W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Zgłoszenia Zewnętrzne

Podstawa prawna
Kto to jest sygnalista

Sygnalista jest osoba, która zgłasza lub ujawnia publicznie informacje o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą. Informacje o naruszeniu prawa można zgłosić poprzez zgłoszenia wewnętrzne lub zewnętrzne.

Kanały dokonywania zgłoszeń

Zgłoszenia zewnętrzne mogą być dokonane:
1) W postaci elektronicznej na adres poczty elektronicznej: sygnalista.zarzad@powiatlipsko.pl w zaszyfrowanym pliku. W pliku należy wskazać adres zwrotny e-mail/adres do korespondencji, celem dostarczenia informacji na temat zgłoszenia naruszenia. Szyfr do pliku należy przekazać Sekretarzowi Powiatu osobiście lub telefonicznie (48 378 30 15).
2) W postaci papierowej na adres do korespondencji: Starostwo Powiatowe w Lipsku, ul. Rynek 1, 27-300 Lipsko z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie zewnętrzne. Sekretarz Powiatu – do rąk własnych”.
3) Na wniosek sygnalisty zgłoszenia można dokonać ustnie podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku (siedziba starostwa, pokój nr 20 ).

Osobą odpowiedzialną za obsługę powyższych kanałów zgłoszeń jest Sekretarz Powiatu.


Jeżeli z jakichś względów nie chcesz aby zgłoszenie zostało przyjęte przez Sekretarza Powiatu, zgłoszenia możesz dokonać do Wicestarosty Lipskiego za pomocą następujących kanałów:
1) W postaci papierowej na adres do korespondencji: Starostwo Powiatowe w Lipsku, ul. Rynek 1, 27-300 Lipsko z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie zewnętrzne. Wicestarosta – do rąk własnych”.
2) Na wniosek sygnalisty zgłoszenia można dokonać ustnie podczas bezpośredniego spotkania organizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku (siedziba starostwa, pokój nr 26).

Formularz zgłoszenia zewnętrznego do Zarządu Powiatu Lipskiego
Ochrona prawna sygnalistów

Ochrona prawna ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa sygnaliście, który ujawnia informacje o naruszeniu prawa, co przyczynia się do przeciwdziałania nieprawidłowościom oraz zwiększenia transparentności w organizacjach. Spełnienie przesłanek zawartych w art. 3 i 4 ustawy o ochronie sygnalistów powoduje, że osoba dokonująca zgłoszenia już od momentu jego dokonania otrzymuje status sygnalisty i objęta jest ochroną prawną przed działaniami odwetowymi. Co ważne, sygnalista nie może zrezygnować z przysługującej mu ochrony.

 

Działania odwetowe

Działanie odwetowe to każde działanie, które ma na celu zaszkodzenie osobie, która zgłosiła naruszenie prawa lub ujawniła nieprawidłowości. W sytuacji, gdy dochodzi do niekorzystnych działań wobec sygnalisty, to pracodawca ma obowiązek wykazać, że te działania nie miały na celu odwetu za dokonane zgłoszenie lub ujawnienie publiczne.

 

Warunki objęcia sygnalisty ochroną

Zgodnie z art. 6 ustawy przyznanie ochrony sygnaliście następuje od momentu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.

 

Środki ochrony prawnej i procedury służące ochronie przed działaniami odwetowymi

Ustawa o ochronie sygnalistów wprowadziła przepisy sankcjonujące nie tylko zachowania utrudniające albo uniemożliwiające dokonanie zgłoszenia, ale także działania odwetowe.

W przypadku pierwszej grupy zachowań ustawodawca przewidział karę grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku (z możliwością zaostrzenia jej wymiaru do lat 3 w przypadku stosowania przemocy, groźby karalnej czy też podstępu). Podejmowanie działań odwetowych wobec sygnalisty podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2, zaś w przypadku podejmowania tych działań w sposób uporczywy grozi kara ograniczenia wolności do lat 3.

Zgodnie z art. 14 ustawy sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia.

Karze grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku podlega także bezprawne ujawnienie tożsamości sygnalisty.

