Historia ZSO
Zespół Szkół Ogólnokształcących
W 1983 roku wytyczono ostatecznie teren pod budowę szkoły. Nadzór nad pracami oraz finansowanie inwestycji powierzono Spółdzielni Mieszkaniowej "Janowo". Rok później Gdańskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Mieszkaniowej rozpoczęto wykopy pod budowę dwóch skrzydeł szkoły. Latem 1986 roku pierwszy segment był gotowy.
W kwietniu 1986 roku Inspektor Oświaty i Wychowania powierzył stanowisko dyrektora placówki, mgr Reginie Mazurowskiej. Jej pierwszym zadaniem było podjęcie stosownych kroków, umożliwiających rozpoczęcie nauki dzieciom z klas I-III. Całe wakacje trwały wytężone prace, mające na celu wyposażenie budynku w niezbędne meble, sprzęt oraz pomoce dydaktyczne. Dzięki zaangażowaniu żołnierzy z Jednostki Wojskowej w Dębogórzu, członków Komitetu Obwodowego Samorządu Mieszkaniowego nr 9, rodziców przyszłych uczniów i Pani dyrektor, pierwszego września 1986 roku nastąpiła uroczysta inauguracja roku szkolnego 1986/87. Od tej chwili szkoła stała się drugim domem dla 743 uczniów z klas 0-III, uczących się pod kierunkiem 37 nauczycieli.
Nadal trwały prace budowlane drugiego segmentu. 30 XII 1987 r. został oddany do użytku. Zaistniały wreszcie warunki do przejęcia z sąsiednich, przepełnionych już szkół, uczniów starszych klas, obojętnych obwodem SP Nr 9. Stało się tak w roku szkolnym 1988/89. Przyniósł on i inne zmiany - na stanowisko dyrektora szkoły powołany został mgr Piotr Mazurowski.
Szkole stale przybywało uczniów. Ich liczba wzrosła do 1709, jednakże szkoła nie była pełną placówką oświatową, gdyż uczęszczały tu dzieci klas 0-VII. Dopiero w roku szkolnym 1989/90 SP Nr 9 liczyła 61 oddziałów klas I-VIII i oddziałów przedszkolnych, 1929 uczniów oraz 114 nauczycieli. Mieszkańców osiedla wciąż przybywało, a w wiek szkolny wchodziły dzieci tzw. wyżu demograficznego. Wprowadzono zmianowość, zajęcia rozpoczynały się o 7.30, a kończyły o godz. 17.15. Utrudnieniem był brak sali gimnastycznej, lekcje wychowania fizycznego odbywały się na korytarzu. Mimo to, mając na uwadze dzieci szczególnie usportowione, dyrektor Mazurowski zadecydował o utworzeniu w roku szkolnym 1990/91 klasy sportowej na poziomie klasy V z rozszerzonym programem kultury fizycznej, realizowanej pod kierunkiem nauczyciela-trenera, Pana Piotra Taube. Uczniowie tej klasy wielokrotnie reprezentowali szkołę w zawodach sportowych, osiągając najwyższe sukcesy.
27 XII 1990 roku dyrektor Mazurowski złożył dymisję. W drodze konkursu z dniem 25 I 1991 roku stanowisko dyrektora na 5-letnią kadencję objęła Lucyna Oglęcka. Dzięki energicznym działaniom dyrektor Oglęckiej, w czerwcu 1991 roku oddany został do użytku obiekt sportowy, nad którym prace trwały od 1988 roku. Duża sala gimnastyczna otoczona została balustradą, stając się w ten sposób widownią dla obserwatorów zmagań sportowych. Ponieważ często sala służy za aulę, przy dużym zaangażowaniu ówczesnego Komitetu Rodzicielskiego, dokonano jej nagłośnienia, sterowanego ze specjalnie przystosowanego pomieszczenia. Zbudowano składaną scenę, zakupiono wykładzinę, poprawiając akustykę sali. Dzięki zmianie projektu stało się możliwe utworzenie czwartej sali gimnastycznej, tzw. tenisowej, przebieralnie wyposażone zostały w prysznice. Zagospodarowano pomieszczenia, znajdujące się w III segmencie, tworząc sale lekcyjne, które nieco rozluźniły sytuację w coraz bardziej przeciążonej szkole.
