W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Program Wychowawczo-Profilaktyczny

 

                                         SZKOŁY PODSTAWOWEJ

W RACZYCACH

 

na lata 2017 – 2025

 

 

 

 

 

 

 

W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem (…), ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich.” JAN PAWEŁ II

 

 

WPROWADZENIE

 

 

Pierwszymi wychowawcami swoich dzieci są rodzice. Nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój,

a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka, żyje nie tylko z drugim, ale i dla drugich.

Wychowanie to proces wspomagania człowieka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.

Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.

Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.

 

Program Wychowawczo - Profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym.

 

Chcemy, aby nasza szkoła była bezpieczna, panował w niej klimat sprzyjający pracy uczniów i nauczycieli. Dążymy do tego, aby nasi uczniowie byli kulturalni, odpowiedzialni, komunikatywni, kreatywni i empatyczni, aby panowało poczucie przynależności do grupy (klasy, szkoły), którą łączą więzi koleżeństwa i przyjaźni.

 

Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, psychologiem, pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE

 

 

  1. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.

 

 

  1. Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci.

 

 

  1. Kształtowanie postaw: obywatelskich, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, poszanowania dla innych kultur i tradycji oraz zapobieganie wszelkim przejawom dyskryminacji.

 

  1. Wychowanie do wartości: bezpieczeństwo,dyscyplina,kreatywność, odpowiedzialność, miłość, lojalność, nauka, zrozumienie, wspólnota, piękno, sprawiedliwość, mądrość, przyjaźń, wiedza, uczciwość, poważanie, tradycja, wolność, pasja, niezależność, prawość, rodzina, rozwój, prawda, porządek, patriotyzm.

 

 

 

Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania wychowawczo-profilaktycznego uda się nam przygotować uczniów do zgodnego współżycia z ludźmi. Będziemy dążyć do tego, żeby nasi wychowankowie byli: uczciwi, wiarygodni, odpowiedzialni, wytrwali, wrażliwi na krzywdę innych, kreatywni, przedsiębiorczy, aby nie stosowali przemocy słownej, fizycznej i psychicznej, mieli wysoką kulturę osobistą i gotowość do uczestnictwa w kulturze. Ważne jest też, aby uczniowie przestrzegali zasad zdrowego stylu życia, nie ulegali nałogom, kształtowali postawy obywatelskie, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji, pogłębiali świadomość ekologiczną, poznawali dziedzictwo kulturowe naszego narodu, Europy i świata.

OBOWIĄZUJĄCE AKTY PRAWNE

 

 

  • Karta Nauczyciela.

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej art. 48 ust. 1, art. 54 ust. 3-4, art. 70 ust. 1.

  • Program polityki prorodzinnej państwa z dnia 17.11.1998 r.

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 1996 r. w sprawie sposobu organizowania i prowadzenia działalności w zakresie promocji zdrowia psychicznego i zapobiegania zaburzeniom psychicznym (Dz. U. Nr 112, poz. 537).

  • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 i ost. zm. z 25 czerwca 2002r.D.u.Nr.84,poz.763)

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczególnych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. Nr 26, poz. 226).-uchylony

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii Dz..U. 2018 poz. 214

  • Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 i ost. zm. z dnia 24 listopada 2017 r. Dz. U. 2017 poz. 2439 )

  • Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 10, poz. 55 i ost. zm. z dnia 12 kwietnia 2024 r. Dz. U. 2024 poz. 649).

  • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 178, z późn. zm.).- uchylony

    • Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich z dnia 9 czerwca 2022 r. Dz. U. 2022 poz. 1700 i ost. Zm z dnia 13 stycznia 2023 r. Dz. U. 2023 poz. 289.

  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532 i ost. zm. z dnia 25 lipca 2023 r. Dz.U.2023 poz.1798.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczególnych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. Nr 26, poz. 226).- uchylony

    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii z dnia 18 sierpnia 2015 r. Dz.U. 2015 poz. 1249 i z ost. Zm z dnia 22 stycznia 2018 r. Dz.U. 2018 poz. 214.

  • Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 i ost. zm. z dnia 19 lipca 2019 r. Dz. U. 2019 poz. 1690)

  • Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 10, poz. 55 i ost. zm. z dnia 12 kwietnia 2024 r. Dz. U. 2024 poz. 649 ).

  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół i ost. zm. z dnia 28 czerwca 2024 r.Dz.U. 2024 poz. 996.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym i ost. zm. z dnia 26 lipca 2018 r.Dz.U. 2018 poz. 1485.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii i ost. zm. z dnia 22 stycznia 2018 r.Dz.U. 2018 poz. 214.

  • Koncepcja Pracy Szkoły oraz Statut Szkoły (ewaluowane na bieżąco zgodnie z rozporządzeniami MEN).

  • Szkolny Zestaw Programów Nauczania.

Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:

 

  • obowiązujące akty prawne;

  • dotychczasowe doświadczenia szkoły;

  • zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli propozycje dotyczące głównych problemów wychowawczych i profilaktycznych w szkole i środowisku;

  • przeprowadzone badania na temat sytuacji wychowawczej, zagrożeń uzależnieniami w szkole i środowisku;

  • przewidywane zmiany w szkole, środowisku i kraju, mogące mieć wpływ na proces wychowania;

 

 

 

 

NAJWAŻNIEJSZE CELE WYCHOWANIA I PROFILAKTYKI

 

 

Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej, świadomości swoich praw i obowiązków. Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.

 

  1. Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi. Wdrażanie do życia w społeczności szkolnej i w grupie rówieśniczej. Kształtowanie postaw, respektowanie norm społecznych i wychowanie do wartości.

 

  1. Wspieranie rozwoju intelektualnego, przygotowanie do odbioru dóbr kultury i sztuki, upowszechnianie czytelnictwa, szanowanie dorobku narodowego przy

jednoczesnym otwarciu się na wartości europejskie. Zapobieganie zachowaniom agresywnym.

  1. Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboru zachowań chroniących zdrowie własne i innych ludzi, propagowanie ekologicznego stylu życia. Motywowanie do zdrowego stylu życia.

 

 

  1. Wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego

i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji. Zapewnienie mu bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego.

Wspieranie ucznia w procesie nabywania wiedzy, sprawności, postaw i nawyków, które zapewniają mu przygotowanie do racjonalnego i godnego życia oraz kontynuacji nauki na dalszym etapie.

 

 

Celem działalności Szkoły jest doprowadzenie do tego, aby uczniowie poprzez wiedzę, umiejętności i postawy społeczne zdobyte w procesie dydaktyczno- wychowawczym byli przygotowani do życia w warunkach współczesnego świata.

Uważamy, że najlepsze efekty osiągniemy poprzez integrację środowiska Nauczycieli- Uczniów- Rodziców. Współpraca pozwoli nam na kompleksowe działania i wpłynie na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa.

Elementem niezbędnym i kluczowym w budowaniu Programu Wychowawczo- Profilaktycznego szkoły było ustalenie wartości najważniejszych dla naszej społeczności szkolnej.

 

 

Wartości, jakimi się kierujemy to: szacunek, uczciwość, zrozumienie, poczucie własnej godności i tolerancja. W pracy odwołujemy się do tradycji szkoły, a naszą dewizą jest życzliwość i otwartość.

 

 

 

SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY

 

 

Uczeń kończący naszą szkołę dobrze funkcjonuje w swoim środowisku, w domu i w szkole. Jest pogodny, ma pozytywny, choć nie bezkrytyczny stosunek do otaczającej go rzeczywistości. Posiada umiejętność efektywnego komunikowania, współpracy oraz kontrolowania własnych emocji. Jest świadomy dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, świata. Dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną. Traktuje zdobywanie wiedzy jako podstawę własnego rozwoju. Działania zawarte w programie wychowawczo – profilaktycznym zmierzają do ukształtowania takiego modelu absolwenta, który niezależnie od indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i talentów będzie wyposażony w zespół cech uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie.

 

Absolwent jest:

  • dobrym obywatelem, świadomym swych praw i obowiązków , posiadającym godność, poczucie własnej wartości, szanującym prawa innych;

  • człowiekiem aktywnym , ciekawym świata i wiedzy, ma różnorodne zainteresowania, chętnie gromadzi różne wiadomości;

  • człowiekiem uczciwym, tolerancyjnym i odpowiedzialnym, odróżniającym dobro od zła, kierującym się zasadami moralnymi;

  • człowiekiem dbającym o własny rozwój duchowy, wrażliwym na piękno, szanującym dorobek ludzkości w dziedzinie kultury i sztuki;

  • człowiekiem dbającym o zdrowie i kondycję fizyczną oraz świadomym ich zależności od stanu środowiska naturalnego.

UCZESTNICY PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY.

 

 

Współodpowiedzialni za wszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu:

 

Rodzice:

  • mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;

  • znają i akceptują program wychowawczo-profilaktyczny proponowany przez szkołę;

  • wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa;

  • wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą;

  • aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;

  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci;

 

 

 

Wychowawcy klas:

  • dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie;

  • wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się;

  • prowadzą dokumentację nauczania;

  • opracowują i realizują Program Wychowawczo-Profilaktyczny;

  • koordynują pracę wychowawczo - profilaktyczną w zespole klasowym;

  • dokonują rozpoznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia;

  • podejmują działania w przypadkach przemocy wobec niego, zaniedbań opiekuńczych, ujawnionych nałogów;

  • wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno - pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;

  • informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno- pedagogicznej;

  • integrują i kierują zespołem klasowym;

  • wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków, oceniają zachowania uczniów;

  • wdrażają do samooceny postępów w zachowaniu, nadzorują realizację obowiązku szkolnego;

  • promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów;

  • inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji;

  • współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie;

  • współpracują z rodzicami; włączają rodziców w sprawy programowe i organizacyjne klasy;

  • współpracują z dyrekcją szkoły, pedagogiem, psychologiem i pielęgniarką;

  • współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią psychologiczno - pedagogiczną, sądami rodzinnymi;

 

 

 

Nauczyciele:

  • oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych;

  • odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, podczas wyjść i wyjazdów szkolnych;

  • udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów, informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach;

  • wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;

  • inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności;

  • kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu;

  • reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań;

  • dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów;

  • wspólnie z pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;

  • współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją i postawą;

  • proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią;

  • realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczo- profilaktycznego szkoły;

 

 

 

Uczniowie, Samorząd Uczniowski:

  • przestrzegają Szkolnego Kodeksu Postępowania Ucznia;

  • współorganizują imprezy i akcje szkolne;

  • znają i przestrzegają norm zachowania obowiązujących członków społeczności szkolnej;

  • akceptują innych uczniów i szanują ich prawa, wydają opinie w przypadku przyznawanych kar zgodnie ze Statutem Szkoły;

  • współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności;

  • kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;

  • prowadzą zdrowy tryb życia i dbają o swoje środowisko;

  • mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej;

  • uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych (Statut Szkoły, Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny);

 

 

 

Pedagog szkolny:

 

 

 

  • diagnozuje sytuację wychowawczą w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspiera rozwój uczniów

  • udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

  • podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;

  • minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiegają zaburzeniom zachowania oraz inicjują różne formy pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;

  • prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych;

  • pomaga rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;

  • wspiera nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

     

Pedagog specjalny:

 

-udziela porad i konsultacji w sprawach:

- rozwoju dzieci;
- w ewentualnych, zaobserwowanych deficytach rozwojowych u dzieci;
- w sprawach rozpoznawania właściwości intelektualnych i psychofizycznych uczniów;
- analizie dokumentacji z Powiatowych Poradni Psychologiczno - Pedagogicznych;
- pokierowaniu uczniów na badania w zakresie diagnoz;
- udzielania wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych;
- rozwijaniu umiejętności wychowawczych; 
- doradztwie w zakresie zakupu niezbędnego sprzętu specjalistycznego, pomocy dydaktycznych

 

 

 

Psycholog:

 

Psycholog szkolny to osoba, która zajmuje się w szkole pierwszą pomocą psychologiczną oraz bierze aktywny udział w życiu szkoły. Mogą się do niej zgłosić wszystkie osoby tworzące szkolną społeczność (uczniowie, rodzice/opiekunowie uczniów, nauczyciele), które zmagają się z różnego rodzaju trudnościami emocjonalnymi, związanymi z funkcjonowaniem w grupie społecznej czy nauką szkolną. Najważniejszym celem pracy psychologa szkolnego jest zapewnienie opieki psychologicznej uczniom oraz udzielanie wsparcia rodzicom i nauczycielom.

 

 

 

ZADANIA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE I FORMY REALIZACJI

 

 

 

KSZTAŁTOWANIE POZYTYWNYCH POSTAW SPOŁECZNYCH I PROMOWANIE BEZPIECZNYCH ZACHOWAŃ

l.p.

Zadania szkoły

Cele

Formy i sposób realizacji

I.

Przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym

  1. Rozwijanie samorządności uczniów.

 

Uczenie zasad demokracji.

 

 

 

 

  1. Rozwijanie tolerancji wobec innych.

 

Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób niepełnosprawnych, starszych i odmiennych kulturowo.

Udział w pracach Samorządu Szkolnego i klasowego.

 

Udział uczniów w procesie planowania pracy klasy, szkoły.

 

Reprezentowanie szkoły w czasie uroczystości lokalnych. Spotkanie z seniorami z okazji Dnia Babci i Dziadka, ŚWIĘTA SZKOŁY.

 

 

 

 

  1. Poznanie i respektowanie praw i obowiązków ucznia.

 

  1. Rozwijanie zainteresowań uczniów, rozbudzanie pasji.

 

  1. Udział uczniów w konkursach, zawodach sportowych i innych formach prezentacji własnych umiejętności, wiedzy.

 

 

 

  1. Kształtowanie umiejętności refleksyjnego, celowego korzystania z elektronicznych nośników informacji- internet, gry komputerowe, telewizja, radio.

 

  1. Uczestnictwo w organizacji uroczystości szkolnych, imprez itp.

 

  1. Udział uczniów w akcjach organizowanych przez szkołę.

 

  1. Kształtowanie umiejętności bycia członkiem zespołu klasowego, szkolnego.

 

  1. Organizowanie czasu wolnego.

 

  1. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Wyzwalanie aktywności pozalekcyjnej uczniów.

 

 

Kodeks Ucznia, Statut Szkoły, REGULAMINY

 

Percepcja sztuk teatralnych, koncertów.

