Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Dane kontaktowe:
e-mail: rzecznik.konsumentow@powiat.pruszkow.pl
Adres do korespondencji: ul. Drzymały 30, 05-800 Pruszków
Tel. (centrala): 22 738-14-00 wew. 450
Szanowni Konsumenci,
z pomocy Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pruszkowie (w formie porady konsumenckiej) może skorzystać każdy konsument mieszkający na terenie Powiatu Pruszkowskiego w następujący sposób:
- telefonicznie
- w poniedziałki od godz. 9.00 do 17.00
- we wtorki, środy i czwartki od godz. 9.00 do 15.00
- w piątki od godz. 9.00 do 13.00
- osobiście
- w poniedziałki, wtorki, czwartki od godz. 9.00 do 14.00
- w piątki od godz. 9.00 do 13.00
- pocztą elektroniczną – pod adresem - rzecznik.konsumentow@powiat.pruszkow.pl
INFORMACJE UŁATAWIAJĄCE SKORZYSTANIE Z POMOCY POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW W PRUSZKOWIE
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów. Podstawą prawną działalności rzecznika jest ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1076 ze zm.).
- Z pomocy Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pruszkowie mogą skorzystać mieszkańcy Powiatu Pruszkowskiego.
- Rzecznik udziela pomocy wyłącznie osobom fizycznym (w sprawach nie związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej lub zawodowej), w sporach z przedsiębiorcą (sprzedawcą, producentem, dystrybutorem).
- Porady oraz informacje prawne w zakresie ochrony interesów konsumentów udzielane przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów są bezpłatne.
- W sprawach nieskomplikowanych, niewymagających analizy dokumentów porady są udzielane telefonicznie i mailowo.
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie dysponuje środkami przymusu, za pomocą których mógłby wpłynąć na przedsiębiorcę w celu spełnienia roszczeń/żądań konsumenta. Postępowania prowadzone przez rzecznika mają charakter polubowny,
co oznacza, że przedsiębiorca może podtrzymać swoją negatywną decyzję w sprawie. - W razie odrzucenia przez przedsiębiorcę argumentów przedstawionych przez rzecznika, konsument może dochodzić roszczenia w postępowaniu sądowym lub skorzystać z rozstrzygnięcia sporu przez Stały Sąd Polubowny.
- Prowadzona przez rzecznika interwencja w sprawie nie przerywa biegu przedawnienia.
- Porady prawne i informacje są udzielane przez rzecznika na bieżąco według kolejności zgłoszenia. Powiatowy Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego/odwoławczego.
- W celu wystąpienia przez rzecznika do przedsiębiorcy w sprawie konsumenckiej, konsument powinien złożyć pisemny wniosek – załącznik nr 1, znajdujący się w zakładce „Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów”.
- Podpisany „Wniosek Konsumenta” wraz załącznikami (m.in. kopie dowodów zakupu, umowy, reklamacji, odpowiedzi na reklamację, odmowy załatwienia reklamacji) można złożyć:
- osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowego w Pruszkowie przy ul. Drzymały 30 (Kancelaria, Sala A, parter),
- za pośrednictwem poczty,
- drogą elektroniczną za pomocą E-PUAP: /Powiat-Pruszkowski/SkrytkaESP; e-Doręczenia: AE:PL-50180-38129-IIIDR-28 lub pisma ogólnego do Urzędu: https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne.
- Jeśli złożony wniosek zawiera braki formalne, rzecznik wzywa konsumenta do jego uzupełnienia, w terminie 7-dniowym. W przypadku nie uzupełnienia wniosku we wskazanym terminie, zostanie on pozostawiony bez rozpatrzenia.
- Wnioski konsumentów są realizowane przez rzecznika według kolejności wpływu, bez zbędnej zwłoki. Termin załatwienia sprawy uzależniony jest od udzielenia odpowiedzi przez przedsiębiorcę.
- Jeżeli Rzecznik jest niewłaściwy w sprawie, niezwłocznie przekazuje ją do organu właściwego, informując o tym wnioskodawcę.
- Dane osobowe ujawnione przy udzielaniu porad i informacji są przetwarzane w celu wypełnienia obowiązków prawnych, w szczególności w celu zapewnienia przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pruszkowie pomocy w sprawie o ochronę praw konsumenta. Szczegółowa informacja o przetwarzaniu danych osobowych znajduje się poniżej.
Zadania rzecznika konsumentów:
Zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t. j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1076 ze zm.) do zadań rzecznika konsumentów należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałanie z Prezesem Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Rodzaje spraw realizowanych przez rzecznika konsumentów:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pruszkowie udziela bezpłatnych porad oraz informacji w sprawach dotyczących m.in.:
- kupna - sprzedaży w sklepie, na odległość, (wysyłkowo, za pośrednictwem Internetu) oraz poza sklepem (np. na pokazach, w domu konsumenta);
- telewizji kablowej, cyfrowej, satelitarnej;
- telefonii stacjonarnej i komórkowej;
- usług pocztowych;
- usług kurierskich;
- usług budowlanych;
- usług turystycznych;
- dostawy energii elektrycznej, ciepła, wody;
- umów o dzieło (np. wykonanie mebli).
Materiały
Nowy wniosek o pomoc prawną do Powiatowego Rzecznika KonsumentówNowy_Wniosek_o_pomoc_prawną_do_Powiatowego_Rzecznika_Konsumentów.doc 0.05MB Klauzula informacyjna
Klauzula_informacyjna.docx 0.02MB Wspólne uzgodnienia IODO
Wspólne_uzgodnieniaIODO.docx 0.02MB Biuletyn powiatowego Rzecznika Konsumentów nr 1
Biuletyn-Rzecznika-Konsumentow-1.pdf 0.32MB Biuletyn Powiatowego Rzecznika Konsumentów nr 2
Biuletyn-Rzecznika-Konsumentow-2.pdf 0.45MB Biuletyn Powiatowego Rzecznika Konsumentów nr 3
Biuletyn nr 3.pdf 0.26MB