Warunki techniczne prowadzenia robót w pasie drogowym dróg powiatowych
I Postępowanie dotyczące złożenia wniosku o wydanie decyzji o zajęcie pasa drogowego na czas robót
- Wykonawca ma obowiązek złożyć wniosek o zajęcie pasa drogowego na czas prowadzenia robót na 30 dni przed planowanym terminem ich rozpoczęcia ,
- Do wniosku obowiązkowo należy dołączyć zatwierdzoną organizację ruchu na czas budowy,
- Wzory wniosków dostępne są do pobrania na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Wołominie lub w siedzibie Wydziału Inwestycji i Drogownictwa w Zagościńcu ul. Asfaltowa 1
II Postępowanie po uzyskaniu decyzji
- Zajęcie pasa drogowego może nastąpić po otrzymaniu decyzji, w terminach w niej określonych,
- Przed przystąpieniem do robót należy sporządzić dokumentację fotograficzną obrazującą stan odcinka drogowego,
- Roboty należy prowadzić zgodnie z warunkami wydanych decyzji, uzgodnieniami i dokumentacją projektową,
- Zajęcie pasa drogowego przez sprzęt budowlany (samochody, koparki itd.) oraz składowane materiały, jest traktowane na równi z zajęciem pasa drogowego dla potrzeb realizacji robót,
- Za czas zajęcia pasa, rozumie się okres od dnia rozpoczęcia robót do protokolarnego pozytywnego jego odbioru, łącznie z dniami świątecznymi i wolnymi od pracy,
- W sytuacji realizacji robót metodą wykopu, dla odbioru terenu robót, niezbędne jest przedłożenie badań zagęszczenia gruntu w miejscu wykopu zgodnie z wytycznymi określonymi w decyzji,
- Czasowe odtworzenie nawierzchni tłuczniem, płytkami betonowymi lub brukiem nie jest traktowane jako zwolnienie zajętego pasa drogowego i wymaga właściwego oznakowania zapewniającego bezpieczeństwo ruchu,
- W trakcie trwania robót zobowiązuje się Wykonawcę do ciągłej kontroli i utrzymywania porządku na zajętym terenie i w jego bezpośrednim otoczeniu.
Uwaga: jeśli wykonawca robót uchyla się od odpowiedzialności za wykonane prace i odmawia natychmiastowego usunięcia usterek, lub podmiot wykonujący roboty przestał działać w obrocie gospodarczym, to gwarantem jakości robót staje się właściciel urządzenia i to na nim spoczywa obowiązek pokrycia kosztów ewentualnych napraw.
III Postępowanie po protokolarnym odbiorze pasa drogowego
- Czuwanie przez właściciela nad stanem technicznym i estetycznym umieszczonych urządzeń i obiektów, wykonywanie na własny koszt ich konserwacji oraz ponoszenie za ich stan odpowiedzialności prawnej wobec zarządcy drogi i osób trzecich,
- Jeżeli w ciągu pięciu lat od udostępnienia dla ruchu uprzednio zajętego odcinka pasa drogowego ujawnią się wady techniczne spowodowane nieprawidłowym wykonaniem robót odtworzeniowych, Wydział Inwestycji i Drogownictwa powiadamia o tym zajmującego pas drogowy oraz określa termin usunięcia wad. W sytuacji zwłoki w usuwaniu wad, zarządca drogi może wykonać niezbędne roboty na koszt zajmującego pas drogowy, samodzielnie lub wynajmując do tego celu inny podmiot a kosztami obciąży zajmującego pas drogowy (Wykonawcę lub Właściciela urządzenia).
IV Postępowanie na wypadek konieczności przedłużenia okresu zajęcia pasa drogowego
- Wykonawca ma obowiązek wystąpić o kolejną decyzję na zajęcie pasa drogowego jeśli przewiduje, że nie uda mu się zakończyć robót w terminie na jaki została wydana pierwotna decyzja na 5 dni roboczych przed upływem terminów podanych w pierwszej decyzji,
- Jeśli pomiędzy wygaśnięciem pierwszej decyzji a otrzymaniem kolejnej decyzji przedłużającej zgodę na zajęcie pasa roboty będą trwały, okres ten zostanie uznany za nielegalne zajęcie pasa drogowego, z konsekwencjami określonymi w ustawie o drogach publicznych dla zajmującego pas drogowy bez zezwolenia (opłaty karne).
