W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających do 24m



Od 1 sierpnia 2020 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m. Nowe przepisy w zakresie rejestracji określa ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1500). Powstał jeden, ogólnopolski rejestr jednostek morskich i śródlądowych prowadzony w systemie teleinformatycznym - REJA24.
 



Obowiązkowi rejestracji podlegają jednostki pływające o długości do 24 m, przeznaczone lub używane do uprawiania sportu lub rekreacji oraz połowu ryb, tj.:

  • jachty oraz jednostki pływające używane do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
  • jachty oraz inne jednostki pływające uprawiające żeglugę międzynarodową, niezależnie od wielkości i mocy napędu,
  • jednostki pływające używane do połowów rybackich.

Jeśli jednostka pływająca nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciel.

 



Procedura rejestracji jednostki pływającej kończy się wydaniem dokumentu rejestracyjnego o prostej i funkcjonalnej formie plastikowej karty. Dokument stanowi dowód własności oraz poświadcza polską przynależność jednostki. Dokument należy odebrać w siedzibie wybranego organu rejestrującego.

Więcej informacji na stronie: https://reja24.gov.pl
 



ORGANY REJESTRUJĄCE

Wnioski przygotowane przy wykorzystaniu e-usług Systemu REJA24 interesant może kierować do dowolnie wybranego przez siebie organu rejestrującego, tj.:

  • starostów (starostwa powiatowe),
  • prezydentów miast na prawach powiatów,
  • Polskiego Związku Żeglarskiego,
  • Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego.
     


Wybierając formę papierową wniosku, interesant może go złożyć odwiedzając siedzibę wybranego przez siebie organu rejestrującego. Ma do wyboru ponad 380 punktów rejestracji na terenie całego kraju.
 



USŁUGI ELEKRONICZNE

W celu usprawnienia obsługi wniosków dotyczących rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m przygotowano i udostępniono interesantom zbiór usług elektronicznych umożliwiających:

  • rejestrację jednostki,
  • aktualizację danych rejestrowych,
  • rezerwację numeru rejestracyjnego,
  • zgłoszenie zawiadomienia dotyczącego zbycia lub nabycia jednostki,
  • wyrejestrowanie jednostki,
  • uzyskanie odpisu lub wyciągu z rejestru.
     


Wnioski przygotowane przy wykorzystaniu e-usług Systemu REJA24 interesant może kierować do dowolnie wybranego przez siebie organu rejestrującego, tj.:

  • starostów (starostwa powiatowe),
  • prezydentów miast na prawach powiatów,
  • Polskiego Związku Żeglarskiego,
  • Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego.

wykorzystując elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną pod adresem internetowym:

https://interesant.reja24.gov.pl
 



Aby zapewnić bezpieczeństwo dostępu do usług publicznych Systemu REJA24 interesant musi posługiwać się jednym z trzech prawnie dopuszczonych środków identyfikacji elektronicznej:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo usługami dostarczanymi przy wykorzystaniu platformy Login.gov.pl:
  • Profilem Zaufanym (podpisem zaufanym),
  • podpisem osobistym (nowym dowodem osobistym z warstwą elektroniczną).

 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}