W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

Odstąpienie od umowy, czyli zwrot produktu i otrzymanie zapłaconej ceny możliwe jest w dwóch sytuacjach:

  1. zawarcia umowy na odległość, czyli bez jednoczesnej fizycznej obecności obu stron (np. zakupy w sklepie internetowym),
  2. zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli w miejscu, które nie jest przeznaczone do obsługi klientów (np. akwizycja w miejscu zamieszkania lub pracy konsumenta).

Celem wycofania się z umowy, konsument musi złożyć oświadczenie o odstąpieniu (wzór) w terminie 14 dni (w określonych przypadkach 30 dni) od dnia zawarcia umowy. Nabywca nie ma obowiązku uzasadnienia swojej decyzji, prawo do zwrotu towaru umożliwia kupującemu zapoznanie się z towarem i namysłu.  

Jeżeli konsument w ogóle nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, to może zrezygnować w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Jeżeli jednak w tym czasie przedsiębiorca przekaże nabywcy informację o możliwości odstąpienia, termin na skorzystanie z niego będzie wynosił 30 dni od otrzymania takiej informacji.

Warunkiem skuteczności odstąpienia od umowy jest doręczenie przedsiębiorcy oświadczenia woli konsumenta w tej kwestii. Nie wystarczy samo wysłanie oświadczenia. Odstąpienie następuje z chwilą, gdy oświadczenie konsumenta doszło do przedsiębiorcy w taki sposób, że mógł on zapoznać się z jego treścią. Stąd też istotne jest zachowanie potwierdzenia (np. w formie e-mail, potwierdzenia odbioru listu poleconego).

Obowiązki przedsiębiorcy: niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia zwraca konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia towaru. Środki zostają zwrócone w ten sam sposób, jakiego wcześniej użył kupujący, chyba że wyraził on zgodę na inną formę zwrotu wpłaconych środków (i nie łączy się to dla niego z dodatkową odpłatnością).

Przedsiębiorca zobowiązany jest do odebrania towaru we własnym zakresie, gdy zostaną łącznie spełnione następujące przesłanki:

  • umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa,
  • towar dostarczono do miejsca zamieszkania konsumenta,
  • charakter towaru nie pozwala na odesłanie go w zwykły sposób pocztą – np. sprzęt o dużych gabarytach (pralka, lodówka).

 

Obowiązki konsumenta: odesłanie towaru niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

 

Ważne!

Przedsiębiorca może wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy do chwili otrzymania zwracanej rzeczy lub potwierdzenia jej odesłania (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej).

UWAGA: odstąpienie nie dotyczy zakupów dokonywanych w sklepach stacjonarnych – przyjęcie zwrotu pełnowartościowego produktu zależne jest wyłącznie od woli przedsiębiorcy i jego wewnętrznych regulaminów.

UWAGA: Szczególne regulacje dotyczące odstąpienia od umowy dotyczą świadczenia usług, dostarczania mediów i treści cyfrowych. Jest to spowodowane niematerialnym charakterem świadczeń, które mogą być częściowo lub w całości wykonane przed upływem terminu na odstąpienie od umowy.

WYŁĄCZENIA

W przypadku określonych grup produktów i usług, prawo do odstąpienia jest wyłączone. Wyłączenia te dotyczą umów:

  1. o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który przed rozpoczęciem świadczenia został poinformowany o tym, że po jego spełnieniu utraci prawo do odstąpienia od umowy i przyjął to do wiadomości – np. korepetycje udzielane przez internet,
  2. w których cena lub wynagrodzenie zależą od wahań na rynku finansowym, niezależnych od przedsiębiorcy i mogących wystąpić przed upływem terminu na odstąpienie od umowy – np. sprzedaż walut obcych,
  3. w których przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb – np. zamówienie w e-sklepie koszulki z zaprojektowanym przez siebie nadrukiem,
  4. w których towar szybko ulega zepsuciu lub ma krótki termin przydatności do użycia – np. artykuły spożywcze: owoce, warzywa, nabiał,
  5. w których przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub higienę, jeżeli opakowanie to zostało otwarte po dostarczeniu, np. soczewki kontaktowe,
  6. w których przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami – np. paliwo wlane do samochodu,
  7. w których przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, jeśli ich cena została uzgodniona podczas zawarcia umowy sprzedaży, dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni, a wartość zależy od wahań na rynku, pozostających poza kontrolą przedsiębiorcy – np. wysokogatunkowe wina kolekcjonerskie lub whisky,
  8. w których konsument wyraźnie żądał, aby przedsiębiorca przyjechał do niego w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji – np. dostrojenie odbiornika telewizyjnego. W przypadku wszystkich pozostałych napraw innych niż „pilne” konsumentom przysługuje prawo do odstąpienia od umowy,
  1. w których przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli zostało ono otwarte po dostarczeniu – np. zdjęto folię ochronną z fabrycznie nowej gry komputerowej,
  2. o dostarczanie dzienników, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy o prenumeratę,
  3. zawartych w drodze aukcji publicznej – np. zakup rzeźby w domu aukcyjnym,
  4. o świadczenie usług hotelarskich, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi – np. zakup biletu na koncert,
  5. o dostarczanie treści cyfrowych niedostarczanych na nośniku materialnym, za które konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny, jeżeli przedsiębiorca rozpoczął świadczenie za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy i przyjął to do wiadomości, a przedsiębiorca przekazał konsumentowi dokument potwierdzający zawarcie umowy – np. dostępu do serwisu VOD,
  6. o świadczenie usług, za które konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny, w przypadku których konsument wyraźnie zażądał od przedsiębiorcy, aby przyjechał do niego w celu dokonania naprawy, a usługa została już w pełni wykonana za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta – np. konsument zamówił naprawę uszkodzonych żaluzji i udzielił przedsiębiorcy wyraźnej zgody na rozpoczęcie spełniania świadczenia.
{"register":{"columns":[]}}