V Postępowanie na wypadek zakończenia robót przed terminem zakreślonym w decyzji
- Zajęcie i przekazanie pasa drogowego następuje na warunkach określonych w decyzji,
- Zgłoszenie gotowości do odbioru pasa musi nastąpić wcześniej niż w terminie wskazanym w decyzji zezwalającej na zajęcie pasa drogowego.
- Spisanie pozytywnego protokołu odbioru stanowi podstawę do złożenia wniosku o zmianę decyzji ostatecznej odnośnie zmiany terminu zajęcia pasa drogowego.
- Zwrot należności następuje proporcjonalnie do czasu rzeczywistego prowadzenia prac,
- Po otrzymaniu decyzji o zmianie decyzji ostatecznej należy złożyć wniosek o zwrot nadpłaconej kwoty, z podaniem nr konta na który ma nastąpić zwrot.
VI Szczegółowe warunki techniczne wymagane przez zarządcę drogi w trakcie prowadzenia robót
- Wykonawca dokona oznakowania i zabezpieczenia miejsca robót zgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu, prowadzi stałą kontrolę wykonanego oznakowania,
- Organizacja ruchu musi obejmować faktycznie zajmowaną strefę robót,
- Wykonawca zobowiązany jest do przywrócenia właściwego i kompletnego oznakowania zgodnie z dokumentacją stałej organizacji ruchu równocześnie z likwidacją oznakowania na czas robót,
- Wykonawca odpowiada za prawidłowe odtworzenie nawierzchni po wykonanych robotach w nawierzchni. Pas nawierzchni oraz chodniki sąsiadujące z robotami nie mogą pozostać w pogorszonym stanie technicznym i użytkowym w stosunku do stanu sprzed rozpoczęcia prac,
- Jeżeli w pasie drogowym w miejscu prowadzonego wykopu występują grunty spoiste, to należy wymienić grunt pod nawierzchnią na głębokości 1m poniżej konstrukcji nawierzchni drogi na grunt niespoisty (piaski, pospółki),
- Przed przystąpieniem do robót odtworzeniowych nawierzchni należy wykonać badanie zagęszczenia gruntu. Powiadomienie o planowanych badaniach należy zgłosić telefonicznie lub faksem na dzień przed przystąpieniem do badań aby wyznaczony pracownik WID mógł w nich uczestniczyć,
- Brak pozytywnych badań wyklucza możliwość przystąpienia do naprawy lub wykonania nawierzchni. Wymagany wskaźnik zagęszczenia gruntu w jezdni Is= 1,0. W przypadku nie powiadomienia WID o terminie badań gruntu, gdy roboty nie zostaną odebrane, nadal będą naliczane opłaty za zajęcie pasa drogowego wraz z karami za przekroczenie terminu określonego w decyzji,
- W przypadku wątpliwości odnośnie jakości zagęszczenia gruntu zarządca drogi zastrzega sobie prawo dokonania badań uzupełniających, których koszt ponosi wykonawca robót jeśli badania te potwierdzą nieprawidłowe zagęszczenie gruntu,
- Ciecie nawierzchni przy wykonywanych robotach sieciowych i przyłączeniowych musi być wykonywane z możliwie najmniejszą ilością załamań linii cięcia, aby nie obniżać jakości odtwarzanej nawierzchni,
- Na konstrukcję nawierzchni asfaltobetonowej w miejscu odtworzeń musi się składać:
- podsypka piaskowa grubości 15 cm, chyba, że osoba kontrolująca odstąpi od konieczności stosowania tej warstwy,
- podbudowa z tłucznia kamiennego, drogowego o frakcji 0-63 o łącznej grubości
min 20 cm. - nawierzchnia asfaltobetonowa lub polimeroasfaltowa ma mieć dwie warstwy zgodnie
z warunkami decyzji, min 5+4 cm grubości. Nawierzchnia ma być wykonana z masy asfaltowej o parametrach jak dla ruchu KR 3-4.
