W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Black Friday a prawa konsumenta

24.11.2022

Zbliżają się dwa wyjątkowe dni sprzedażowe – Black Friday i Cyber Monday, dlatego Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Polkowicach informuje: kupując produkt po obniżonej cenie, konsument ma takie same prawa, jak przy zakupie tego produktu po standardowej cenie.

kobieta w pomarańczowej marynarce i niebieskich spodniach wiezie koszyk sklepowy

Pamiętać należy, że jeżeli towar został zakupiony na odległość (np. w sklepie internetowym lub poza lokalem przedsiębiorstwa) przysługuje prawo odstąpienia – czyli zwrotu produktu bez podawania przyczyny w terminie 14 dni od otrzymania zakupu.

W przypadku zakupów stacjonarnych należy mieć na uwadze dwie kwestie:

  1. zwrot produktu możliwy jest tylko wtedy gdy sprzedawca wyraża na to zgodę. Ewentualne warunki także jednostronnie określa przedsiębiorca, np. może żądać oryginalnego opakowania, pozostawienia metki, paragonu itp.,
  2. jeżeli produkt okaże się wadliwy, o czym konsument nie wiedział w chwili zawarcia umowy, może on dochodzić roszczeń z:
  1. gwarancji od producenta lub innego wyznaczonego podmiotu (na podstawie dokumentów gwarancyjnych dołączonych do produktu),
  2. rękojmi (czyli na podstawie obowiązujących przepisów). 

Niezależnie od powyższego należy zwracać uwagę na to czy produkt faktycznie jest przeceniony. Jeżeli cena na paragonie jest inna niż na produkcie, obowiązuje cena korzystniejsza dla konsumenta (podstawa prawna: art. 5 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług: „w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej”). Naruszenie przez przedsiębiorcę obowiązku przedstawienia ceny w jednoznaczny sposób może skutkować nałożeniem na niego kary pieniężnej przez Inspekcję Handlową.   

Więcej informacji na temat tego, na co  zwracać uwagę, by kupować świadomie, a także na temat praktyk stosowanych przez sprzedawców znaleźć można na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

{"register":{"columns":[]}}