ 3 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1.1.12.).
  • W przypadkach losowych dokumenty, o których mowa w pkt 3.4.7., 3.4.8. oraz 3.4.9., mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po ich otrzymaniu.
  • Nie dotyczy to uczniów posiadających opinię dotyczącą objęcia danego ucznia opieką psychologiczno-pedagogiczną.


SEKCJA 3. Przed egzaminem ósmoklasisty 23

  • Opinia rady pedagogicznej, o której mowa w pkt 3.4.6.6., jest wydawana na wniosek:
  • nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia, LUB
  • rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
  • Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel zobowiązany jest do zapoznania uczniów i ich rodziców lub słuchaczy z możliwymi dostosowaniami warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty nie później niż do 27 września 2024 r.
  • W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych dyrektor szkoły, na wniosek rady pedagogicznej, może wystąpić do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z wnioskiem o wyrażenie zgody na przystąpienie ucznia lub słuchacza do egzaminu ósmoklasisty w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, nieujętych w komunikacie o dostosowaniach (załącznik 4a – wniosek o szczególne dostosowanie warunków lub formy egzaminu w ). Wniosek powinien być uzasadniony i potwierdzony stosownymi dokumentami. Uzgodnienia muszą zostać podjęte w trybie określonym w pkt 3.2.10.
  • Rodzice ucznia lub słuchacz składają oświadczenie (również w załączniku 4b) o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania informacji, o której mowa w pkt 3.4.17., tj. nie później niż do 26 listopada 2024 r. niepełnoletniego zdającego)

1. Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zeszycie zadań egzaminacyjnych, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi.

  • Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 19. Komunikatu, jeżeli zachodzi taka uzasadniona potrzeba (możliwe tylko wtedy, gdy w toku edukacji szkolnej uczeń korzystał z takiego sposobu wyrównywania szans edukacyjnych w związku z posiadaną opinią i fakt ten jest udokumentowany). Przedłużenie czasu dotyczy egzaminu z:
  1. z języka polskiego – w przypadku opinii o dysleksji lub dysortografii, lub dysgrafii
  2. z matematyki – w przypadku opinii o dysleksji lub dysortografii, lub dysgrafii, lub opinii wskazującej na problemy natury dyskalkulicznej
  3. z języków obcych nowożytnych – w przypadku opinii o dysleksji lub dysortografii lub dysgrafii.

3. Zapisywanie odpowiedzi do zadań na komputerze (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie i dokonanie prawidłowej oceny odpowiedzi do zadań w pracy egzaminacyjnej oraz gdy w toku edukacji uczeń został wdrożony do tej formy pracy).

4. Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego (może być członkiem zespołu nadzorującego), który zapisuje odpowiedzi zdającego do zadań otwartych (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie odpowiedzi do zadań w pracy egzaminacyjnej i gdy uczeń w toku edukacji został wdrożony do takiej współpracy z nauczycielem).

W przypadku egzaminu z języka obcego nowożytnego uczeń korzystający z pomocy nauczyciela wspomagającego ma obligatoryjnie przyznaną płytę CD z dostosowanym nagraniem, tj. z wydłużonymi przerwami na zapoznanie się z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu i ich wykonanie. Korzystanie z płyty z dostosowanym nagraniem wymaga przyznania dostosowania określonego w pkt 2. w maksymalnym wymiarze, tj. przedłużenia czasu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty o 45 minut.

Materiały

DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA EGZAMINU ÓSMOKLASISTY DO POTRZEB EDUKACYJNYCH I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH ZDAJĄCYCH
DOSTOSOWANIE​_WARUNKÓW​_I​_FORM​_PRZEPROWADZANIA​_EGZAMINU​_ÓSMOKLASISTY​_DO​_POTRZEB​_EDUKACYJNYCH​_I​_MOŻLIWOŚCI​_PSYCHOFIZYCZNYCH​_ZDAJĄCYCH.pdf 0.39MB
Komunikat o dostosowaniach egzaminu ósmoklasisty w 2025 r. (Uczniowie z afazją, Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym)
Dostosowania​_E8​_2021​_-​_20240820​_E8​_25​_Komunikat​_o​_dostosowaniach​_w​_FIN.pdf 0.17MB
{"register":{"columns":[]}}