 

Realizacja projektów przedmiotowych, szkolnych. Udział w lekcjach muzealnych, w konkursach, zawodach sportowych.

Prezentacja wyników konkursów na apelu, na gazetkach szkolnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Imprezy integracyjne, uroczystości, wyjazdy itp.

 

 

 

 

 

 

 

 

Konkursy pięknego czytania w kl.1-3 i 4-6.

 

Prezentowanie najciekawszych pozycji czytelniczych dla dzieci.

 

 

Podkreślenie znaczenia twórczych postaw oraz działalności dodatkowej na rzecz środowiska, szkoły.

II.

Dążenie do uzyskania wysokiego poziomu kultury osobistej

  1. Budowanie systemu wartości- przygotowanie do rozpoznawania podstawowych wartości.

 

  1. Wpajanie szacunku i tolerancji do odmiennych poglądów, ludzi, religii,

 

  1. Wdrażanie do uważnego słuchania, rozmawiania, zawierania kompromisów.

Udział w akcjach charytatywnych, wolontariacie, rekolekcjach.

 

Pogadanki i spotkania z ciekawymi ludżmi

 

 

 

Prowadzenie zajęć ukazujących wzorce osobowe, właściwe

 

 

  1. Egzekwowanie właściwego zachowania uczniów wobec osób dorosłych, rówieśników.

 

  1. Wzmacnianie pozytywnych postaw (postawy prospołeczne i pozytywna komunikacja)

 

  1. Zwracanie uwagi na kulturę osobistą, w tym kulturę języka.

 

  1. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne słowa i czyny.

 

  1. Praca na rzecz innej osoby, klasy, szkoły.

 

  1. Promowanie uczniów za pracę na rzecz klasy, szkoły, środowiska.

 

  1. Przekazanie uczniom informacji na temat konieczności poszanowania cudzych dóbr materialnych i osobistych oraz mienia szkoły.

 

  1. Ćwiczenie z uczniami prawidłowej reakcji w sytuacjach konfliktowych

 

  1. Uświadomienie dzieciom, że każdy może popełnić błąd. Przyznanie się i poprawa jest drogą do bycia lepszym człowiekiem.

 

Pobudzenie ucznia do stawiania pytań, jak poprawić niekorzystną sytuację.

zachowania i postawy w literaturze, historii, współczesności.

 

 

 

 

Percepcja wartościowych filmów, sztuk teatralnych, wystaw.

 

Lekcje wychowawcze, pogadanki, apele szkolne. Diagnoza postaw.

 

 

 

 

 

 

Działania mające na celu wykazanie troski o wygląd sal, otoczenia szkoły.

 

 

 

 

Omawianie z uczniami prawidłowego postępowania w trudnych sytuacjach.

III.

Rozwijanie zachowań asertywnych i empatycznych

  1. Ćwiczenie prawidłowych postaw i zachowań uczniów w grupie rówieśniczej: uczeń umie uszanować zdanie innych oraz potrafi bronić własnego zdania; uczeń umie powiedzieć nie na niewłaściwe propozycje, dokonuje trafnego wyboru.

 

  1. Rozwijanie umiejętności słuchania i zabierania głosu.

 

  1. Przeciwdziałanie przejawom niedostosowania społecznego. Przekazanie wiedzy na temat szkodliwego działania używek, narkotyków, również negatywnego oddziaływania nieodpowiedniego towarzystwa.

Stawianie uczniów w hipotetycznych sytuacjach wymagających zajęcia określonego stanowiska, pogadanki na lekcjach, prelekcje specjalistów.

 

 

 

 

 

 

Realizacja programów profilaktycznych, opieka pedagoga, współpraca z PPP, Sądem dla nieletnich, Komendą Policji itp.

IV.

Integracja działań wychowawczo- profilaktycznych szkoły i rodziców

1. Zapoznanie rodziców z programem wychowawczo-profilaktycznym oraz innymi prawnymi aktami Szkoły.

Na spotkaniach rodziców z wychowawcami klas.

 

 

  1. Dokładne precyzowanie wymagań stawianych uczniom, dotyczących pożądanych przez Szkołę zachowań, które zapewnią utrzymanie ładu społecznego i bezpieczeństwa uczniów.

 

Egzekwowanie powyższych wymagań.

 

  1. Uwzględnienie na zebraniach z rodzicami tematów z zakresu wychowania, adekwatnych do problemów klasowych.

 

  1. Badanie opinii rodziców odnośnie:

 

  1. Skuteczności realizowanych zadań edukacyjnych i wychowawczych;

 

  1. Przedmiotowych systemów oceniania.

 

  1. Włączenie rodziców do pracy przy realizacji zamierzeń wychowawczych:

 

  1. Udział rodziców w tworzeniu Programu Wychowawczo- Profilaktycznego, Statutu Szkoły, Oceniania Wewnątrzszkolnego i innych;

 

  1. Udział w uroczystościach i imprezach szkolnych, klasowych;

 

  1. Współpraca z rodzicami w planowaniu działań wychowawczych oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dziecka.

