Obsługa Prawna
Biuro Obsługi Prawnej zapewnia obsługę prawną Starostwa.Do zadań Obsługi Prawnej należy w szczególności:
- udzielanie porad prawnych i wydawanie opinii prawnych dotyczących interpretacji i stosowania prawa;
- wydawanie opinii w zakresie zawierania umów i porozumień pod względem ich zgodności z prawem;
- stawanie w obronie interesów Starostwa przed sądami powszechnymi i administracyjnymi oraz innymi organami;
- przygotowywanie i kierowanie pozwów (wniosków) do sądu, tytułów egzekucyjnych do komornika skarbowego i sądowego dotyczących windykowanych należności budżetowych Powiatu i Skarbu Państwa;
- wykonywanie zastępstwa procesowego w sprawach dotyczących działania organów Powiatu i Starosty;
- opiniowanie projektów decyzji administracyjnych wydawanych przez komórki organizacyjne Starostwa;
- opiniowanie projektów aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty;
- przygotowywanie projektów tekstów jednolitych aktów normatywnych wydawanych przez Radę;
- opracowanie projektu statutu Powiatu oraz stosownych zmian w tym zakresie:
- prowadzenie zbioru i rejestru przepisów prawnych wydawanych przez Starostę;
- udział w negocjowaniu warunków umów i porozumień zawieranych przez Powiat oraz opiniowanie projektów tych umów i porozumień;
- prowadzenie rejestru i zbioru porozumień i umów w sprawach wykonywania zadań publicznych pomiędzy Powiatem, a innymi jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej;
- prowadzenie rejestru zawartych umów, w których stroną jest Powiat;
- prowadzenie ewidencji wniosków w sprawach zmiany przepisów prawnych;
- współpraca z wydziałami Starostwa w zakresie stosowania przepisów prawa;
- prowadzenie zbiorów aktów normatywnych oraz informowanie komórek organizacyjnych Starostwa o nowowydanych aktach prawnych;
- prowadzenie dokumentacji dot. załatwiania skarg i wniosków oraz petycji, centralnego rejestru oraz opracowywanie analiz i sprawozdań w tym zakresie;
- nadzór nad realizacją zamówień na dostawy, roboty budowlane i usługi zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz prowadzenie dokumentacji w zakresie określonym zarządzeniem Starosty;
- przygotowywanie dokumentacji przetargowej i umów związanych z zamówieniami publicznymi z zakresu zadań należących do Wydziału Organizacyjnego – zgodnie z Prawem zamówień publicznych i zarządzeniem Starosty;
- zapewnienie obsługi prawnej dla wypełniania zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów;
- wykonywanie zadań Starosty związanych obsługą organizacyjno-techniczną nieodpłatnej pomocy prawnej, o której mowa w ustawie o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej, w tym w szczególności:
- współpraca z Okręgową Radą Adwokacją i Okręgową Izbą Radców Prawnych;
- bieżące prowadzenie dokumentacji;
- przygotowywanie informacji i sprawozdań;
- merytoryczne rozliczanie środków finansowych;
- prowadzenie spraw związanych z wyborem organizacji pozarządowej;
- przygotowywanie dokumentacji przetargowej i umów związanych z zamówieniami publicznymi z zakresu zadań należących do Wydziału Organizacyjnego – zgodnie z Prawem zamówień publicznych i zarządzeniem Starosty;
- opracowywanie projektów statutów i regulaminów organizacyjnych jednostek organizacyjnych Powiatu oraz zamian w tych dokumentach;
- prowadzenie rejestru i zbioru porozumień i umów, których stroną jest Powiat;
- prowadzenie spraw z zakresu ochrony osobowych w zakresie:
- przygotowywanie umów powierzenia danych osobowych pomiędzy Administratorem Danych Osobowych (ADO) a podmiotem przetwarzającym we współpracy z inspektorem ochrony danych;
- prowadzenie rejestru przetwarzania danych, o którym mowa w art. 30 RODO i jego aktualizacja, w współpracy z inspektorem ochrony danych;
- aktualizacja polityk bezpieczeństwa ADO w dziedzinie ochrony danych osobowych, we współpracy z inspektorem ochrony danych;
- prowadzenie spraw związanych z wyznaczaniem inspektora ochrony danych, w tym zapewnienie zawiadomienia o wyznaczeniu inspektora oraz każdej zmianie danych wskazanych w zawiadomieniu oraz o odwołaniu inspektora;
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych;
- sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- zapewnienie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych;
- nadzór nad realizacją zadań administratora systemu informatycznego, w szczególności w zakresie zapewnienia środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzania danych w systemie informatycznym;
- prowadzenie dokumentacji związanej z ochroną danych osobowych w Starostwie, w szczególności w zakresie realizowanych zadań.