W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Black Week, Black Friday, Cyber Monday – nie daj się oszukać!

20.11.2023

Banner do artykułu Rzecznika Praw Konsumenta o dyrektywie Omnibus

Dyrektywa Omnibus, obowiązująca od początku 2023 roku, nałożyła na sprzedawców nowe obowiązki. Wdrożone zasady mają m.in. na celu wyeliminowanie sztucznego zawyżania cen tuż przed planowaną promocją. Dzięki nim, konsumenci mogą realnie ocenić, czy dana promocja to okazja do zakupu w atrakcyjnej cenie, czy tylko chwyt marketingowy.

Przedsiębiorcy wprowadzający obniżki mają obecnie obowiązek informowania konsumentów o najniższej cenie towaru lub usługi z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem promocji i to od niej powinni obliczać wysokość rabatów. W przypadku produktów, które są w sprzedaży krócej, będzie to najniższa cena od momentu wprowadzenia ich do oferty.  Informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką musi znajdować się w widocznym miejscu, obok promocyjnej ceny oraz  wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi np. w reklamie, przy produkcie na półce sklepowej, na wywieszce, w gazetce, w programie lojalnościowym czy w wynikach wyszukiwania w sklepie internetowym.

Bądźmy czujni
Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina mieszkańcom powiatu oleśnickiego, że, kupując towar po obniżonej cenie, mają takie same prawa jak przy zakupie tej samej rzeczy w cenie regularnej. Warto również być czujnym przy finalizacji zakupu. Jeśli w sklepie stacjonarnym stwierdzimy przy kasie, że kwota na paragonie jest wyższa niż ta na metce lub etykiecie, mamy prawo dokonać zakupu w cenie z metki i otrzymać zwrot różnicy.
Omnibus wprowadził również obowiązek dla przedsiębiorców, którzy zapewniają dostęp do recenzji produktów – muszą oni podawać informacje, czy i w jaki sposób weryfikują ich autentyczność oraz czy zamieszczają wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Nowe przepisy zakazują również zamieszczania nieprawdziwych opinii oraz ich zniekształcania w celu promowania produktów. Nie można także zlecić takich działań innej osobie.

Kupujesz w Internecie?
Przemyśl zakupy, weryfikuj hasła marketingowe i nie daj się manipulacjom, które wywołują presję czasu i skłaniają do szybkich zakupów. Przeczytaj regulamin i warunki zwrotu oraz sprawdź sprzedawcę. Pamiętaj, że masz prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni bez podawania przyczyny - niektórzy sprzedawcy wydłużają ten czas. 
Jednak prawo do zwrotu towaru nie obowiązuje np. gdy został on przygotowany na indywidualne zamówienie według specyfikacji konsumenta, jak biżuteria z grawerem. 

Kupujesz w sklepie stacjonarnym?
Ewentualny zwrot towaru zależy wyłącznie od woli sprzedawcy. Dlatego upewnij się czy przedsiębiorca przewiduje taką możliwość. Wtedy to on dyktuje nam warunki zwrotu.  A to oznacza, że może np. wymagać od nas zwrotu towaru tylko i wyłącznie z paragonem, z metkami czy w nienaruszonym opakowaniu albo dokonać zwrotu na kartę podarunkową. 

Więcej informacji dla konsumentów (porady, wzory pism, pytania i odpowiedzi): https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl 


 

{"register":{"columns":[]}}