W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Kontakt

MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW I UZYSKANIA SZCZEGÓŁOWYCH INFORMACJI

Urząd Gminy w Brańszczyku
Urząd Stanu Cywilnego
ul. Jana Pawła II 45, 07-221 Brańszczyk
tel. 29 5929324, 29 5929310
fax. 29 7422811

Godziny pracy:
poniedziałek w godz. 8.00-17.00
wtorek - czwartek w godz. 8.00-16.00
piątek w godz. 8.00-15.00

Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego jest Wiesław Przybylski
Zastępcą Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego jest Iwona Bralewska

Regulacje prawne (podstawowe)

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 2064 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy ( tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 682 z późn.zm.)
  • Ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 657 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1252 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska (Dz. U. z 2016, poz. 10 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej ( tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1044)
  • Konwencja Nr 16 sporządzona w Wiedniu dnia 08 września 1976 r. dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego ( Dz.U. z 2004 r. Nr 166, poz.1735)



Uprawnienia i obowiązki kierownika i zastępcy Urzędu Stanu Cywilnego wynikają z przepisów ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Wszystkie zdarzenia z dziedziny stanu cywilnego zapisywane są i ewidencjonowane wyłącznie
w systemie teleinformatycznym, a akty stanu cywilnego sporządzone dotychczas w postaci papierowej są przenoszone do systemu elektronicznego. Rejestracji stanu cywilnego dokonuje się w rejestrze stanu cywilnego. Rejestr stanu cywilnego jest prowadzony przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego innych niż akty stanu cywilnego dokonuje się w formie decyzji administracyjnych albo czynności materialno-technicznych.

Czynnościami prawnymi określającymi stan cywilny są: zawarcia małżeństwa, uznanie ojcostwa, oświadczenia rodziców o wyborze imienia i jego zmianie, o powrocie do nazwiska po rozwiązaniu małżeństwa itp. W drodze decyzji administracyjnej może nastąpić zmiana tylko nazwiska i imienia.

Właściwy miejscowo wojewoda sprawuje nadzór nad rejestracją stanu cywilnego. Organem odwoławczym od decyzji administracyjnym z zakresu rejestracji stanu cywilnego jest wojewoda. Odwołanie kieruje się do wojewody za pośrednictwem kierownika urzędu stanu cywilnego na adres:
Mazowiecki Urząd Wojewódzki pl. Bankowy 1/3, 00-950 Warszawa.

Termin odwołania: 14 dni od dnia doręczenia decyzji.


Obowiązuje zasada terytorialności rejestracji stanu cywilnego w zakresie: urodzenie oraz małżeństwo rejestruje kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy ze względu na miejsce urodzenia albo zawarcia małżeństwa, zgon rejestruje kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy ze względu na miejsce zgonu albo znalezienia zwłok.

Pozostałe sprawy mogą być rozpatrywane przez wybranego kierownika stanu cywilnego lub konsula.

Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik stanu cywilnego przechowuje przez okres:

  • 100 lat – akty urodzeń oraz akta zbiorowe,
  • 80 lat - akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe

Po upływie wymienionych okresów akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przekazuje w ciągu 2 lat do Archiwum Państwowego
m. st. Warszawy, Oddział w Pułtusku.
Kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje z rejestru stanu cywilnego:

  • odpisy zupełne i odpisy skrócone aktów stanu cywilnego,
  • zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
  • zaświadczenie o stanie cywilnym.
     

Materiały

Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula​_informacyjna​_zmiana​_imion​_i​_nazwisk.pdf 0.18MB
{"register":{"columns":[]}}