W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Odpowiedź na interpelację radnych E. Marchelskiej-Groszfeld i Piotra Szeligowskiego z dnia 02.02.2024 r.

Budynek Starostwa Powiatowego w Zambrowie

Zambrów, 12 lutego 2024 r.

OR.0003.43.2024

Pani
Edyta Marchelska-Groszfeld

Pan
Piotr Szeligowski

Radni Powiatu Zambrowskiego

 

Odpowiadając na Państwa interpelację z dnia 2.02.2024 r. (data wpływu 6.02.2024 r.) dotyczącą odśnieżania dróg powiatowych udzielam poniższej odpowiedzi.

Zarząd Powiatu Zambrowskiego pełni obowiązki zarządcy dróg powiatowych dla dróg o łącznej długości  291,211 km, w tym dla 279,331 km przebiegających przez tereny wiejskie oraz 11,88 km przebiegających na terenie miasta Zambrów. Na potrzeby zimowego utrzymania dróg przyjęto standardy ich utrzymania odpowiednio II dla dróg na terenie miasta Zambrów oraz V dla pozostałych dróg powiatowych, opracowane na podstawie załącznika do zarządzenia nr 90 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 07.10.2010 r. „Zasady odśnieżania i usuwania gołoledzi na drogach”. Standardy zimowego utrzymania dróg przyjęto na podstawie klasy dróg, obciążenia ruchem oraz znaczenia dla połączenia gmin z siedzibą powiatu oraz powiatami ościennymi.

Odnosząc się do ubogiej merytorycznie treści interpelacji, opisującej sytuację ekstremalnie trudną, jaka miała miejsce w styczniowy weekend 20-21.01.2024 r., tj. bardzo obfite opady śniegu połączone z silnym wiatrem osiągającym wówczas w porywach 80 km/h, wyjaśniam, iż czynności zimowego utrzymania dróg, w tym ich odśnieżanie były prowadzone w sposób prawidłowy, z położeniem głównego nacisku na utrzymanie przejezdności dróg zbiorczych. Jednostki odśnieżające drogi powiatowe, w tym pługi średnie i ciężkie pracowały nieprzerwanie przez 16 – 18 godzin na dobę. Jednak biorąc pod uwagę, jak to Państwo słusznie stwierdzili w swojej interpelacji „wyjątkowo niekorzystne warunki atmosferyczne”, nie sposób było utrzymać sieci blisko 300 km dróg w stanie idealnej przejezdności. W tym miejscu należy podkreślić, iż standard utrzymania dróg powiatowych dopuszcza tzw. przerwy w komunikacji do 24 godzin, mogą występować zaspy śnieżne, „jęzory” śniegu, zajeżdżony śnieg i nabój śnieżny. Zarządca drogi mógł wszcząć akcje zimową dopiero po ustaniu opadów, jednak ze względu na koniczność utrzymania przejezdności dróg pługi zostały zadysponowane do pracy w trakcie trwania opadów i bardzo niekorzystnych warunków atmosferycznych. Drogi odśnieżone we wczesnych godzinach porannych tj. 3:00 – 5:00 były ponownie zasypywane przez śnieg opadający oraz nawiewany z pól przez silny wiatr. W tak ekstremalnych warunkach pogodowych nie należy spodziewać się efektów jednokrotnego przejazdu jednostki odśnieżającej. Prace takie wymagają kontynuowania nieustanie, aż do ustania zjawiska.
Takie czynności były prowadzone przez zarządcę drogi, w tych dniach oraz w dniach kolejnych, aż do całkowitego przywrócenia przejezdności i komfortu przejazdu drogami powiatowymi.

Dołączone do interpelacji zdjęcie drogi powiatowej Srebrna – Łętownica ukazuje tylko i wyłącznie skalę trudnej do wykonania pracy, jaką ma zarządca drogi w sytuacji wystąpienia tak niekorzystnych warunków pogodowych. Zdjęcie wykonane w miejscu gdzie widoczne tzw. „jęzory” śniegu podkreślają tylko jak trudną i nierówną walkę z siłami natury musi stoczyć zarządca drogi, aby zadowolenie społeczne z odśnieżenia drogi było na tyle odpowiednie, aby  po upływie dwóch tygodni od zjawiska nie narażać się na konieczność odpowiadania
na bzdurne i dyletanckie zapytania. Dołączając do interpelacji zdjęcie drogi pod silnym naporem i działaniem wiatru i śniegu, należało dołączyć również zdjęcia, na których widoczny jest prawdziwy obraz dróg powiatowych, odśnieżonych i posypanych piaskosolą.
Tego oczywiście nie zrobiono, bo wówczas nie byłoby możliwości ataku na zarządcę dróg powiatowych. Tak wybiórcze traktowanie tematu nie przystoi osobom sprawującym funkcje z nadania publicznego.

Zimowe utrzymanie dróg, tylko w styczniu bieżącego roku, kosztowało budżet powiatu zambrowskiego ponad 570 tys. zł. Jest to kwota bliska kosztom jakie powiat poniósł na zimowe utrzymanie dróg w całym sezonie 2022/2023. Prognozy pogody są niekorzystne i należy spodziewać się kolejnych utrudnień na drogach, związanych z intensywnymi opadami, silnym wiatrem i gołoledzią. Zima co kilka lat daje o sobie znać i należy mieć na uwadze, iż w sytuacjach ekstremalnie trudnych zarządca drogi podejmie działania, aby w jak najszybszym tempie doprowadzić drogi powiatowe do przyjętych standardów ich utrzymania.

Dlaczego Państwo radni – autorzy interpelacji przez 5 lat nie interesowali się zimowym utrzymaniem dróg powiatowych tylko teraz, przed wyborami samorządowymi?

Szkoda, że Pani radna Edyta Marchelska-Groszfeld nie reagowała w sprawie braku przejezdności na drogach zarządzanych przez samorządy gminne, w tym na terenie Woli Zambrowskiej, w sąsiedztwie zamieszkania.

W załączeniu zdjęcia drogi gminnej w miejscowości Wola Zambrowska, ul. Myśliwska.

Warto zaznaczyć, iż Państwo radni nie poparli w głosowaniu budżetu, w którym zabezpieczono środki finansowe na odśnieżanie dróg powiatowych.

STAROSTA ZAMBROWSKI 

ZBIGNIEW TEOFIL JACH

Do wiadomości:

Pan Jacek Norbert Murawski
Przewodniczący Rady Powiatu Zambrowskiego

Materiały

odpowiedź na Interpelację
odpowiedź​_na​_interpelację.pdf 1.97MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
14.02.2024 14:01 promocja@powiatzambrowski.com
Pierwsza publikacja:
14.02.2024 14:00 promocja@powiatzambrowski.com
{"register":{"columns":[]}}