PROJEKT MOBILNOŚCI EDUKACYJNEJ
03.03.2025
Zrealizowano drugi etap wyjazdów na staże zawodowe w ramach AKREDYTACJI programu ERASMUS+, obejmującej trzy kierunki dokształcania młodzieży Zespołu Szkół w Chocianowie tj. mechatroniczny, organizacji turystyki i logistyczny.
Tym razem realizowano projekt mobilności edukacyjnej 2024-VET, w ramach którego do Hiszpanii pojechała grupa 9 uczniów technikum mechatronicznego oraz 4 uczniów i 2 uczennice technikum logistycznego pod nadzorem 2 opiekunów nauczycieli przedmiotów zawodowych Zespołu Szkół w Chocianowie. Grupa odbyła w miesiącach styczeń/luty 2025r. zaplanowany czterotygodniowy staż w Maladze.
Kolejny raz całej grupie 15-osobowej zagwarantował ciekawe miejsca pracy dostosowane do profilu kształcenia i potrzeb rynku pracy partner zagraniczny euroMind. Mechatronicy zdobywali doświadczenie zawodowe w zakładach pracując głównie jako operatorzy maszyn CNC, a były to firmy zajmujące się obróbką metalu w oparciu o obrabiarki sterowane numerycznie tj.: Aeromill S.L., Indeco Automovil Europa S.L. i Ramos Elevación S.L. Dodatkowo w firmie Ramos mechatronice montowali szafy sterownicze, a w Indeco zajmowali się regeneracją pomp do samochodów. Natomiast uczniowie i uczennice z logistyka zdobywali doświadczenie zawodowe jako obsługa magazynów przy monitorowaniu poziomu i stanu zapasów, transporcie oraz skanowaniu i rozkładaniu towaru w sklepach Pepco - Dealz España S.L. w kilku miejscach w Maladze tj. C.C Los Patios, C.C Vialia, C.C La Rosaleda.
Udział w stażu pozwolił uczniom wzbogacić swoją wiedzę i umiejętności zawodowe w zakresie przygotowania oraz obsługi i konserwacji maszyn i urządzeń, kontroli jakości wyrobów, a także renowacji urządzeń mechatronicznych i obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie CNC, co jest ważne w dobie nowoczesnych technologii stosowanych w przemyśle. Natomiast grupa logistyczna zdobyła doświadczenie zawodowe z zakresu obsługi magazynu. Młodzież doskonaliła więc swoje umiejętności w zakresie monitorowania poziomu i stanu zapasów, transportu oraz skanowania i rozkładania towaru.
Dzięki temu, że uczniowie odbywali staż w małych grupkach, bo pracowali na oddzielnych stanowiskach, zmuszeni byli do bezpośredniego komunikowania się ze swoimi opiekunami hiszpańskimi, co mocno rozwinęło znajomość języka obcego. Dodatkowo młodzież zaliczyła na miejscu intensywny kurs języka hiszpańskiego na poziomie A1. Tak więc oprócz zdobywania doświadczenia zawodowego uczniowie szlifowali znajomość języka angielskiego i uczyli się języka hiszpańskiego, nawiązali nowe znajomości przełamując bariery w kontaktach międzyludzkich, nauczyli się samodzielności i poznali kulturę Hiszpanii.
Uczniowie przebywali w Hiszpanii z opiekunami, nauczycielami przedmiotów zawodowych, którzy przy wsparciu ze strony partnera hiszpańskiego dbali o pełną realizację programu i opiekowali się uczestnikami. Grupa w ramach projektu miała zagwarantowane oprócz zakwaterowania, pełnego wyżywienia, biletów na transport komunikacją kolejową i miejską oraz kursu języka hiszpańskiego, również bogaty program kulturowy. Odbyły się cztery wycieczki. Pierwsza to oczywiście Malaga Tour, żeby poznać to niesamowite miasto. Odwiedzono Plac Pabla Picasso i podziwiano główne zabytki tj. katedrę, ruiny twierdzy Alcazaba, teatr rzymski, zatokę z latarnią morską La Farola i oczywiście plażę Malagueta. Druga wycieczka odbyła się do Sewilii typowo turystyczna z możliwością podziwiania Placu Hiszpańskiego, Złotej Wieży, Katedry, Wieży Giralda i Setas de Sevilla. Trzecia wycieczka połączona była z ekstremalnymi wrażeniami do wąwozu Caminito del Rey, w czasie której wędrowano szlakiem Króla wśród stromych ścian wapiennych. Ostatnia wycieczka była do Benalmadeny gdzie zwiedzono zameczek Colomares wybudowany na cześć Krzysztofa Kolumba oraz do Mijas gdzie podziwiano wspaniałe widoki na wybrzeże Morza Śródziemnego. Odbył się też rejs Katamaranem po Morzu Śródziemnym. W wolnych chwilach toczone były rozgrywki piłki siatkowej na plaży. Były też wyjścia do Muzeum Malagi, do Teatro Romano de Malaga, do Muzeum Pablo Picasso i wejście na Wzgórze Wiktorii oraz na Wzgórze Alcazaba, gdzie znajdują się ruiny zamku i fortyfikacje Gibralfaro. Natomiast ze Wzgórza Wiktorii podziwiano panoramę miasta i zachód słońca. Młodzież nie tylko zwiedzała, ale także poznawała odmienny, południowy styl życia, ciekawych ludzi, hiszpańskie potrawy i napoje.
Na koniec stażu wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty o odbytym stażu od partnerów projektu, certyfikaty językowe, a także dokumenty Europass-Mobilność, potwierdzające zdobyte umiejętności zawodowe w czasie stażu.
Wszystko finansowane było ze środków unijnych, przy wsparciu powiatu polkowickiego.
Materiał nadesłany przez ZS Chocianów.