Przetargi na dokumentację dwóch odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej – ważne wieści z briefingu prasowego w Wadowicach
14.04.2025
W dniu 14 kwietnia 2025 r. w Starostwie Powiatowym w Wadowicach odbył się briefing prasowy poświęcony kolejnemu etapowi prac nad budową drogi ekspresowej S52, znanej również jako Beskidzka Droga Integracyjna (BDI). Wiceminister Infrastruktury Stanisław Bukowiec, Wojewoda Małopolski Krzysztof Jan Klęczar oraz Dyrektor GDDKiA w Krakowie Maciej Ostrowski. ogłosili przetargi na wykonanie badań geologicznych oraz przygotowanie dokumentacji projektowej dla dwóch ostatnich odcinków BDI – Bulowice–Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska–Głogoczów. W wydarzeniu uczestniczył również Burmistrz Miasta Kalwarii Zebrzydowskiej Tadeusz Stela.
Odcinek Bulowice – Chocznia (11,5 km)
To fragment o strategicznym znaczeniu dla mieszkańców Andrychowa i okolic. Codziennie trasą tą przejeżdża blisko 17 tysięcy pojazdów – dane pochodzą z Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020–2021. Projektowana droga ekspresowa ominie Andrychów od północy, a dojazd do miasta zapewni nowy węzeł drogowy na skrzyżowaniu z ul. Batorego (DW781). Dodatkowy węzeł powstanie również w Inwałdzie.
Na odcinku tym planowana jest budowa 17 obiektów inżynierskich, w tym mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy – ponad 200-metrowy most – zostanie wybudowany nad rzeką Wieprzówką w Andrychowie. Inwestycja obejmuje również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w pobliżu Wadowic, 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności przekraczającej 4 mln litrów oraz trzy przejścia dla zwierząt.
Odcinek Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów (12 km)
To ostatni brakujący fragment Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Połączy on S52 z drogą krajową nr 7 (Zakopianką) poprzez rozbudowany węzeł Głogoczów. Na trasie przewidziano budowę dwóch nowych węzłów – Sułkowice (DW956) oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Trasa pobiegnie na północ od obecnej DK52.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę 33 obiektów inżynierskich, w tym niemal 900-metrowej estakady w Izdebniku. Przewidziano także 18 przejść dla zwierząt oraz 26 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 11 milionów litrów. Obecnie odnotowuje się tutaj najwyższe natężenie ruchu na małopolskim odcinku DK52 – niemal 18 tysięcy pojazdów dziennie.
Trwające już przetargi
W styczniu br. ogłoszono przetargi na wykonanie badań geologicznych oraz przygotowanie wniosków o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla odcinków Hałcnów–Bulowice oraz Chocznia–Kalwaria Zebrzydowska Wschód. Zainteresowanie wykonawców było wysokie – wpłynęło odpowiednio 10 i 13 ofert.
W najbliższych tygodniach planowane jest wyłonienie wykonawców.
Zakres planowanych badań geologicznych
Na całej długości projektowanej trasy planowane jest wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów
o średniej głębokości 11 m (maksymalnie do 30 m), a także prawie 2,4 tys. sondowań (średnio 13 m głębokości). Celem badań jest szczegółowe rozpoznanie warunków geologicznych i nośności gruntu pod budowę drogi ekspresowej.
O inwestycji – Beskidzka Droga Integracyjna
Droga ekspresowa S52, licząca 61 km, połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, biegnąc nowym śladem przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską. Inwestycja obejmuje budowę 12 węzłów drogowych. BDI jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.). Obecnie funkcjonują już trzy odcinki S52: dwa prowadzące od Cieszyna do Bielska-Białej oraz od węzła Balice I do Modlniczki, a także oddana w grudniu 2024 r. Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski ZRID dla kolejnych czterech odcinków planowane są na 2027 r., po czym ogłoszone zostaną przetargi na realizację robót budowlanych.
__________
Zdjęcia: Andrzej Famielec.