- Nawierzchnię asfaltobetonową należy układać rozściełaczem do mas bitumicznych. Jeśli fragmenty do naprawy nie pozwalają na zastosowanie rozściełacza należy ją układać ręcznie, przy czym jakość i równość nawierzchni nie powinna odbiegać od jakości nawierzchni rozkładanej mechanicznie.
- Zakres odtworzenia nawierzchni asfaltobetonowej:
- Konstrukcja drogi ma być odtwarzana w zakresie wykonywanego wykopu pod instalacje lub urządzenia podziemne,
- Szerokość odtworzenia nawierzchni obejmuje minimum całą szerokość jednego pasa ruchu,
- Naprawa nawierzchni obejmuje całą konstrukcję nawierzchni ze wszystkimi jej warstwami.
- Jeżeli zniszczeniu uległa sama nawierzchnia (np. w skutek wbicia się łap, lub gąsienicy koparki w nawierzchnię) należy odtworzyć nawierzchnię bez wymiany podbudowy w zakresie grubości jaka występowała dotychczas na tej ulicy.
- Jeżeli po wykonaniu wykopów i odcięciu nawierzchni do odtworzenia pozostanie przy krawężniku jezdni pas szerokości mniejszej niż 60 cm (jeśli brak jest krawężnika pas mniejszy niż 1m) należy go zerwać bez naruszania podbudowy istniejącej i również na tym pasie ułożyć nową nawierzchnię.
- Układanie mieszanki asfaltowej może być wykonywane w temperaturze podłoża i powietrza powyżej +5°C, na suche, czyste i odpylone podłoże po uprzednim jego skropieniu emulsją asfaltową,
- Jeśli mieszanka bitumiczna będzie nadmiernie wychłodzona nie wolno jej układać a próba ułożenia skutkować będzie ponownym wykonaniem robót nawierzchniowych,
- W przypadku wykonywania prac przewiertem sterowanym, nawierzchnię należy odtworzyć od skraju jezdni do osi jezdni po stronie wpięcia do istniejącej sieci, oraz po 2 m od osi przyłącza do sieci,
- W przypadku wykonywania prac metodą wykopu otwartego należy odtworzyć całą szerokość nawierzchni jezdni oraz po 2 m od osi przyłącza do sieci,
- Nawierzchnię należy odtworzyć na konstrukcji o parametrach jak dla ruchu KR 3,
- W przypadku budowy urządzenia metodą wykopu otwartego w odległości mniejszej niż 1 m od krawędzi jezdni należy wykonać nową konstrukcję jezdni bitumicznej/ KR3 /na szerokość min 1 m od skraju jezdni, oraz wykonać nową nawierzchnię bitumiczną dla jednego pasa ruchu do osi jezdni na długości wykonywanego wykopu.
- Jeśli krawężnik przy odtwarzanej nawierzchni jest przewrócony lub zapadnięty należy go wyregulować do właściwego poziomu i zaspoinować przed przystąpieniem do robót nawierzchniowych. Światło krawężnika powinno wynosić 8-16 cm z tym, że musi być ono dostosowane do warunków rzeczywistych aktualnie panujących w ulicy tj. dopasowane do chodników, wjazdów bramowych i przyległych terenów zieleni. W miejscach przejść dla pieszych światło krawężnika nie może być większe niż 2 cm.
- Połączenie nawierzchni istniejącej z nowo układaną oraz z krawężnikiem należy uszczelnić masą zalewową z zasypaniem drobnym kruszywem dwukrotnie. Pierwszy raz bezpośrednio po wykonaniu nawierzchni, po raz drugi przed zakończeniem okresu gwarancyjnego – Zarządca drogi może zażądać kolejnych uszczelnień połączenia nawierzchni jeśli zaistnieje taka konieczność
- Połączenie poszczególnych warstw konstrukcji jezdni należy wykonać tzw. metodą schodkową zgodnie z załącznikiem graficznym zamieszczonym poniżej.
