W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Realizacja budowy kładki na rzece Olzie

02.04.2024

Logo Interreg Czechy – Polska. Flaga Unii Europejskiej. Napis w kolorze niebieskim: Współfinansowane przez Unię Europejską

Gmina Hażlach w partnerstwie z Miastem Karvina (Republika Czeska) realizuje projekt CZ.11.02.01/00/23_00 4/0000088 Realizace výstavby lávky přes řeku Olši/Realizacja budowy kładki na rzece Olzie, współfinansowany z Programu Interreg Czechy-Polska 2021-2027. Wartość dofinansowania projektu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to 1 824 200,33 euro. Przedmiotem projektu jest budowa kładki pieszo-rowerowej nad graniczną rzeką Olzą, która umożliwi połączenie Pogwizdowa z Karwiną Loukami. Inwestorem kładki jest Miasto Karvina, natomiast Gmina Hażlach wybuduje drogę rowerową, która połączy nową kładkę z ulicą Sosnową w Pogwizdowie.

Projekt rozwiązuje problem niewystarczającego połączenia i ogólnego rozwoju sieci tras rowerowych na pograniczu czesko-polskim. W naszym regionie wynika on z faktu, iż granica między Czechami a Polską w dużej mierze biegnie wzdłuż rzeki Olzy. Wzajemne połączenie obu państw zależy zatem od mostów łączących oba brzegi rzeki. W przypadku transportu samochodowego dojazd autem do najbliższego mostu, oddalonego o kilkadziesiąt kilometrów, nie stanowi większego problemu, ani komplikacji. Odległość ta może natomiast stanowić znaczący problem dla rowerzystów oraz pieszych chcących przekroczyć granicę. Jest to wspólny problem obu partnerów. Jednak dzięki realizacji projektu powstanie międzynarodowe połączenie regionalnych i lokalnych ścieżek rowerowych, które wpłynie na rozwój i wsparcie turystyki transgranicznej, otwierając nowe możliwości wykorzystania potencjału atrakcji turystycznych po obu stronach granicy, a także transgranicznej współpracy sąsiedzkiej, wzajemnego wsparcia współpracy społeczności po obu stronach granicy oraz pokonania fizycznej bariery w rozwoju turystyki transgranicznej i współpracy na granicy czesko-polskiej. Budowa kładki i dojazdu do niej umożliwi połączenie już istniejących tras rowerowych występujących u obu partnerów projektu. Dzięki tym trasom możliwe będzie bezpośrednie połączenie znaczących turystycznie punktów na pograniczu. Spowoduje to znaczne wsparcie turystyki nie tylko w konkretnych lokalizacjach przygranicznych, związanych z realizacją projektu, tj. w Karwinie w Czechach i okolicy Cieszyna w Polsce, ale także na większym obszarze, tj. w całym powiecie karwińskim (Hawierzów, Bogumin wraz z przyległymi miejscowościami) oraz w powiecie cieszyńskim.

Celem projektu jest zwiększenie wykorzystania potencjału elementów turystycznych po obu stronach granicy, wsparcie rozwoju turystyki, a to wszystko poprzez budowę kładki nad rzeką Olzą. Dzięki temu nastąpi połączenie istniejących ścieżek rowerowych, co wpłynie na rozwój turystyki na tym obszarze oraz wzmocnienie współpracy pomiędzy podmiotami związanymi z branżą turystyczną. Dzięki budowie kładki dojdzie do bezpośredniego połączenia Karwiny, Kocobędza, Czeskiego Cieszyna, Cieszyna, Pogwizdowa oraz Hażlacha. Celem projektu jest połączenie efektów wcześniej realizowanych lub aktualnie przygotowywanych projektów w jeden produkt turystyczny i tym samym zapewnienie lepszego transgranicznego wykorzystania potencjału zrównoważonej turystyki na potrzeby rozwoju gospodarczego pogranicza Czech i Polski. Połączone ścieżki rowerowe zwiększą potencjał turystyczny danego obszaru. Mieszkańcy będą mogli korzystać z sieci tras rowerowych w celu odkrywania nowych lokalizacji, zabytków i pięknych krajobrazów. Połączone ścieżki rowerowe umożliwią rowerzystom przemieszczanie się pomiędzy różnymi częściami miast i regionów bez konieczności dzielenia swojej drogi z ruchem samochodowym. Zwiększa to bezpieczeństwo i komfort podróży rowerzystów, którzy w ten sposób odczują mniejsze zagrożenie ze strony pojazdów mechanicznych. Budowa kładki uzupełni ofertę turystyczną w regionie przygranicznym. Połączy ona istniejącą sieć ścieżek/tras rowerowych i tym samym powiąże ze sobą oferty obejmujące różne produkty turystyczne. Z nowego połączenia ścieżek rowerowych będą korzystać turyści zmierzający aż do Beskidów (w Czechach) lub do Jastrzębia-Zdroju i Bielska-Białej (w Polsce). Umożliwi to wsparcie usług związanych z zakwaterowaniem, usług gastronomicznych oraz usług towarzyszących (wypożyczalnie i serwisy rowerowe). Będzie to miało także wpływ na zmianę sposobu postrzegania regionu, który dotychczas kojarzony był z ciężkim przemysłem, na obszar przyjazny turystom rowerowym i oferujący wiele ciekawych atrakcji turystycznych.

Głównym rezultatem projektu jest stworzenie nowego połączenia istniejących ścieżek/szlaków rowerowych po obu stronach granicy, co poprawi wykorzystanie potencjału turystycznego na obszarze przygranicznym. Nastąpi to dzięki realizacji tego projektu, a dokładnie dzięki wybudowaniu kładki dla pieszych nad rzeką Olzą między Czechami a Polską oraz dojścia do niej. Powstanie nowy, uzupełniający element do wcześniejszego projektu Wędrówki doliną Olzy (Interreg 2014-2020).

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}