 

  1. Udział w drobnych remontach, upiększaniu klas, budynku itp.

 

  1. Przekazanie rodzicom informacji na temat praw i obowiązków ucznia.

 

  1. Przekazywanie rodzicom informacji na temat metod oddziaływań wychowawczych. Uświadomienie szkodliwości nadopiekuńczej postawy, liberalnego wychowania itp.

 

 

  1. Organizowanie imprez dla rodziców z udziałem rodziców.

Działania pracowników szkoły mające na celu bezpieczeństwo uczniów: dyżury nauczycieli, opracowywanie procedur i reagowanie w sytuacjach trudnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

W formie ankiet lub wyrażania opinii na zebraniach klasowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy klas konsultują z rodzicami ich oczekiwania odnośnie pracy wychowawczej i profilaktycznej.

 

Współpraca z Radą Rodziców.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wywiadówki, tablica informacyjna

 

 

 

 

 

 

Prelekcje specjalistów, informacje przekazywane przez wychowawców.

 

 

 

 

10. Wyróżnianie rodziców za wkład pracy, pomoc Szkole w poprawianiu warunków pracy i nauki.

Angażowanie rodziców do uczestnictwa i współorganizowania uroczystości i wyjazdów klasowych, szkolnych.

 

Wręczenie rodzicom podziękowań za pracę.

 

 

 

 

 

 

Aneks nr 1 do programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły Podstawowej w Raczycach, sporządzony dn.14.09.2023r.

 

 

Po przeprowadzeniu diagnozy potrzeb i problemów występujących w społeczności szkolnej przez pedagoga szkolnego w niniejszym aneksie wprowadza się następujące zmiany:

 

 

1. Wzmocnić współpracę z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych- zmobilizować ich do częstych kontaktów ze szkołą, szczególnie rodziców uczniów stwarzających problemy (nie respektowanie norm społecznych, zagrożenie bezpieczeństwa). Należy mobilizować rodziców do sprawdzania prac domowych.

2. Dążyć do skutecznego rozwiązywania problemów związanych z nieprzestrzeganiem norm społecznych np. poprzez spotkania mediacyjne z nauczycielami i uczniami.

3. Kontynuować pedagogizację rodziców, wybierając tematykę zgodnie ze zdiagnozowanymi problemami klasowymi oraz zwiększyć nacisk na zapoznawanie rodziców z dokumentacją dotyczącą respektowania norm społecznych w szkole.

4. W pracy z uczniem nie respektującym przyjętych norm i zasad ściśle współpracować ze wszystkimi nauczycielami.

5. Należy zawsze i konsekwentnie reagować na niewłaściwe zachowania uczniów, przejawy przemocy, agresji.

6. Konsekwentnie wzmacniać zachowania uczniów, którzy respektują przyjęte normy i reguły – nagradzać właściwie zachowujące się dzieci.

7. Zadbać o odpowiedni przepływ informacji na temat zachowania poszczególnych uczniów, uwzględniając ich funkcjonowanie na świetlicy, stołówce szkolnej i podczas przerw.

8. Zachęcać i motywować rodziców i uczniów do poszukiwania bardziej kreatywnych form spędzania wolnego czasu, innych niż nadmierne korzystanie ze sprzętu elektronicznego.

9. Ująć w programie realizację zadań w zakresie zagrożeń wynikających z korzystania przez dzieci bez kontroli rodzicielskiej z cyberprzestrzeni, gier komputerowych.

10. Rozszerzyć współpracę z fachowcami w dziedzinie zagrożeń wynikających z korzystania z internetu, komputera, telefonu itp. poprzez pogadanki z psychologiem i pedagogiem.

11. Wspierać nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,ryzykownych i konfliktowych.

12. Zapobiegać niepowodzeniom dydaktycznym-wspieranie uczniów mających trudności w nauce i w przystosowaniu się w grupie.

13. Zwiększyć ilość działań wspierających uczniów w kryzysie.


 


 


 


 


 


 

Aneks nr 2 do programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły Podstawowej

 

w Raczycach, sporządzony dn.12.09.2024r.

 

 

Po przeprowadzeniu diagnozy środowiska szkolnego – czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka występujących w społeczności szkolnej w niniejszym aneksie wprowadza się:

 

1. Kontynuowanie działań wychowawczo-profilaktycznych, które zapewniają uczniom poczucie bezpieczeństwa w szkole-egzekwowanie od uczniów zachowań zgodnych ze Statutem szkoły.

2. Konsekwentne egzekwowanie ustalonych w szkole norm i zasad.

3. Przeciwdziałanie agresji słownej, fizycznej i psychicznej poprzez częstsze wizyty specjalistów z zewnątrz (policja).

4. Zorganizowanie na miarę możliwości warsztatów dotyczących cyberprzemocy.

5. Zwracanie uwagi na kulturę osobistą, w tym na kulturę języka (wulgaryzmy) oraz włączenie tej tematyki w każdej klasie podczas godzin z wychowawcą.

