W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Zgłaszanie beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

Podstawa prawna: rozdział 6 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124, z późn. zm.).

Dnia 31 października 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, która nałożyła na organizacje pozarządowe – fundacje oraz stowarzyszenia obowiązek zgłaszania beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (prowadzony przy użyciu systemu teleinformatycznego Rejestr zawierający informacje o osobach fizycznych kontrolujących poprzez posiadane udziały lub prawo głosu wymienione w ustawie podmioty).


Organizacje pozarządowe zostały zobowiązane do zamieszczenia w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych informacji dotyczących swoich beneficjentów rzeczywistych, oraz do aktualizacji wpisu przy każdej zmianie danych w ciągu 14 dni (dotyczy noworejestrowanych organizacji oraz tych, które dokonują zmian mających wpływ na dane zgłaszane do rejestru.

Beneficjentem rzeczywistym, w rozumieniu ww. ustawy  jest „każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad klientem (w tej definicji klientem jest sama organizacja) poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez klienta, lub każdą osobę fizyczną, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub jest przeprowadzana transakcja okazjonalna”.

W przypadku fundacji beneficjentem rzeczywistym jest fundator fundacji oraz członkowie zarządu, rada nadzorcza fundacji (jeśli została ustanowiona).

W przypadku stowarzyszenia jako beneficjentów rzeczywistych wskazuje się wszystkich członków zarządu stowarzyszenia.


Niedopełnienie obowiązku zgłoszenia beneficjenta rzeczywistego w terminie 14 dni od dnia wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, w terminie 14 dni od zmiany danych w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku zmian, dla których skuteczności nie jest wymagany wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, w terminie 14 dni od dnia ich dokonania, a także zgłoszenie do CRBR danych niezgodnych ze stanem faktycznym może spowodować, w świetle postanowień art. 153 ust. 1 ustawy, nałożenie na podmioty zobowiązane kary pieniężnej do wysokości 1.000.000,00 zł.

Przydatne linki:

Materiały

Komunikat nr 39 Ministerstwa Finansów dotyczący zgłaszania do CRBR informacji o beneficjentach rzeczywistych stowarzyszeń po 30 października 2021 r.
Instrukcja zgłaszania przez organizację pozarządową beneficjentow rzeczywistych do CRBR
{"register":{"columns":[]}}