Wydział Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych
Adres
ul. Iłżecka 37
27-400 Ostrowiec Św.
Naczelnik Wydziału – Mariusz Łata
pokój 202, tel. (41) 247-62-94
Zastępca Naczelnika Wydziału- Antoni Maciejko
pokój 216, tel. (41) 247-63-52
Referat Edukacji i Kultury
e-mail: edukacja@powiat.ostrowiecki.eu
pokój 203 – Sekretariat Wydziału
tel. (41) 247-52-15
Aneta Kwiecień
Agata Klusek
pokój 217
tel. (41) 247-68-98
Monika Dobrowolska
Referat Zdrowia i Spraw Społecznych
e-mail: zdrowie@powiat.ostrowiecki.eu
pokój 201
tel. (41) 247-61-30
Edyta Góra
Katarzyna Kowalska
Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności:
-
- Prowadzenie wszelkich spraw z zakresu edukacji; w szczególności zadań związanych
z zakładaniem, prowadzeniem, likwidacją lub wygaszaniem publicznych szkół ponadpodstawowych, szkół specjalnych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych, placówek zapewniających opiekę
i wychowanie uczniom w okresie nauki poza miejscem stałego zamieszkania, placówek oświatowo – wychowawczych, szkół sportowych i poradni psychologiczno – pedagogicznych. - Zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach wymienionych
w pkt. 1. - Przygotowywanie projektu planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych.
- Sprawowanie nadzoru nad szkołami i placówkami w zakresie spraw finansowych
i administracyjnych. - Sprawowanie nadzoru nad szkołami i placówkami w zakresie przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników
i uczniów oraz przepisów dotyczących organizacji pracy szkół i placówek oświatowych. - Podejmowanie działań zapewniających odpowiednie warunki lokalowe, kadrowe
i organizacyjne prowadzonych przez powiat szkół i placówek. - Przygotowywanie i prowadzenie procedury konkursowej celem wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora szkoły (placówki).
- Przygotowywanie wniosków o nadanie odznaczeń państwowych dla dyrektorów szkół
i placówek. - Współpraca z kuratorem oświaty w zakresie spraw wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
- Współpraca z Centralną i Okręgową Komisją Egzaminacyjną w zakresie organizacji matur i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.
- Weryfikacja i zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez powiat oraz ich zmian.
- Prowadzenie ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych oraz przygotowywanie decyzji administracyjnych ws. nadania uprawnień szkoły publicznej.
- Gromadzenie, opracowywanie i przetwarzanie w formie elektronicznej danych Systemu Informacji Oświatowej (SIO) oraz koordynowanie działań związanych z prowadzeniem rekrutacji do szkół ponadpodstawowych w formie elektronicznej.
- Przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu dotyczących edukacji.
- Realizacja i nadzór nad wykonywaniem uchwał Rady Powiatu, Zarządu Powiatu oraz zarządzeń Starosty dotyczących edukacji, kultury, sportu i turystyki.
- Współpraca z komisjami problemowymi Rady Powiatu.
- Prowadzenie polityki informacyjnej w stosunku do Rady i Zarządu Powiatu oraz dyrektorów placówek o zamierzeniach i działaniach w zakresie swoich kompetencji.
- Przygotowywanie projektów budżetów szkół i placówek oraz nadzór nad ich realizacją. Współpraca z Wydziałem Finansowym w sprawach podziału i przekazywania środków finansowych w ramach subwencji i dotacji dla szkół i placówek.
- Kontrola gospodarności i oszczędności wydatkowanych środków budżetowych przez dyrektorów i księgowych placówek.
- Przygotowywanie projektów planów, analiz, informacji i sprawozdań w zakresie organu prowadzącego.
- Podział dotacji przekazywanej niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym
i nadzór nad ich wykorzystaniem. - Przygotowywanie wniosków o zwiększenie subwencji ze środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej.
- Współpraca z dyrektorami szkół i nauczycielami w zakresie organizacji zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych.
- Realizacja zadań z zakresu awansu zawodowego nauczycieli.
- Koordynacja działań w zakresie prowadzonej polityki kadrowej przez dyrektorów szkół
i placówek. - Opiniowanie w zakresie określania zasad rozliczania tygodniowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego.
- Wdrażanie nowych kierunków i specjalności kształcenia.
- Kierowanie dzieci i młodzieży do kształcenia specjalnego w szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno – wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych.
- Prowadzenie spraw z zakresu nauczania indywidualnego i rewalidacji indywidualnej.
- Koordynacja działań prowadzonych w zakresie dokształcania i doskonalenia zawodowego dyrektorów i nauczycieli.
- Prowadzenie działań związanych z przyznawaniem nagrody Starosty dla dyrektorów
i nauczycieli, stypendiów starosty dla uczniów i studentów oraz organizacja związanych
z edukacją imprez okolicznościowych. - Prowadzenie spraw związanych z realizacją przez szkoły projektów unijnych POKL, programów Sokrates Comenius, Leonardo da Vinci i innych.
- Koordynowanie działań szkół w zakresie uczniowskich praktyk zagranicznych oraz szkolnych programów z Europejskiego Funduszu Społecznego.
- Współpraca i wymiana informacji z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, w tym zawiadamianie o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym.
- Umieszczanie na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków lub zapisów.
- Przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku.
- Przygotowywanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia.
- Opracowywanie i nadzór nad realizacją powiatowego programu opieki nad zabytkami.
- Prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej oraz tworzeniem powiatowych instytucji kultury.
- Podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej, otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego.
- Prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem muzeum.
