W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wydanie dowodu osobistego

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jeśli zmienił się adres zameldowania albo doszło do zmiany nazwy urzędu, który wydał dowód - nie trzeba wymieniać dowodu.
Dowód osobisty - dokument, który pozwala potwierdzić tożsamość oraz polskie obywatelstwo. Każdy pełnoletni obywatel, który mieszka w Polsce, musi mieć dowód osobisty.
Dowód może mieć również osoba, która nie ukończyła jeszcze 18 lat (na przykład, jeśli chce
podróżować za granicę do krajów, w których nie jest wymagany paszport).


Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć:

  • kiedy upływa termin jego ważności - wniosek składa się co najmniej 30 dni przed upływem ważności obecnego dowodu,
  • jeśli doszło do zmiany danych na obecnym dowodzie (np. zmiana nazwiska) - jak najszybciej,
  • jeśli doszło do zmiany wizerunku twarzy, która utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie właściciela dowodu (np. operacja plastyczna twarzy) - jak najszybciej,
  • jeśli doszło do utraty albo uszkodzenia obecnego dowodu - jak najszybciej.

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o wydanie dowodu osobistego – dostepny w urzędzie gminy i na stronie inernetowej urzędu,
  • aktualna fotografia wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku - szczegółowe informacje w załączniku “zdjęcie do dowodu”,
  • dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport – do wglądu.

Złożenie wniosku:

  • wniosek składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych;
  • w imieniu osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. Jeżeli do ukończenia 18 roku życia zostało mniej niż 30 dni – osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek osobiście;
  • złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadających ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia;
  • jeżeli choroba, niepełnosprawność lub inna niedająca się pokonać przeszkoda uniemożliwia osobiste złożenie wniosku, należy poinformować o tym organ gminy, który zapewni przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Dowód osobisty wydany po 01.03.2015 r. ważny jest:

  • 10 lat od daty wydania - dla osób, które w chwili wydania dowodu ukończyły 5 rok życia,
  • 5 lat od daty wydania - dla dzieci, które w chwili wydania dowodu nie ukończyły 5 roku życia

Termin realizacji
Maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach, o czym informuje urzędnik.
Odbiór gotowego dowódu osobistego
Dowód należy odebrać osobiście w urzędzie, w którym złożono wniosek. Osoba odbierająca nowy dowód osobisty przedkłada dotychczasowy dowód, o ile nie została zgłoszona jego utrata.
Dowód osobisty wydawany:

  • osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych (do 13 roku życia oraz ubezwłasnowolnione całkowicie) odbiera rodzic albo opiekun prawny,
  • osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych (13-18 lat oraz ubezwłasnowolnione częściowo) odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator.

Jeśli ze względu na zły stan zdrowia lub inny ważny powód, wniosek został przyjęty poza urzędem (na przykład w Twoim domu), dowód może odebrać za Ciebie pełnomocnik.

Miejsce składania dokumentów i uzyskania bliższych informacji w w/w sprawie:

Urząd Gminy Brańszczyk
ul. Jana Pawła II 45, 07-221 Brańszczyk
pokój nr 4 (parter)
tel./fax (29) 5929324
e-mail: iwona.bralewska@branszczyk.pl

Godziny pracy:
poniedziałek w godz. 8.00-17.00
wtorek - czwartek w godz. 8.00-16.00
piątek w godz. 8.00-15.00

Sprawdź, czy twój dowód osobisty jest gotowy
 

Materiały

Wniosek o wydanie dowodu osobistego
Wniosek​_o​_wydanie​_dowodu​_osobistego.pdf 0.58MB
Wydanie dowodu osobistego dla dziecka
dowod​_dla​_dziecka.pdf 0.06MB
Zdjęcie do dowodu osobistego
zdjecie​_do​_dowodu.pdf 0.06MB
Utrata lub uszkodzenie dowodu osobistego
utrata​_uszkodzenie​_dowodu​_osobistego.pdf 0.08MB
Zgłoszenie zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym
zawieszenie​_certyfikatow.pdf 1.33MB
Zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym
cofniecie​_zawieszenie​_certyfikatow.pdf 1.61MB
Ustawa o dowodach osobistych z dnia 06.08.2010 r.
ustawa.pdf 0.19MB
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu
rozporzadzenie.pdf 1.48MB
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula​_informacyjna​_dowody.pdf 0.17MB
{"register":{"columns":[]}}