Loteria Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań
27.04.2021
Główny Urząd Statystyczny serdecznie zachęca do udziału w loterii promocyjnej związanej z udziałem w spisie powszechnym.
W loterii może wziąć udział każdy, kto samodzielnie spisze się przez Internet na spis.gov.pl. Zgłoszenia przyjmowane są już od 22 kwietnia 2021 r.
Aby wziąć udział w loterii należy:
- Wejść na stronę spis.gov.pl i spisać się w dogodnej dla siebie chwili
- Pobrać i zachować unikatowy, 10-znakowy kod uprawniający do udziału w loterii
- Zgłosić kod na stronie loteria.spis.gov.pl. od 22 kwietnia r. do 7 lipca 2021 r.
- Sprawdzać wyniki losowania w mediach społecznościowych i na stronie loteria.spis.gov.pl – pierwsze losowanie już 7 maja 2021 r.
Do wygrania są karty przedpłacone o wartości 500 zł, 1000 zł (nagrody I-ego stopnia), a w losowaniu finałowym, które odbędzie się 14 lipca 2021 r. – 16 samochodów osobowych!
Im szybsze zgłoszenie do loterii tym większa szansa na wygraną! Jeden kod może wziąć udział w wielu losowaniach. Wszystkie zarejestrowane zgłoszenia wezmą udział w losowaniu finałowym.
Organizatorem loterii jest Unique One sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
W sprawie pytań dotyczących loterii prosimy także o kontakt z pod numer 22 871 99 21 (infolinia czynna w dni robocze w godz. 9.00–17.00, koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora).
Jednocześnie przypominamy naszym Mieszkańcom, że od 1 kwietnia do 30 września 2021 r. trwa Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021.
Podkreślamy, że spis jest obowiązkowy, a wymaganą formą dokonania spisu jest samospis internetowy. Aby spełnić ten obowiązek należy wejść na stronę internetową spis.gov.pl gdzie znajduje się odnośnik do formularza spisowego, a także kompletne informacje dotyczące Spisu.
Można też skorzystać z infolinii Głównego Urzędu Statystycznego pod numerem 22 279 – 99 – 99 i wypełnić obowiązek spisowy przez przez telefon.
Formularz ankiety Spisu Powszechnego dostępny jest adresem – nsp2021.spis.gov.pl. Przed przystąpieniem do wypełniania tej ankiety, potrzebne będzie wcześniejsze zalogowanie się dla potwierdzenia naszej tożsamości. Będziemy mogli to zrobić na trzy sposoby. Najszybszą i najprostszą metodą będzie zalogowanie się Profilem Zaufanym na portalu rządowym gov.pl lub przy pomocy serwisu transakcyjnego naszego banku.
Jeśli nie mamy założonego Profilu Zaufanego do ankiety będziemy mogli zalogować się podając nasz PESEL oraz indywidualnie zdefiniowane hasło dostępu. Z kolei cudzoziemcy, który na ostatni dzień marca czasowo zamieszkiwali lub przebywali na terenie Polski i nie posiadają numeru PESEL, skorzystają z trzeciej metody zalogowania się adresem e-mail i podobnie indywidualnie zdefiniowanym hasłem dostępu.
Ankietę Spisu Powszechnego będzie można wypełnić do 30 września 2021 roku. Jeśli w tym czasie nie będziemy mieli możliwości wypełnić jej przez internet, konieczne będzie zgłoszenie tego faktu pod numerem telefonu 22 279 99 99. W takim przypadku obowiązek udziału w Spisie Powszechnym będziemy mogli wypełnić telefonicznie lub osobiście przy pomocy rachmistrza spisowego.
Gminne Biuro Spisowe przypomina również, że spisy powszechne są badaniami pełnymi – obejmują całą populację ludności. Oznacza to, że dane uzyskiwane w wyniku spisu powszechnego pochodzą od wszystkich obywateli. Co istotne, w przypadku wielu cech demograficzno-społecznych, jak np. wyznanie, narodowość czy stopień niepełnosprawności, spisy powszechne są dla państwa jedynym źródłem danych.
