Meldunek na nowych zasadach
14.02.2013
Od 1 stycznia 2013 roku zaczęła obowiązywać ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 poz. 1407 z 07.12.2012 r.). Znosi ona niektóre zapisy dotyczące obowiązku meldunkowego oraz wprowadza szereg ułatwień.
Nowy akt prawny wprowadza m.in. możliwość automatycznego wymeldowania przy zameldowaniu się w nowym miejscu mieszkania. Oznacza to, że osoby zmieniające miejsce zamieszkania, nie muszą najpierw wymeldowywać się w jednym urzędzie, aby móc dokonać meldunku w nowym miejscu. Wszelkie formalności można załatwić w jednym urzędzie.
Wprowadzono możliwość dopełnienia obowiązku meldunkowego przez pełnomocnika.
Wydłużeniu uległ termin na zgłoszenie meldunku. Obecnie wynosi on 30 dni (wcześniej 4).
Od początku 2013 r. przy dokonaniu meldunku nie ma obowiązku podawania informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania książeczki wojskowej. Zniesione zostały również sankcje karne za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.
Według nowych zasad meldunku nie muszą dokonywać wczasowicze i turyści.
Zniesiono obowiązek meldunkowy na pobyt czasowy do 3 miesięcy dla obywateli polskich, Unii Europejskiej, państw EFTA – stron EOG oraz Konfederacji Szwajcarskiej.
Wydłużono okres wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu w ewidencji ludności z 3 do 6 miesięcy.
Z ustawy zniknął również zapis o obowiązku właścicieli, dozorców i administratorów nieruchomości oraz zakładów pracy do weryfikowania dopełnienia obowiązku meldunkowego przez mieszkańców lub pracowników.
Józef Kowalski
/inspektor
ds. ewidencji ludności/