6. Budowanie systemu wartości u dzieci poprzez pozytywne wzmocnienia.

7. Należy zwracać większą uwagę na zdrowie psychiczne uczniów poprzez wsparcie i organizację pomocy dla dzieci w tym zakresie.

8.Dążyć do skutecznego rozwiązywania problemów związanych z nieprzestrzeganiem norm społecznych np. poprzez spotkania mediacyjne z nauczycielami i uczniami.

9. Należy kontynuować współpracę z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych.

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

KSZTAŁTOWANIE WIĘZI Z KRAJEM OJCZYSTYM, POSZANOWANIE DLA DZIEDZICTWA NARODOWEGO ORAZ INNYCH KULTUR I TRADYCJI

l.p.

Zadania szkoły

Cele

Formy i sposoby realizacji

I.

Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz postawy patriotycznej, miłości do ojczyzny, kultywowania tradycji

  1. Znajomość słów i melodii hymnu narodowego.

 

  1. Kulturalne zachowanie się w miejscach Pamięci Narodowej, w czasie uroczystości szkolnych, w kościele i na cmentarzu.

 

  1. Dbanie o odpowiedni strój w czasie świąt szkolnych, akademii.

 

 

  1. Utrzymywanie kontaktów z kombatantami.

 

  1. Prowadzenie kroniki szkolnej.

 

  1. Kultywowanie tradycji szkolnej. Organizacja i aktywny udział w uroczystościach o charakterze rocznicowym i patriotycznym, opieka nad miejscami pamięci narodowej, pamięć o poległych w czasie II wojny światowej. Uroczyste obchody świąt narodowych i szkolnych.

Godziny wychowawcze, zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne, uroczystości szkolne i klasowe, wycieczki i wyjścia.

 

 

 

 

 

 

W czasie zajęć szkolnych. .

II.

Wprowadzenie w życie kulturalne Szkoły wspólnoty lokalnej

  1. Zdobywanie, pogłębianie wiedzy o własnej miejscowości, regionie, kraju.

 

  1. Poznanie historii i tradycji własnej rodziny i jej związek z historią regionu.

 

  1. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu wspólnoty lokalnej, imprezach regionalnych. Organizowanie imprez na rzecz Szkoły i środowiska.

 

  1. Poznanie historii najważniejszych obiektów w gminie.

Wycieczki lokalne, wystawki, gazetki, zajęcia dydaktyczne.

 

Organizacja imprez, uroczystości szkolnych i uczestnictwo i uczestnictwo.

 

 

 

 

III.

Poszanowanie historii i kultury regionu (wzajemne ścieranie się elementów trzech kultur)

  1. Zapoznanie z elementami kultury niektórych regionów Polski.

 

  1. Poznanie wybranych legend.

 

  1. Poznanie historii zabytków.

Spotkania z ciekawymi ludźmi, wycieczki, konkursy, zajęcia lekcyjne.

IV.

Wspólnota Europejska a tożsamość narodowa

  1. Poznanie istoty Wspólnoty Europejskiej.

 

  1. Zachowanie tożsamości narodowej we wspólnocie. Wychowanie w duchu tolerancji.

 

  1. Poznanie krajów Unii Europejskiej.

Pielęgnowanie polskiej tradycji narodowej, wystawy, konkursy itp.

 

Warsztaty i lekcje kształtujące postawę tolerancji.

 

 

WYCHOWANIE PROZDROWOTNE

l.p.

Zadania szkoły

Cele

Formy i sposoby realizacji

I.

Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu

 

 

 

  1. Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie. Zwracanie uwagi na utrzymanie higieny ciała. Dbanie o schludny wygląd zewnętrzny.

 

 

 

 

  1. Wpajanie zdrowego stylu życia, odżywiania i wypoczynku. Umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego.

 

 

 

  1. Kształtowanie sprawności fizycznej, odporności. Uświadomienie roli i znaczenia sportu. Wpajanie nawyku rozwijania własnych predyspozycji w zakresie dyscyplin sportu.

 

 

 

  1. Zachowanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły.

 

 

 

Lekcje przedmiotowe i zajęcia realizujące edukację zdrowotną.

 

Pogadanki na godzinach wychowawczych, organizacja czynnego wypoczynku w czasie wolnym, konkursy/działania dotyczące zdrowego stylu życia.

Organizowanie kół zainteresowań.

 

 

 

Lekcje wychowania fizycznego i zajęcia SKS. Organizowanie zajęć w terenie, wycieczek pieszych, rowerowych.

 

 

 

Prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego.. Spotkania z policjantami.

II.

Szkoła zapewnia uczniom poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy ucznia.

 

 

 

 

 

  1. Zapewnienie uczniom opieki oraz pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

Opracowanie i realizacja harmonogramu dyżurów nauczycielskich. Zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie szkoły.

