Główne zadania pedagoga szkolnego
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
- Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
- Organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, (uzależnienia, stany lękowe - fobie, zaburzenia rozwojowe i zachowani, obniżony nastrój i aktywność) w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
- Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,
- Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
Zadania, o których mowa realizowane są we współpracy z:
- Rodzicami
- Nauczycielami i innymi pracownikami szkoły
- Nauczycielami i pracownikami innych szkół
- Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną
- Poradniami Specjalistycznymi
- Innymi podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga gdy:
- nie radzą sobie z nauką
- ktoś naruszy ich prawa;
- ktoś stosuje wobec nich przemoc;
- potrzebują pomocy i rady;
- chcą po prostu z kimś porozmawiać;
- chcą poradzić się, wybierając przyszłe studia, zawód;
Rodzice uczniów mogą oczekiwać pomocy wtedy gdy:
- dziecko ma problemy z nauką, licznymi nieobecnościami i adaptacją w szkole;
- problemy natury społecznej (komunikacja, relacje, współpraca, wartości wspólnotowe);
- uzyskania informacji i pomocy dla swoich dzieci;
- problemy osobiste (ponieważ kiedy dziecko nie upora się z prywatnym problemami, nie mamy co liczyć na pełne zaangażowanie się w proces nauki)
Nauczyciele mogą oczekiwać:
- pomocy w zdiagnozowaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów;
- analizy opinii o uczniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- wspierania w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego;
- wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów;
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach § 24 (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280)
Godziny pracy
Poniedziałek 8:00 – 12:30
Wtorek 11:40 – 13:30
Środa 10:45 - 14:40
Czwartek 9:50 – 13:30
13:35 – 14:30
Piątek 7:45 – 10:30
W związku z prowadzonymi zajęciami indywidualnymi uprzejmie prosimy, aby rodzice na konsultacje umawiali się przez dziennik elektroniczny.
Obowiązek szkolny i obowiązek nauki

Zgodnie z ustawą Prawo Oświatowe (art. 35), w Polsce nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18. roku życia, a obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18.
Obowiązek szkolny polega na przymusie uczęszczania do szkoły podstawowej. Rozpoczyna się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7. rok życia. Na wniosek rodziców albo opiekuna prawnego naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat.
Obowiązek szkolny jest realizowany w szkołach podstawowych, a obowiązek nauki jest z kolei realizowany w szkołach ponadpodstawowych do ukończenia osiemnastego roku życia (art. 35 PO).
W sytuacji, gdy uczeń nie realizuje obowiązku szkolnego, dyrektor szkoły wysyła do rodziców upomnienie listem poleconym a po dwóch tygodniach (w przypadku braku poprawy sytuacji) kieruje wniosek o wszczęcie egzekucji administracyjnej do organu egzekucyjnego, jakim jest gmina.
Alicja Ołdak
Pedagog Szkolny
Kształtowanie postaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych

W celu przybliżenia tematyki w dalszej części tego referatu wyróżnię kilka głównych zagrożeń cywilizacyjnych.
Nadmienię, jednak bardzo dobitnie, iż wszystkie one wynikają z naszej ignorancji i nastawienia na łatwe, wygodne życie, oraz brakiem odpowiedzialności za swoje decyzje i ich konsekwencje w przyszłości.
Kształtowanie postaw sprzyjających w radzeniu sobie z zagrożeniami cywilizacyjnymi powinno być oparte na holistycznym patrzeniu na siebie samego jak i na otoczenie bliższe i dalsze. A także umiejętność zbierania i korzystania z informacji i zasobów osobistych, społecznych i prawnych.
Aby uchronić ludzkość przed szkodliwym wpływem destrukcyjnych zmian cywilizacyjnych należy pobudzić w nas odpowiedzialność za gospodarowanie wszelkimi zasobami. Jednakże najistotniejszy wpływ na wielkość zagrożeń cywilizacyjnych mają ci spośród nas, którzy posiadają o wiele więcej zasobów niż przeciętny człowiek: np. rządzący, ludzie bardzo bogaci i wpływowi, właściciele ogromnych korporacji.
Do podstawowych czynników potęgujących zagrożenia cywilizacyjne należą:
- niszczenie i nadmierna eksploatacja środowiska naturalnego (wydobywanie kopalin, złóż naturalnych oraz ich przetwórstwo w sposób nastawiony tyko na uzyskanie maksymalnych dochodów).
- osłabienie więzi społecznych (nieustanne korzystanie z różnych programów (tik-tok, facebook, youtube, snapczat).
- dehumanizacja stosunków międzyludzkich (zastępowanie kontaktów naturalnych sztuczną inteligencją, sprowadzenie człowieka do roli narzędzia do uzyskania przychodu, poparcia).
- ograniczanie kreatywności (propagowanie naśladownictwa, kultury obrazkowej, ograniczanie słownictwa, korzystanie z gotowych rozwiązań bez krytycznego podejścia).
- szybkie tempo życia. Ciągłe zmiany i nienadążanie w przystosowaniu się.
- rozwój życia konsumpcyjnego na rzecz zanikania rozwoju duchowego (egoizm, postawy antyspołeczne, degradacja tradycji, moralności i etyki).
- unifikacja życia kulturowego (amerykanizacja zorientowana na łatwość, powierzchowność, tolerancję i estetykę, które wypierają rodzime dobra takie jak sztuka, twórczość, opowieści tradycje).
- rzeczywistość informatyczna, która coraz bardziej wnika w codzienność. Objawia się kontrolowaniem życia i działalności człowieka (stanu zdrowia, stanu posiadania, poglądów, miejsca pobytu)
- terroryzm (koncentrujący się głownie w ośrodkach łączności, bankach, elektrowniach, laboratoriach)
- broń atomowa, związana z globalnym ładem. Wykorzystywanie przewagi militarnej w utrzymywaniu określonych zysków (społecznych, ekonomicznych).
Postawy sprzyjające nie uleganiu zagrożeniom powinny być oparte na wiedzy, czyli znajomości ww. zagrożeń oraz zdawaniu sobie sprawy z konsekwencji ignorowania praw naturalnych i zasad współpracy społecznej.
Człowiek powinien zachować odpowiedni dystans do słuchanych i oglądanych treści, często celowo wprowadzających w błąd. Strach jest obecnie głównym narzędziem wykorzystywanym do indoktrynacji i manipulacji. Jednymi z najważniejszych czynników chroniących są wiedza, uważność i krytyczne myślenie. Drugim czynnikiem jest wsparcie najbliższych bądź specjalistów w ochronie zdrowia w aspekcie psychicznym i fizycznym.
Przekładając powyższe na potrzeby społeczności szkolnej. Rozmawiajmy, informujmy, dyskutujmy i co najważniejsze słuchajmy się nawzajem. W ten sposób tworzymy społeczność wspierającą tak bardzo potrzebną do zachowania dobrostanu przez wszystkich ją tworzącym.
Alicja Ołdak
Pedagog Szkolny