Problemy finansowe spowodowały, że budynek szkolny, choć gotowy, nie przypominał szkoły w pełnym tego słowa znaczeniu. Brakowało boisk oraz zagospodarowania terenu. Wiosną 1993 roku udało się doprowadzić te prace do końca. Dzięki zarobionym przez szkołę funduszom i współpracy rodziców, ułożono chodniki, ogrodzono teren, wyposażono szatnie w indywidualne szafki. Kolejnym zadaniem do rozwiązania było zazielenienie obszernej, bo liczącej ok. 18 tys. metrów kwadratowych, posesji. Pomocą służyła Spółdzielnia Mieszkaniowa "Janowo" oraz kol. Janina Szulc, dostarczając ogółem ponad 200 szt. drzewek i krzewów. Trawę i kwiaty zakupiono dzięki poparciu rodziców i w ten sposób szkoła zaczęła rozkwitać.
28 maja 1993 roku przestała być zwykłą, anonimową placówką oświatową, otrzymała imię kapitana żeglugi wielkiej, Karola Olgierda Borchardta. Sztandar szkoły poświęcił arcybiskup Tadeusz Gocłowski. Na uroczystość przybyli m. in. Burmistrz miasta Rumi, dr Jan Klawiter, wiceadmirał Roman Krzyżelewski, dyrektor Polskich Linii Oceanicznych Aleksander Kowalski, rektor Wyższej Szkoły Morskiej prof. Józef Lisowski, wicekurator dr Ferdynand Foissart, wizytator Kuratorium Oświaty Teresa Dyszlewicz, rodzice i sympatycy szkoły. Gościem honorowym była córka Kapitana, Danuta Borchardt-Lane, która przyjechała ze Stanów Zjednoczonych. Jej ciepłe, pełne serdecznych słów listy, kierowane na adres szkoły, świadczą o łączących nas więzach przyjaźni. Na wyeksponowanym miejscu zawisł portret kpt. ż. w. Karola Olgierda Borchardta, którego fundatorką jest córka Kapitana , p. Danuta Borchardt-Lane, autorstwa artysty plastyka.
Troska o dzieci, które szczególnie trudno radzą sobie z otaczającą rzeczywistością, spowodowała otwarcie w bieżącym roku szkolnym gabinetów terapii. Zajęcia terapeutyczne prowadzą przeszkoleni nauczyciele, którymi nie każda placówka może się poszczycić. Jednocześnie odbywają się zajęcia wyrównawcze, które w "dziewiątce" nigdy nie uległy zawieszeniu. Mając na uwadze dzieci o szczególnych uzdolnieniach matematycznych, w roku szkolnym 1995/96 utworzono klasę matematyczną na poziomie klas IV, realizującą innowacyjny program nauczania. W styczniu 1996 roku zakończyła się kompleksowa wizytacja szkoły, przeprowadzona przez wizytatora Kuratorium Oświaty w Gdańsku, który zrezygnował z rozpisania nowego konkursu i przedłużył sprawowanie urzędu przez panią dyrektor Lucynę Oglęcką na następną pięcioletnią kadencję. Będzie więc ona dyrektorem, który wprowadzi szkołę w XXI wiek.
1.09.1997 - powstaje Zespół Szkół Ogólnokształcących - Szkoła Podstawowa Nr 9 i II Liceum Ogólnokształcące.
II Liceum Ogólnokształcące zostało utworzone 1 września 1997 roku z inicjatywy Dyrektora Szkoły, Pani mgr Lucyny Oglęckiej. Utworzono dwa oddziały: matematyczny i ogólny. W sumie naukę rozpoczęło 70 uczniów. Rekrutacja odbyła się na podstawie egzaminów wstępnych.
W kolejnych latach powstały następne oddziały, a naboru młodzieży dokonano na podstawie testów kompetencji. Już w pierwszym roku istnienia szkoły nasi uczniowie odnieśli znaczące sukcesy, między innymi w Ogólnopolskim Konkursie Debat Szkolnych i Przeglądzie Przedsięwzięć Uczniowskich makroregionu pomorskiego Nasze liceum z roku na rok zyskuje na atrakcyjności, między innymi poprzez wprowadzenie takich przedmiotów jak: przedsiębiorczość, zarys gospodarki rynkowej, filozofia, jak również imponującą ilość zajęć pozalekcyjnych: zespołu instrumentalno - wokalnego, SKS - u, koła matematycznego, plastycznego, trzech kół teatralnych, ekologicznego, ekonomicznego i gier logicznych. Uczniowie naszej szkoły mogą przyjemnie spędzić czas na przerwach i po zajęciach lekcyjnych. Do dyspozycji oddano nowocześnie wyposażoną czytelnię, kawiarenkę i siłownię. Od początku istnienia liceum ogromną wagę przywiązywano do wyposażenia pracowni komputerowych. Dzięki znaczącemu wsparciu Rady Rodziców możemy poszczycić się dwoma znakomicie wyposażonymi pracowniami z dostępem do Internetu.