Spis ludności i mieszkań jest badaniem obowiązkowym, realizowanym co 10 lat w oparciu o przepisy ustawy, a także zgodnie z zaleceniami i standardami organizacji międzynarodowych. Jest to jednocześnie największe przedsięwzięcie statystyczne podejmowane nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.
Uzyskane podczas spisu powszechnego dane umożliwią analizę i ocenę zróżnicowania przemian demograficznych i społecznych w kraju w dowolnych przekrojach terytorialnych.
Spisem objęte są:
– osoby fizyczne stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach i innych zamieszkanych pomieszczeniach niebędących mieszkaniami, osoby fizyczne niemające miejsca zamieszkania,
– mieszkania, budynki, obiekty zbiorowego zakwaterowania oraz zamieszkane pomieszczenia niebędące mieszkaniami.
Metody zbierania danych
Po raz pierwszy w historii polskiej statystyki publicznej samospis internetowy w ramach NSP będzie obowiązkowy. W przypadku jeżeli (np. ze względu na zaawansowany wiek, stan zdrowia czy niepełnosprawność) realizacja samospisu będzie niemożliwa, badanie przeprowadzą rachmistrze – bezpośrednio bądź telefonicznie.
Metoda obowiązkowa:
– samospis internetowy – przeprowadzany za pośrednictwem interaktywnej aplikacji dostępnej od 1 kwietnia na stronie internetowej spis.gov.pl. W ramach tej metody Respondenci na własnych komputerach lub urządzeniach mobilnych, uzupełnią wymagane dane. Respondent może także skorzystać ze specjalnie przygotowanego stanowiska do samospisu w każdym urzędzie gminy, bądź z możliwości „Spisu na żądanie” przeprowadzanego przez infolinię spisową (22 279 99 99) w kanale „Spisz się przez telefon”.
Metody uzupełniające:
– wywiad telefoniczny – przeprowadzany od 16 kwietnia wspierany programem komputerowym,
– wywiad bezpośredni – przeprowadzany od 16 kwietnia przez rachmistrza spisowego i rejestrowany na elektronicznym urządzeniu przenośnym.
Zakres zbieranych danych:-
– charakterystyka demograficzna osób,
– aktywność ekonomiczna osób,
– poziom wykształcenia,
– niepełnosprawność,
– migracje wewnętrzne i zagraniczne,
– charakterystyka etniczno-kulturowa,
– stan i charakterystyka zasobów mieszkaniowych (mieszkania i budynki).
Szczegółowy zakres informacji zbieranych w NSP 2021 dostępny jest w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz.U. poz. 1775 z późn. zm.).
Udział w spisie jest obowiązkowy, a kto wbrew obowiązkowi odmawia wykonania obowiązku statystycznego albo udzielenia informacji w spisie powszechnym, podlega grzywnie (Art. 57 Ustawy o statystyce publicznej).
Wszystkie dane osobowe przetwarzane w ramach prac spisowych są poufne i podlegają szczególnej ochronie, na zasadach określonych w ustawie o statystyce publicznej oraz w ustawie o ochronie danych osobowych. Dane osobowe od momentu ich zebrania stają się danymi statystycznymi i objęte są tajemnicą statystyczną, a osoby wykonujące prace spisowe są zobowiązane do jej przestrzegania. Przed przystąpieniem do pracy rachmistrzowie są pouczani o istocie tajemnicy statystycznej i sankcjach za jej niedotrzymanie. Dane pozyskane podczas spisów mogą być wykorzystywane wyłącznie do opracowań, zestawień i analiz statystycznych oraz do aktualizacji operatów do badań statystycznych prowadzonych przez służby statystyki publicznej.
Weryfikacja tożsamości rachmistrza spisowego.
Rachmistrz spisowy, przy wykonywaniu czynności w ramach bezpośredniego wywiadu posługiwać się będzie umieszczonym na widocznym miejscu identyfikatorem, zawierającym m.in.: imię i nazwisko oraz zdjęcie rachmistrza spisowego oraz numer identyfikatora. Jego tożsamość można będzie zweryfikować przez kontakt telefoniczny z infolinią spisową GUS: 22 279 99 99, a także w aplikacji „Sprawdź rachmistrza” na stronie spis.gov.pl oraz stronie internetowej urzędu statystycznego.