W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Zgłoszenie zgonu

Akt zgonu

Każdy człowiek z chwilą urodzenia nabywa zdolność prawną, która trwa nieprzerwanie do śmierci. Na osobach najbliższych, pozostałych przy życiu, spoczywa obowiązek zgłoszenia zgonu w urzędzie stanu cywilnego i w tym samym dniu sporządza się akt zgonu zmarłej osoby.

Wymagane dokumenty:

  • karta zgonu wydana przez lekarza lub placówkę służby zdrowia
  • dowód osobisty zmarłego
  • dowód osobisty współmałżonka ( gdy stan cywilny zmarłego żonaty lub zamężna) – do wglądu
  • dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon – do wglądu

Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu, a jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej w ciągu 24 godzin od zgonu. Do zgłoszenia zgonu obowiązani są w kolejności małżonek lub dzieci zmarłego, najbliżsi krewni lub powinowaci, osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon. Zgon rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca zgonu. W USC Brańszczyk rejestruje się zgony osób zmarłych na terenie gminy Brańszczyk.

Akt zgonu oraz jego odpis sporządzane są od ręki.

Sporządzenie aktu zgonu jest zwolnione z opłaty skarbowej. Po dokonaniu rejestracji zdarzenia, osobie zgłaszającej zgon, wydawany jest z urzędu 1 odpis skrócony aktu zgonu.

Odwołania w sprawie odmowy sporządzenia aktu zgonu rozpatruje Wojewoda Mazowiecki

Adres: Mazowiecki Urząd Wojewódzki pl. Bankowy 1/3, 00-950 Warszawa.

{"register":{"columns":[]}}