Rok 2000/2001 to pierwszy rok zakończony maturą. Wszyscy uczniowie, tj. 63 osoby zdały egzamin, z czego 77,8% absolwentów podjęło dzienne studia wyższe, m. in. na Uniwersytecie M. Kopernika w Toruniu, Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Politechnice Gdańskiej, Akademii Medycznej w Gdańsku, Akademii Wychowania Fizycznego, Uniwersytecie Gdańskim, Wyższej Szkole Morskiej, Wyższej Szkole Zarządzania, Wyższej Szkole Administracji.
Mimo młodego wieku mamy już liczne osiągnięcia, wypracowaliśmy pewne tradycje, nawiązaliśmy współpracę ze szkołami z Litwy i Niemiec, Centrum "Gemini" w Gdyni, gdzie trzy zespoły teatralne wystawiły spektakle dla młodzieży szkół gdyńskich. W roku szkolnym 2000/2001 przeprowadziliśmy I edycję Tygodnia Unii Europejskiej z udziałem wielu znamienitych gości. W kolejnych latach zorganizowaliśmy następne edycje, już o zasięgu wojewódzkim. Naszym sukcesom sportowym sprzyjają niewątpliwie dwie (w tym pełnowymiarowa) sale gimnastyczne, boisko z bieżnią i siłownia.
Przypieczętowaniem starań szkoły o ciągłe podnoszenie poziomu nauczania i wychowania jest zdobycie tytułu "Szkoła z klasą". W roku szkolnym 2003/2004 przystąpiliśmy programu przygotowanego przez "Gazetę Wyborczą", fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz portal Gazeta.pl.
Honorowy patronat objął prezydent RP Aleksander Kwaśniewski. "Szkoła z klasą" jest akcją społeczną dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich. Jej celem jest promowanie zasad wspierających nowoczesną, efektywną edukację, podnoszenie jej poziomu, oddziaływanie na poprawę kultury wychowawczej oraz ożywianie współpracy szkół z ich bliższą i dalszą okolicą, ze środowiskiem lokalnym. Ten honorowy tytuł otrzymaliśmy za realizację następujących zadań: Uczniowie w centrum uwagi, Jak lepiej informować o ocenianiu?, Dobry program, dobry podręcznik, Młodzi obywatele, Szacunek, zaufanie, życzliwość, Uczniowie wchodzą do Europy. W tym samym roku szkolnym Kuratorium Oświaty w Gdańsku przyznało naszej szkole Certyfikat Jakości Edukacji.
Od roku 2000 mamy własne logo, którego autorem jest p. Aleksandra Jeśman, nauczyciel ZSO SP9, a od 3 czerwca 2005 r. hymn szkoły, autorstwa p. Marzeny Taube, nauczyciela wiedzy o kulturze. W roku szkolnym 2004/2005 powstały w naszej szkole dwie klasy akademickie:
-
klasa I A, w której wiodącymi przedmiotami są matematyka, fizyka i informatyka oraz laboratorium z fizyki prowadzone w Akademii Morskiej w Gdyni;
-
klasa I B, w której wiodącymi przedmiotami są geografia i informatyka, a dodatkowymi - integracja europejska i encyklopedia prawa, prowadzone przez wykładowców AM.
W kolejnym roku szkolnym utworzymy trzecią klasę akademicką, pod egidą Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej o profilu biologiczno - chemicznym.
Dnia 3 czerwca 2005 r. II Liceum Ogólnokształcące w Rumi przyjęło imię Józefa Konrada Korzeniowskiego. Decyzję wyboru patrona naszej szkoły podjęła w kwietniu Rada Miejska w Rumi, a zaakceptowała cała społeczność szkolna. Wybór pisarza i kapitana marynarki handlowej to nawiązanie do tradycji i misji szkoły, którą jest wychowanie obywatela Europy i świata.