- Włazy kanałowe, zasuwy, hydranty oraz inne urządzenia rewizyjne znajdujące się w poziomie terenu należy wyregulować i dopasować wysokościowo do nawierzchni w tym należy im nadać pochylenia zgodne z pochyleniami nawierzchni w której się znajdują. W przypadku obsadzenia
w gruncie należy te urządzenia zabezpieczyć brukiem na podsypce cementowo-betonowej, - Za stan chodników, pasów zieleni, jezdni sąsiednich i ulic dojazdowych do placu budowy odpowiada Wykonawca. Obowiązany jest on do zapewnienia bezpieczeństwa ruchu, oczyszczania ulic, po których porusza się jego sprzęt, naprawy ewentualnych zniszczeń powstałych podczas realizacji robót i transportu związanego z budową,
- Wykonawca po zakończeniu prac ma obowiązek (przy braku chodników przy nawierzchni asfaltowej), ewentualne pobocza uporządkować, uprzątnąć i wyrównać teren, zagęścić grunt,
- Naprawa chodników ma polegać na odbudowaniu ich do stanu pozwalającego na prawidłowe
i bezpieczne użytkowanie, przywrócenie ich do stanu nie gorszego niż przed przystąpieniem do robót. Popękane płyty chodnikowe lub kostki muszą zostać wymienione na całe. Krawężniki należy ustawiać na ławie betonowej, obrzeża powinny być ustawione pionowo, przylegająco, - Na zjazdach bramowych odtworzenie nawierzchni należy wykonać z materiału z jakiego był on pierwotnie wykonany. Podbudowa na wjeździe bramowym musi mieć grubość min. 15 cm i może być wykonywana zarówno z betonu jak i z tłucznia.
- W przypadku robót rozbiórkowych nawierzchni chodnika Wykonawca zobowiązany jest do przełożenia całej szerokości chodnika, również zasada ta obowiązuje w przypadkach gdy odległość krawędzi wykopu do krawędzi chodnika jest mniejsza lub równa 1,0 m.
- Jeżeli w ramach odtworzenia nawierzchni będzie konieczne ustawienie krawężnika przy istniejącej nawierzchni, należy go ustawić na ławie betonowej z oporem a styk krawężnika i nawierzchni uszczelnić asfaltową masą zalewową,
- Po zakończeniu robót odtwarzania nawierzchni należy odtworzyć oznakowanie poziome i pionowe,
- Wszystkie roboty drogowe należy prowadzić zgodnie z Europejskimi Normami lub Polskimi Normami, zasadami sztuki budowlanej i technologiami przewidzianymi dla tych robót (z obostrzeniem odnośnie zagęszczenia gruntu).
- Każda czynność związana z zasypaniem wykopu i odtworzeniem nawierzchni podlegająca na zakryciu elementu robót, podlega kontroli i odbiorowi przez przedstawiciela z ramienia Zarządcy Drogi. Kontrola zostanie przeprowadzona po zgłoszeniu Wykonawcy – pisemnym lub elektronicznym. Istnieje możliwość wyrywkowego sprawdzenia jakości robót zanikowych poprzez wykonanie odkrywek, lub odwiertów. Naprawy odkrywek i konsekwencje złego odtworzenia nawierzchni ponosi w takiej sytuacji Wykonawca robót. Niepowiadomienie o czynności podlegającej zakryciu powodować może nie odebranie całości robót i nieprzerwane naliczanie opłat za zajęcie pasa drogowego,
- W przypadku prowadzenia robót w styczności z urządzeniami obcymi lub przy kolizjach z urządzeniami obcymi na protokóle odbioru należy uzyskać podpis zarządców tych urządzeń potwierdzający poprawność wykonania robót (zalecana obecność przedstawiciela tych instytucji w komisji odbiorowej),
- W celu prowadzenia prac w pasie drogowym objętym gwarancją innego podmiotu należy otrzymać pisemną zgodę na realizację wnioskowanych robót od firmy udzielającej Zarządcy drogi gwarancji na wykonane wcześniej prace,
- Urządzenia należy umieścić min 1,2 m poniżej poziomu nawierzchni jezdni bitumicznej, pobocza lub skarpy rowu
- Należy zabezpieczyć wykopy liniowe oraz miejsca lokalizacji komory przeciskowej w celu uniknięcia naruszenia krawędzi jezdni,
- Zarządca drogi wymaga umieszczenia słupów nN z zachowaniem min. 0,8 m odległości od lica słupów do krawędzi jezdni,
- Zarządca drogi może wymagać wykonania całości lub części robót techniką bez wykopową, tj. przewiertem sterowanym bez naruszenia konstrukcji jezdni bitumicznej,
VII Warunki prowadzenia robót w okresie zimowym
W okresie zimowym tj. od 1 grudnia do 31 marca, zarządca drogi może ograniczyć lub zakazać prowadzenia robót w pasie drogowym. Wyjątkowo w uzasadnionych przypadkach ze względów społecznych, prowadzenie robót w powyższym terminie może być prowadzone jeśli związane jest to z budową linii napowietrznych, pracami realizowanymi ze środków unijnych, na poniżej określonych dodatkowych warunkach:
- Gwarancja na roboty odtworzeniowe wynosi 5 lat.