Inne prawa przysługujące sygnaliście

Ustawa o ochronie sygnalistów gwarantuje osobom dokonującym zgłoszenia lub ujawnienia publicznego także inne, ważne prawa.

  1. Prawo do poufności – każde zgłoszenie musi być traktowane jako poufne, a dane sygnalisty muszą być chronione. Ta ochrona dotyczy również informacji, które mogłyby pośrednio lub bezpośrednio ujawnić tożsamość sygnalisty.
  2. Prawo do informacji zwrotnej – zgodnie z przepisami zgłaszający powinien otrzymać od organu właściwego do podjęcia działań następczych informacje o tym, jakie działania są planowane lub zostały podjęte w związku ze zgłoszeniem.

Pisemne zaświadczenie o ochronie – w przypadku zgłoszeń zewnętrznych sygnalista może wystąpić do organu odpowiedzialnego za działania następcze o zaświadczenie, które będzie potwierdzeniem objęcia go ochroną (Rzecznik Praw Obywatelskich wydaje takie zaświadczenie tylko w ograniczonym zakresie, gdy sprawa dotyczy konstytucyjnych wolności oraz praw człowieka i obywatela). Organ ma miesiąc od momentu otrzymania prośby na wydanie tego zaświadczenia.

Wydanie zaświadczenia nie ma na celu ustanowienia ochrony, ponieważ ta obejmuje sygnalistę od chwili dokonania zgłoszenia, a nie od momentu otrzymania zaświadczenia. Sygnalista nie ma obowiązku przedkładania zaświadczenia podmiotowi, którego dotyczy zgłoszenie.

Zasady dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń zewnętrznych

Zarząd Powiatu Lipskiego powołał zespół do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych, prowadzenia postępowań wyjaśniających oraz podejmowania działań następczych w osobach :

1. Pan Paweł Jędraszek - Wicestarosta Lipski

2. Pani Anna Zardzewiała - Seketarz Powiatu

3. Pani Anna Mital-Wiśniewska - Inspektor Ochrony Danych Osobowych

 

Tryb postępowania
Przekazane zgłoszenie podlega sprawdzeniu czy mieści się w zakresie stosowania ustawy o ochronie sygnalistów. Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenie pisemnego następuje w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że zgłaszający nie podał adresu, na który należy przekazać potwierdzenie. Jeżeli zgłoszenie pisemne jest niekompletne  i możliwe jest ustalenie tożsamości sygnalisty, wzywa się sygnalistę do uzupełnienia zgłoszenia w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia przekazania wezwania za pomocą poczty elektronicznej.

W przypadku zgłoszenia ustnego dokonanego telefonicznie zgłoszenie jest dokumentowane w formie protokołu rozmowy, odtwarzającego dokładny jej przebieg. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu rozmowy.

Zgłoszenie może być też dokonane podczas bezpośredniego spotkania z wyznaczonym pracownikiem Ministerstwa, zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.

Powyższe zasady nie mają zastosowania do zgłoszeń anonimowych.

Jeżeli zgłoszenie podlega dalszemu procedowaniu postępowanie wyjaśniające prowadzone jest przez powołaną do tego celu komisję. Po ustaleniu stanu faktycznego komisja podejmuje decyzję co do zasadności zgłoszenia. W przypadku zasadnych zgłoszeń komisja wydaje rekomendację  o właściwych działaniach naprawczych lub dyscyplinarnych oraz rekomendację możliwych działań zapobiegawczych.

Rodzaj i zawartość informacji zwrotnej


Informacja zwrotna to informacja na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań. Informacja zwrotna zostanie przekazana na adres do kontaktu. Informacja ta może być przekazywana wielokrotnie. Sygnalista otrzyma także informację o ostatecznym wyniku postępowania wyjaśniającego wszczętego na skutek zgłoszenia zewnętrznego. Informacja zwrotna nie jest przekazywana w przypadku zgłoszenia anonimowego.

Termin przekazania informacji zwrotnej
Do 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego. W uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu sygnalisty, termin ten może być przedłużony do 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.

Zachęcamy do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych podmiotu prawnego w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.

Rzecznik Praw Obywatelskich