 

Współpraca z powołanymi do tego instytucjami, organizacjami.

 

W pracy z uczniami uwzględnia się orzeczenia poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz opinie PPP

III.

Uzależnienia, rozpoznanie ich i zapobieganie

  1. Podnoszenie wiedzy ucznia na temat zagrożeń społecznych.

 

  1. Kształtowanie umiejętności unikania negatywnych wpływów środowiska.

Współpraca i spotkania z kuratorem sądowym, lekarzem, psychologiem.

 

Realizacja programów profilaktycznych odpowiednio do potrzeb, prowadzenie zajęć terapeutycznych z

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYCHOWANIE EKOLOGICZNE

l.p.

Zadania szkoły

Cele

Formy i sposoby realizacji

I.

Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska

  1. Przybliżenie uczniom problematyki konieczności ochrony środowiska naturalnego.

 

  1. Ukazanie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego.

 

  1. Uwrażliwienie na związek degradacji środowiska ze zdrowiem człowieka.

 

  1. Wskazanie na sposoby dbania o przyrodę ożywioną i nieożywioną.

Realizacja programów ekologicznych.

 

Udział w akcjach np.: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, zbiórka surowców wtórnych, porządkowanie terenu przyszkolnego w ramach godzin wychowawczych.

 

 

 

Pogadanki tematyczne.

PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ

l.p.

Zadania szkoły

Ceeleele

Formy i sposoby realizacji

I.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV.

Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ucznia w szkole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie umiejętności samodzielnego, codziennego dbania o własne bezpieczeństwo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doskonalenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń i właściwego zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eliminowanie agresji z życia szkoły

  1. Doskonalenie warunków bezpiecznego funkcjonowania ucznia w szkole i poza nią.

 

  1. Ochrona uczniów przed skutkami niepożądanych działań ludzi z zewnątrz.

 

  1. Eliminowanie zagrożeń pożarowych.

 

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpoczynku między lekcjami.

 

  1. Ochrona mienia społecznego.

 

  1. Przeciwdziałanie agresji w szkole.

 

  1. Eliminowanie zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi uczniów.

 

 

 

  1. Zaznajamianie z przepisami BHP, drogami ewakuacyjnymi w szkole.

 

  1. Zaznajamianie i systematyczne przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, podróżowania, nawiązywania znajomości, wypoczynku nad wodą, itp.

 

  1. Zaznajamianie z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych (telefonów komórkowych, tabletów, itp.)

 

 

 

  1. Minimalizowanie zagrożeń związanych z drogą „do” i „ze” szkoły.

 

  1. Kształtowanie gotowości i umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.

 

  1. Uświadamianie zagrożeń związanych z życiem towarzyskim, podróżami, aktywnością w okresach wolnych od nauki.

 

  1. Doskonalenie umiejętności szacowania ryzyka sytuacyjnego, rozpoznawanie nietypowych sygnałów niebezpieczeństwa.

 

  1. Uświadamianie zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu.

 

  1. Poznawanie sposobów krytycznego korzystania z mediów i prasy.

 

1. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania zachowań agresywnych oraz egoistycznych.

Lekcje z wychowawcą, apele, pogadanki, zajęcia pozalekcyjne, zajęcia warsztatowe i profilaktyczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanki, prezentacje multimedialne, spotkania z policjantem.

 

 

Czytanie literatury dotyczącej tematu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII.

 

 

 

 

 

 

VIII.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wspieranie nabywania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, ryzykownych i konfliktowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zapobieganie niepowodzeniom dydaktycznym- wspieranie uczniów mających trudności w nauce i w przystosowaniu się w grupie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Pedagogizacja rodziców i nauczycieli.

 

 

 

Opieka zdrowotna i pomoc socjalna

  1. Kształtowanie postaw odrzucających przemoc oraz umiejętności nieagresywnego, asertywnego zachowywania się w sytuacjach konfliktowych i problemowych.

 

  1. Monitorowanie nasilenia zjawiska agresji w szkole.

 

 

 

  1. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania czynników ryzyka.

 

  1. Propagowanie wiedzy o społecznych mechanizmach wywierania wpływu i konstruktywnych sposobach radzenia sobie z nimi.

 

  1. Podniesienie kompetencji wychowawczych rodziców, opiekunów.

 

(zażywanie substancji psychoaktywnych, dopalaczy, narkotyków, palenie papierosów)

 

  1. Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań profilaktycznych.

 

 

 

  1. Diagnozowanie trudności w nauce.

 

  1. Dostosowywanie wymagań do możliwości indywidualnych uczniów.

 

  1. Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej.

 

  1. Tworzenie zespołów wsparcia.

 

  1. Budowanie motywacji do nauki.

 

  1. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.

 

  1. Wdrażanie do aktywnych form spędzania wolnego czasu.

 

 

 

1. Przekazywanie rodzicom wiedzy na temat przyczyn i istoty niepowodzeń dydaktycznych- wskazówki do pracy w domu z dzieckiem.

