WARUNKIOGÓLNE ZAŁATWIANIA SKARG I WNIOSKÓW
|
PRZEPISY PRAWNE REGULUJĄCE POSTĘPOWANIE W SPRAWACH SKARG I WNIOSKÓW
-
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
|
MIEJSCE PRZYJMOWANIA SKARG I WNIOSKÓW
- osobiście w kancelarii Urzędu – pokój nr 104
- za pośrednictwem operatora pocztowego
- przez ePUAP – dokument potwierdzony profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym
- w formie dokumentu z podpisem elektronicznym na adres skrzynki e-mail: kancelaria@powiat-wolominski.pl
|
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA
Wydział Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Wołominie
mający siedzibę przy ul. Prądzyńskiego 3, 05-200 Wołomin,
tel. 22 346-11-09;
e-mail: kancelaria@powiat-wolominski.pl
Interesanci przyjmowani są w poniedziałki w godzinach 8-17, od wtorku do czwartku w godzinach 8-16, piątek: 8-15.
|
PODSTAWOWE ZASADY DOTYCZĄCE SKARG I WNIOSKÓW
- zagwarantowane Konstytucją prawo składania skarg i wniosków do organów władzy publicznej, w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami z zakresu administracji publicznej, ma każdy obywatel.
- skargi są odformalizowanym środkiem obrony i ochrony różnych interesów jednostki w sprawach, w których nie ma możliwości wszczęcia postępowania administracyjnego lub wystąpienia z powództwem do sądu.
- Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku, jeśli działa w granicach prawa. Skarżący lub wnioskodawca nie będzie mógł korzystać z tej ochrony, jeśli wniesione pismo (skarga, wniosek) będzie w rzeczywistości zniesławieniem, oszczerstwem lub zniewagą.
- skargi i wnioski można składać w interesie własnym, innych osób, a także w interesie publicznym. Wniesienie skargi lub wniosku w interesie innej osoby wymaga jej zgody.
- w skardze należy precyzyjnie określić zarzuty i żądania.
- pisma w sprawach skarg i wniosków można przekazać do urzędu pocztą, w formie elektronicznej, faksem lub dalekopisem, a także mogą być wnoszone ustnie do protokołu, we wszystkich komórkach organizacyjnych Urzędu.
- skargi i wnioski, zarówno te nadsyłane pocztą, jak i drogą elektroniczną, powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (w tym kod pocztowy) wnoszącego skargę lub wniosek. Zgodnie z przepisem § 8 pkt 1 ww. rozporządzenia skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu pocztowego pozostawione zostaną bez rozpoznania.
- o tym, czy dane pismo jest skargą lub wnioskiem decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (np. tytuł: skarga, wniosek). Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, właściwy organ wzywa wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, do jego wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, iż nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
- organ załatwiający skargę (wniosek) powinien rozpatrzyć sprawę bez zbędnej zwłoki. Gdy sprawa wymaga uzgodnień lub przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz badania akt, powinna być załatwiona w terminie 1 miesiąca od daty otrzymania. Sprawy szczególnie skomplikowane załatwia się nie później niż w ciągu 2 miesięcy od wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
- w razie niemożności załatwienia skargi lub wniosku w ciągu miesiąca, właściwy organ obowiązany jest zawiadomić skarżącego lub wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia skargi lub wniosku oraz o przewidywanym terminie ich załatwienia.
- skargi są załatwiane w samodzielnym, jednoinstancyjnym postępowaniu uproszczonym, kończącym się czynnością materialnotechniczną – zawiadomieniem skarżącego o sposobie załatwienia skargi.
- zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Jeżeli zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o treści art. 239 k.p.a.
- w przypadku, gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia uznana została za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego.
|
PRZEDMIOT SKARGI LUB WNIOSKU
-
- skarżyć możemy się w szczególności na:
- zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników;
- naruszenie praworządności lub interesu skarżących;
- przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
2. wnioski możemy składać w celu:
- ulepszenia organizacji;
- wzmocnienia praworządności;
- usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom;
- ochrony własności;
- lepszego zaspokojenia potrzeb ludności.
|
ORGANY WŁAŚCIWE DO ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW
Skargi należy składać do organów właściwych do ich rozpatrzenia. Zgodnie z art. 229 k.p.a., jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
- rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa jest wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa,
- organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej jest wojewoda lub organ wyższego stopnia,
- wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2, jest rada gminy,
- zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2, jest rada powiatu,
- zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2, jest sejmik województwa,
- wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według k.p.a. jest właściwy minister, a w innych sprawach – Prezes Rady Ministrów,
- innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej jest organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór,
- ministra jest Prezes Rady Ministrów,
- konsula jest minister właściwy do spraw zagranicznych,
- organu centralnego i jego kierownika jest organ, któremu on podlega.
Starosta właściwy jest do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących zadań lub działalności wydziałów urzędu oraz jednostek organizacyjnych podporządkowanych staroście.
Wnioski należy składać do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku.
W przypadku wątpliwości czy sprawa, którą zamierzamy skierować do Starosty/Rady Powiatu należy do jego kompetencji, można zwrócić się telefonicznie pod nr tel.: 22 346-11-09, gdzie otrzymamy wszelkie niezbędne informacje w tym zakresie.
Jeżeli Urząd otrzymał skargę lub wniosek i nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie – nie później niż w terminie 7 dni – przekazać skargę lub wniosek właściwemu organowi, zawiadamiając jednocześnie o tym skarżącego lub wnioskodawcę, albo wskazać mu właściwy organ.
|
TERMIN ODPOWIEDZI
Skargi i wnioski rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
|
SPOSÓB ODBIORU DOKUMENTU
- z paczkomatu InPost (czynny 24/7), ul. Prądzyńskiego 3 w Wołominie
- za pośrednictwem Poczty Polskiej
- poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą e-PUAP - w formie dokumentu z podpisem elektronicznym
- na adres e-mail - w formie dokumentu z podpisem elektronicznym
- odbiór osobisty w Starostwie Powiatowym w Wołominie
|