- Prowadzenie spraw związanych z rozwojem życia kulturalnego powiatu w sferze organizacyjno – prawnej, finansowej i kadrowej.
- Prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury.
- Prowadzenie spraw w zakresie wymiany kulturalnej.
- Współdziałanie w organizacji obchodów świąt państwowych i innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych.
- Współpraca z powiatowymi strukturami Szkolnego Związku Sportowego w zakresie realizacji powiatowego kalendarza imprez sportowych dla dzieci i młodzieży.
- Współpraca ze związkami i stowarzyszeniami sportowymi w zakresie organizacji szkolenia sportowego w szkołach mistrzostwa sportowego, organizacji zawodów
i imprez sportowych. - Organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków materialno – technicznych dla jej rozwoju, w tym:
- Prowadzenie wszelkich spraw z zakresu edukacji; w szczególności zadań związanych
-
- popularyzacja walorów rekreacji ruchowej,
- organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo – rekreacyjnych,
- szkolenie kadry instruktorów i kierowanie ich do prowadzenia zajęć rekreacyjnych,
- tworzenie, utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo – rekreacyjnej.
-
- Prowadzenie wszystkich spraw dotyczących ochrony, promocji zdrowia i profilaktyki,
w tym związanych z: działaniem placówek ochrony zdrowia na terenie powiatu, tworzeniem, przekształcaniem, likwidacją i prowadzeniem powiatowych – samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz sprawowanie nad nimi nadzoru w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa, statutem i regulaminem organizacyjnym,
a także w zakresie dostępności i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, prawidłowości gospodarowania mieniem i środkami publicznymi oraz gospodarki finansowej. - Monitorowanie i rozwój działalności podmiotów udzielających na terenie powiatu ostrowieckiego świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
- Tworzenie i aktualizacja bazy danych podmiotów leczniczych udzielających na terenie powiatu ostrowieckiego świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
- Opracowywanie i realizacja oraz ocena efektów programów zdrowotnych wynikających
z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych stanu zdrowia mieszkańców powiatu – po konsultacji z właściwymi terytorialnie jednostkami samorządu terytorialnego. - Przekazywanie Marszałkowi Województwa informacji o planowanych i realizowanych na terenie powiatu programach zdrowotnych.
- Prowadzenie działalności wychowawczej i zapobiegawczej przeciwdziałającej narkomanii, nikotynizmowi i innym patologiom społecznym.
- Ustalanie godzin pracy aptek na terenie powiatu po zasięgnięciu opinii wójtów, burmistrzów i prezydenta miasta oraz samorządu aptekarskiego.
- Przygotowywanie i aktualizacja danych do wojewódzkiego planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne.
- Współpraca z Powiatowym i Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym w zakresie zabezpieczenia stanu bezpieczeństwa sanitarnego na terenie powiatu.
- Przygotowywanie i aktualizowanie danych niezbędnych do sporządzenia wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii.
- Współpraca ze Świętokrzyskim Oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie świadczeń zdrowotnych dla mieszkańców powiatu, finansowanych ze środków publicznych.
- Prowadzenie spraw dotyczących działalności Rady Społecznej jako organu inicjującego
i opiniodawczego podmiotu tworzącego ZOZ oraz monitorowanie jej bieżącej działalności w zakresie współpracy z podmiotem tworzącym i zakładem opieki zdrowotnej, m.in. również poprzez bezpośredni udział w posiedzeniach Rady. - Podejmowanie działań mających wpływ na poprawę dostępności i jakości świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych przez podmioty lecznicze funkcjonujące na terenie powiatu.
- Współpraca z organami samorządowymi województwa, jednostkami samorządu terytorialnego, samorządami zawodowymi, instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie promocji i ochrony zdrowia.
- Organizowanie konferencji i szkoleń dla kadry medycznej.
- Współpraca z innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań dotyczących działalności leczniczej.
- Przyjmowanie skarg i wniosków mieszkańców powiatu w sprawach dotyczących działalności placówek służby zdrowia.
- Udzielanie repatriantom pomocy dotyczącej aktywizacji zawodowej.
- Świadczenie pomocy w przygotowaniu udokumentowanych wniosków o przyznanie
w drodze wyjątku emerytur i rent. - Przyznawanie w drodze decyzji administracyjnej pomocy na częściowe pokrycie poniesionych przez repatrianta kosztów związanych z remontem bądź adaptacją lokalu mieszkalnego w miejscu osiedlenia na terytorium RP.
- Wypłacanie kwot stanowiących równowartość pomocy przyznanej repatriantowi przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Starostę.
- Realizacja zadań w zakresie opieki zdrowotnej i usług opiekuńczych.
- Analiza sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie
w tym zakresie stosownych inicjatyw. - Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń określonych w ustawie
o cmentarzach i chowaniu zmarłych. - Przyjmowanie zgłoszeń o znalezieniu rzeczy zagubionych, przechowywanie tych rzeczy oraz poszukiwanie osób uprawnionych do odbioru.
- Współpraca z policją oraz innymi służbami.
- Koordynacja spraw dotyczących Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Domów Pomocy Społecznej.
- Prowadzenie wszystkich spraw dotyczących ochrony, promocji zdrowia i profilaktyki,
Wydział Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych realizuje swoje zadania poprzez następującą strukturę organizacyjną:
- Naczelnik Wydziału.
- Stanowisko ds. organizacyjno – administracyjnych.
- Referat Edukacji:
- Kierownik Referatu.
- Stanowisko ds. edukacji, kultury i sportu.
4. Referat Zdrowia i Spraw Społecznych:
- Kierownik Referatu.
- Stanowisko ds. zdrowia i spraw społecznych.