W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wydział Geodezji, Kartografii i Katastru

Naczelnik Wydziału - mgr inż. Tomasz Żychowski

  • gospodarka gruntami Skarbu Państwa i Powiatu
    1. tworzenie powiatowego zasobu nieruchomości oraz zasobu nieruchomości Skarbu Państwa;
    2. prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania zasobem nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa;
    3. prowadzenie spraw związanych z ustalaniem sposobu i terminu zagospodarowywania nieruchomości gruntowych;
    4. naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu;
    5. opiniowanie podziału nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa dokonywanych   z urzędu;
    6. prowadzenie postępowania wywłaszczeniowego;
    7. przygotowywanie zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody;
    8. przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie działalności polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu lub wydobywaniu kopalin stanowiących własność Skarbu Państwa, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody;
    9. przygotowywanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody;
    10. prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, zwrotem odszkodowania, w tym także nieruchomości zamiennej oraz o rozliczeniach z tytułu zwrotu     i terminach zwrotu;
    11. zabezpieczenie wierzytelności Skarbu Państwa przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłaceniu wierzytelności;
    12. prowadzenie spraw związanych z powszechną taksacją nieruchomości;
    13. podejmowanie czynności związanych z regulacją prawną nieruchomości Skarbu Państwa będących w posiadaniu osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych;
    14. ustalanie odszkodowań w trybie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz ustawy z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych;
    15. składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej;
    16. przygotowywanie decyzji związanych z wyrażeniem zgody na nadanie resztówki;
    17. prowadzenie spraw związanych z orzekaniem o nadaniu na własność nieruchomości;
    18. prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przekazaniem Polskiemu Związkowi Działkowców gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego pod pracownicze ogrody działkowe;
    19. prowadzenie spraw związanych ze stwierdzeniem, o wygaśnięcie dotychczasowych decyzji     o oddaniu nieruchomości rolnych Skarbu Państwa w użytkowanie spółdzielniom, osobom fizycznym, a także innym niepaństwowym jednostkom organizacyjnym oraz o przekazaniu tego mienia do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa;
    20. prowadzenie spraw dotyczących nieodpłatnego przekazania Lasom Państwowym gruntów wchodzących w skład Zasobu przeznaczonych do zalesiania w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
    21. występowanie do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa o przekazanie nieodpłatnie nieruchomości na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych;
    22. przygotowywanie na wniosek osób fizycznych decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa w prawo własności;
    23. prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przyznawaniem na własność działki gruntu     i działek pod budynkami osobie, która przekazała gospodarstwo rolne Państwu w zamian za rentę;
    24. prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem na wniosek organu wojskowego zarządu gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa bez pierwszej opłaty rocznej;
    25. przygotowywanie decyzji o przejęciu nieruchomości lub jej części pozostającej w zarządzie organów wojskowych, uznanych za zbędną na cele obronności i bezpieczeństwa państwa;
    26. prowadzenie spraw związanych z wydawaniem na wniosek organu wojskowego decyzji o zajęciu nieruchomości Skarbu Państwa na zakwaterowanie przejściowe;
  • ochrona gruntów rolnych i leśnych
    1. wyrażanie opinii w zakresie powierzania na wniosek Gminy, prowadzenia spraw należących do zakresu działań i kompetencji Starosty, w tym wydawania decyzji administracyjnych;
    2. prowadzenie spraw związanych z wyłączaniem gruntów rolnych z produkcji;
    3. przygotowywanie decyzji nakładającej obowiązek zdjęcia próchniczej warstwy gleby oraz jej wykorzystania;
    4. prowadzenie spraw związanych z nakazaniem właścicielowi gruntów zalesienia, zadrzewienia, zakrzewienia lub założenia na nich trwałych użytków zielonych ze względu na ochronę gleb przed erozją;
    5. przygotowywanie decyzji nakładającej na osobę powodującą utratę lub ograniczenie wartości użytkowej gruntów obowiązku ich rekultywacji;
    6. przeprowadzanie kontroli wykonywania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych;
    7. prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat w razie stwierdzenia wyłączenia gruntów z produkcji niezgodnie z przepisami ustawy lub bez decyzji zezwalającej na wyłączenie;
    8. prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat za nie zakończenie rekultywacji gruntów zdewastowanych w określonym terminie;
    9. prowadzenie sprawozdawczości z zakresu ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych;
    10. ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową;
    11. ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszaru gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie;
    12. przygotowywanie decyzji zatwierdzających uproszczone plany zagospodarowania gruntów leśnych, lasów i nieużytków przeznaczonych do zalesienia opracowanych przez organy spółki wspólnoty gruntowej;
    13. przygotowywanie dokumentacji do przeprowadzania postępowania scaleniowego i wymiennego;
    14. opracowywanie projektów uchwał określających zasady szacunku gruntów objętych scaleniem;
    15. przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty scalenia gruntów;
    16. ustalanie zasad szacowania nieruchomości objętych scaleniem;

Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej realizuje zadania państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej przypisane ustawą staroście, do których należą:

  1. prowadzenie dla obszaru powiatu ewidencji gruntów i budynków w tym bazy danych w tym zakresie;
  2. prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
  3. prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości;
  4. nakładanie w drodze decyzji na podmioty (osoby), zgłaszające zmiany obowiązku dostarczenia dokumentów geodezyjnych, kartograficznych i innych danych niezbędnych do wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów i budynków oraz aktualizacji bazy danych tej ewidencji;
  5. zapewnienie gminom nieodpłatnego i bezpośredniego dostępu do baz danych ewidencji gruntów i budynków;
  6. sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków;
  7. wydawanie odpłatnie na żądanie właścicieli wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego;
  8. prowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map       i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
  9. ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
  10. koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
  11. zakładanie i prowadzenie ewidencji sieci uzbrojenia terenu w tym bazy danych zwanej „powiatową bazą GESUT”;
  12. zakładanie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym Bazy Danych Obiektów Topograficznych (BDOT 500) dla terenów miast oraz zwartych obszarów zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę terenów wiejskich o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 – 1:5000, w tym mapy zasadniczej;
  13. zakładanie osnów szczegółowych i prowadzenie Bazy Szczegółowych Osnów Geodezyjnych
    (BSOG);
  14. zatwierdzenie projektów osnów geodezyjnych w zakresie osnów szczegółowych;
  15. prowadzenie w/w powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie, będącego częścią składową infrastruktury informacji przestrzennej oraz tworzenie metadanych dla zbiorów danych objętych tymi bazami opisujących te zbiory i związane z nimi usługi;
  16. gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrolowanie opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym w zakresie zasobów powiatowych.
{"register":{"columns":[]}}