Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających do 24m
Od 1 sierpnia 2020 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m. Nowe przepisy w zakresie rejestracji określa ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1500). Powstał jeden, ogólnopolski rejestr jednostek morskich i śródlądowych prowadzony w systemie teleinformatycznym - REJA24.
Obowiązkowi rejestracji podlegają jednostki pływające o długości do 24 m, przeznaczone lub używane do uprawiania sportu lub rekreacji oraz połowu ryb, tj.:
- jachty oraz jednostki pływające używane do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
- jachty oraz inne jednostki pływające uprawiające żeglugę międzynarodową, niezależnie od wielkości i mocy napędu,
- jednostki pływające używane do połowów rybackich.
Jeśli jednostka pływająca nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciel.
Procedura rejestracji jednostki pływającej kończy się wydaniem dokumentu rejestracyjnego o prostej i funkcjonalnej formie plastikowej karty. Dokument stanowi dowód własności oraz poświadcza polską przynależność jednostki. Dokument należy odebrać w siedzibie wybranego organu rejestrującego.
Więcej informacji na stronie: https://reja24.gov.pl
ORGANY REJESTRUJĄCE
Wnioski przygotowane przy wykorzystaniu e-usług Systemu REJA24 interesant może kierować do dowolnie wybranego przez siebie organu rejestrującego, tj.:
- starostów (starostwa powiatowe),
- prezydentów miast na prawach powiatów,
- Polskiego Związku Żeglarskiego,
- Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego.
Wybierając formę papierową wniosku, interesant może go złożyć odwiedzając siedzibę wybranego przez siebie organu rejestrującego. Ma do wyboru ponad 380 punktów rejestracji na terenie całego kraju.
USŁUGI ELEKRONICZNE
W celu usprawnienia obsługi wniosków dotyczących rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m przygotowano i udostępniono interesantom zbiór usług elektronicznych umożliwiających:
- rejestrację jednostki,
- aktualizację danych rejestrowych,
- rezerwację numeru rejestracyjnego,
- zgłoszenie zawiadomienia dotyczącego zbycia lub nabycia jednostki,
- wyrejestrowanie jednostki,
- uzyskanie odpisu lub wyciągu z rejestru.
Wnioski przygotowane przy wykorzystaniu e-usług Systemu REJA24 interesant może kierować do dowolnie wybranego przez siebie organu rejestrującego, tj.:
- starostów (starostwa powiatowe),
- prezydentów miast na prawach powiatów,
- Polskiego Związku Żeglarskiego,
- Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego.
wykorzystując elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną pod adresem internetowym:
https://interesant.reja24.gov.pl
Aby zapewnić bezpieczeństwo dostępu do usług publicznych Systemu REJA24 interesant musi posługiwać się jednym z trzech prawnie dopuszczonych środków identyfikacji elektronicznej:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo usługami dostarczanymi przy wykorzystaniu platformy Login.gov.pl:
- Profilem Zaufanym (podpisem zaufanym),
- podpisem osobistym (nowym dowodem osobistym z warstwą elektroniczną).