 

  1. Organizowanie bezpłatnych obiadów w stołówce szkolnej.

 

  1. Zapomogi losowe dla dzieci najbardziej potrzebujących, stypendia szkolne.

 

  1. Opieka po lekcjach w świetlicy szkolnej- pomoc w nauce.

 

  1. Badania kontrolne prowadzone przez

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Negocjacje, mediacje, asertywna komunikacja własnych potrzeb, dyskusje, rozmowy, pogadanki.

 

 

 

Aktywne uczestniczenie w lokalnych i krajowych akcjach edukacyjnych.

 

 

 

Współpraca z osobami i instytucjami zajmującymi się problematyką uzależnień.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Organizowanie szkoleń dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IX.

 

 

 

 

 

 

 

 

X.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badania, diagnoza i analiza rozmiarów niedostosowania społecznego uczniów.

 

 

 

Współpraca z instytucjami i stowarzyszeniami.

pielęgniarkę szkolną.

 

  1. Troska o higienę osobistą dzieci. Przeglądy czystości.

 

  1. Organizowanie akcji charytatywnych na terenie szkoły.

 

 

 

 

1. Opracowanie i przeprowadzenie badań ankietowych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.

 

 

 

 

  1. Współpraca z GOPS w Gnojnie

 

  1. Współpraca z PPP w Busku-Zdroju.

 

  1. Współpraca z Policją w Busku –Zdroju.

 

4.Współpraca z Policją w Stopnicy

 

  1. 5. Współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gnojnie i Punktem Konsultacyjnym dla osób uzależnionych i współuzależnionych

 

  1. 6. Współpraca z Sądem Rodzinnym w Busku-Zdroju

 

7. WSpółpraca z Powiatową Stacją Sanitarno –Epidiologiczną w Busku – Zdroju .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kwestionariusz ankiety

 

 

 

 

  1. EWALUACJA

 

 

W ustaleniu czy realizowany program przynosi oczekiwane efekty, niezbędna jest

jego ewaluacja. Należy więc kontrolować zarówno przebieg procesu, jak i osiągnięte wyniki. W tym celu na początku roku szkolnego i w trakcie jego trwania należy przeprowadzić wśród uczniów, rodziców i nauczycieli ankiety.

Proces powinien być kontrolowany przez bieżące monitorowanie, a uzyskane informacje wykorzystywane do modyfikacji samego programu (jeżeli wystąpi taka potrzeba). Ewaluację wyników należy przeprowadzić pod koniec każdego roku szkolnego i opracować wnioski do pracy na następny rok szkolny.

 

Narzędzia ewaluacji:

  • Sprawozdania wychowawców z realizacji Programów Wychowawczo- Profilaktycznych klas;

  • Ankieta skierowana do uczniów, dotycząca ich postaw i zainteresowań;

  • Ankieta skierowana do rodziców, dotycząca osiągnięć dydaktyczno- wychowawczych dziecka, ze wskazaniem kierunku działań do dalszej pracy oraz kwestionariusz ankiety pozwalający stworzyć sylwetkę absolwenta naszej szkoły;

  • Ankieta skierowana do nauczycieli, której celem będzie uzyskanie informacji na temat realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego i ewentualnej jego modyfikacji;

  • Analiza trudności wychowawczych, problemów szkolno-środowiskowych i profilaktycznych przeprowadzona przez Pedagoga szkolnego, na podstawie danych zebranych od nauczycieli, wychowawców klas, rodziców i uczniów.

  • Analiza dokumentów;

  • Obserwacje;

  • Wywiady z uczniami, rodzicami i nauczycielami;

 

 

 

USTALENIA KOŃCOWE

 

Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Szkoły.

Dyrektor Szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji.

Za realizację poszczególnych zakresów odpowiedzialni są nauczyciele zadeklarowani, bądź zaproponowani przez Dyrektora Szkoły.

 

Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Raczycach na lata 2017- 2025 jest otwarty, może być modyfikowany w trakcie realizacji.

Program ten podlega monitorowaniu i ewaluacji.

 

W każdym roku szkolnym we wrześniu zostanie opracowany dokument pt. Założenia do Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły wraz z

harmonogramem działań zaplanowanych na dany rok szkolny w formie odrębnego załącznika i dołączony do Programu.

Program Wychowawczo - Profilaktyczny opracował zespół nauczycieli w składzie:

 

 

Danuta Cesarz –przewodnicząca zespołu

Anita Musiał –pedagog szkolny

Aneta Jurkowska- pedagog specjalny

Barbara Opoka- pedagog specjalny

Katarzyna Brzezińska- psycholog

Małgorzata Rasała

Monika Obłąk

Maria Wójcik

Wioletta Kwiecień

Marcin Dziewit

Barbara Jastrzębska-Gierczak

 

{"register":{"columns":[]}}