- Jeśli okresie gwarancji nawierzchnia będzie wykazywała ślady niewłaściwego zużycia, będzie osiadała itd., Wykonawca robót jest zobowiązany w terminie uzgodnionym z Zarządcą Drogi do ponownego odkrycia wykopu do poziomu urządzenia podziemnego, ponownego prawidłowego wykonania robót ziemnych i ponownego odtworzenia nawierzchni.
- Jeżeli nawierzchnia będzie wykazywała nieszczelności, koleinowanie, deformacje nie związane
z podłożem Wykonawca ponownie odtworzy nawierzchnię z prawidłowym jej uszczelnieniem na połączeniach.
VIII Warunki napraw pasa drogowego w sytuacji zaistnienia awarii urządzeń w nim umieszczonych
- Wejście w teren następuje po zgłoszeniu pisemnym lub elektronicznym, faksem, konieczności awaryjnego zajęcia pasa drogowego – obowiązkowo z informacją o zakresie awarii, dacie jej zaistnienia, właścicielu urządzenia. Jednocześnie z wykonywaną naprawą należy przedłożyć wniosek o czasowe zajęcie pasa drogowego z powykonawczym szkicem zakresu zajętego terenu.
- Opłaty za zajęcie pasa drogowego należy uiszczać w terminie 14 dni od kiedy decyzja ustalająca ich wysokość stała się ostateczna,
- Za zabezpieczenie robót awaryjnych odpowiedzialny jest kierownik robót. Zaleca się stosowanie oznakowania w organizacji ruchu na czas robót jak dla robót szybko postępujących.
- Badanie zagęszczenia gruntu w trybie usuwania awarii może odbyć się przez wykonanie odkrywki po naprawie nawierzchni. W sytuacji ujawnienia nieprawidłowego wykonania należy liczyć się z koniecznością ponownego wykonania robót odtworzeniowych.
- Pozostałe warunki techniczne odtworzenia nawierzchni stosuje się jak dla robót prowadzonych
w normalnym trybie zajęcia z tym, że ich zakres musi obejmować zarówno zakres bezpośrednio związany z robotami jak i obszar zniszczeń spowodowany przez uszkodzone urządzenie.
IX UWAGI
- Wszystkie ewentualne odstępstwa od wyżej wymienionych, wymagają pisemnej zgody zarządcy drogi
- Zarządca drogi zastrzega sobie prawo do zmiany warunków zajęcia pasa drogowego
w zależności od charakteru prac, użytej technologii i warunków pogodowych w okresie zajęcia pasa. Warunki te zostaną szczegółowo opisane w decyzji zezwalającej na lokalizację urządzenia w pasie drogi powiatowej lub decyzji zezwalającej na zajęcie pasa drogowego na czas prowadzenia robót.
- Pierwsza publikacja:
- 01.12.2022 12:34 Emilia Płachetko
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Wydział Dróg Powiatowych
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Warunki techniczne prowadzenia robót w pasie drogowym dróg powiatowych | 1.0 | 01.12.2022 12:34 Emilia Płachetko |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP