W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Innowacja pedagogiczna „ Motylowy zakątek” – hodowla motyli

Dziewczynka z motylem na rękach

W ciągu ostatnich trzech tygodni Maja, dzieci z grupy 0a wraz ze swoją wychowawczynią, mgr Sylwią Rukat hodowały motylki.

Projekt miał na celu rozwinąć w naszych najmłodszych uczniach zainteresowania przyrodnicze, przybliżyć ich do obcowania z naturą, przełamać lęki przed obcowaniem z różnymi żyjątkami. Etapy rozwoju motyla oglądane na żywo zapadną w pamięci łatwiej niż schemat pokazany na planszy. Dodatkowo dzieci rozwijały empatie w stosunku do zwierząt, dbając o nie i doglądając. Uświadomiły sobie że motyl to piękny owad który jest bardzo pożyteczny ponieważ tak jak pszczoły zapyla kwiaty i drzewa owocowe.

Larwy które udało nam się znaleźć w przyszłości miały stać się  przepięknymi motylkami z rodzaju rusałkowatych a mianowicie Rusałka Pokrzywnik zwana również Małym Szylkretem.

Projekt miał na celu przybliżyć dzieciom z grup zerowych jak również z innych klas etapy rozwoju motyla w bardziej realny sposób. Dzieciaki na własne oczy obserwowały jak małe świeżo wyklute z jaj larwy motyli rosną, odżywiają się i zmieniają w dorosłe osobniki zrzucając kilkukrotnie zbyt mały już naskórek.

Dzieci miały za zadanie co dzień przynosić naszym gąsienicom świeżą pokrzywę aby mogły się pożywić, bo jak sama nazwa wskazuje jest to motyl który mieszka i żywi się pokrzywą. Dobrze odżywione larwy zdrowo rosły. Gdy już osiągnęły dorosła postać zaczęły szykować się do przemiany w poczwarkę. Najczęściej podwieszały się gdzieś wysoko i zmieniały w kokon przypominający suchy liść pokrzywy. W takiej postaci trwały przez ponad tydzień aby następnie zacząć uwalniać się z kokonu, ukazując nam swoją dorosła postać motyla o ślicznym ceglasto czerwonym ubarwieniu z żółto-czarnymi elementami. Po kilku godzinach od uwolnienia z kokonu motyl jest gotowy aby odlecieć, jego skrzydełka są już suche i wyprostowane. Motyl jednak nie od razu odlatuje, ponieważ musi się tej umiejętności nauczyć. W tym czasie można go spokojnie brać na ręce, nie ucieka, jest jeszcze ospały i oswaja się  z nową sytuacją. Czas ten pozwala naszym małym przyrodnikom dokładnie im się przyjrzeć, zaobserwować wszystkie zmiany jakie zaszły w trakcie całej przemiany. Ostatnim zadaniem w naszym projekcie było bezpieczne wypuszczenie motylków na wolność aby mogły nam służyć zapylając kwiatki i drzewka owocowe.

W trakcie trwania projektu grupa 0b oraz uczniowie z klas I-III chętnie odwiedzały nasz „Motylowy zakątek”. W czasie tych spotkań uczniowie mogli pochwalić się swoją wiedzą na temat rozwoju motyla, brać na ręce nasze gąsienice a także je karmić świeża pokrzywą. Dzieci mogły przychodzić i oglądać naszą hodowle w każdej wolnej chwili, dzięki temu utrwalały wiedzę prowadząc obserwacje i rozwijały zainteresowania przyrodnicze.

Nasz „Motylowy zakątek” cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem i sprawił wiele przyjemności zarówno tym mniejszym jak i starszym uczniom.

Pomysłodawcą i koordynatorem projektu była Pani Sylwia Rukat – wychowawca grupy 0a.

Zdjęcia (27)

{"register":{"columns":[]}}