Kodeks etyczny pracowników starostwa
Niniejszy Kodeks etyki pracowników Starostwa Powiatowego w Wołominie stanowi załącznik do Zarządzenia Nr 187/2021 Starosty Wołomińskiego z dnia 25 października 2021 r.
KODEKS ETYKI PRACOWNIKÓW STAROSTWA POWIATOWEGO W WOŁOMINIE
Kodeks etyki jest zbiorem wartości etycznych i zasad wyznaczających standardy postępowania pracowników Starostwa Powiatowego, w związku z wykonywaniem przez nich służby publicznej.
Poszanowanie tych wartości i przestrzeganie zasad służy budowaniu przyjaznej administracji samorządowej, a poprzez to kształtowaniu właściwych relacji pracowników Starostwa ze społecznością lokalną.
Postanowienia Kodeksu opierają się na fundamentalnych wartościach takich jak praworządność, uczciwość i rzetelność, bezstronność i bezinteresowność, profesjonalizm, neutralność, odpowiedzialność, obiektywizm, uprzejmość.
I. Cele Kodeksu etyki:
- ustanowienie standardów postępowania, których powinni przestrzegać pracownicy Starostwa, wypełniając swoje obowiązki,
- wspieranie pracowników Starostwa w prawidłowym wypełnianiu tych standardów, w zgodzie z oczekiwaniami społeczności lokalnej,
- informowanie społeczności lokalnej o standardach postępowania, jakich mają prawo oczekiwać od pracowników Starostwa.
II. Rola administracji samorządowej:
- pracownik Starostwa ma świadomość służebnej roli administracji samorządowej wobec społeczności lokalnej,
- przy wykonywaniu swoich obowiązków pracownik Starostwa ma zawsze na względzie dobro wspólnoty samorządowej oraz chroni uzasadnione interesy każdej uprawnionej osoby, a w szczególności:
- działa tak, aby jego postępowanie mogło być wzorem praworządności i prowadziło do pogłębienia zaufania mieszkańców Powiatu do Urzędu Starostwa,
- wykonuje pracę z dbałością o zachowanie poczucia godności własnej, lecz z zachowaniem szczególnej staranności o poszanowanie godności innych, w szczególności klientów Starostwa,
- pamięta, że swoim postępowaniem daje świadectwo o Powiecie Wołomińskim i jego organach oraz współtworzy wizerunek administracji samorządowej,
- przedkłada dobro publiczne nad interesy własne i swojego środowiska, mając zawsze na względzie służebny charakter pracy, wykonywanej z poszanowaniem godności innych i poczuciem własnej godności.
- pracownicy Urzędu Starostwa, którzy wskutek niewłaściwego postępowania, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim, ryzykują utratę zaufania niezbędnego do wykonywania zadań publicznych naruszają normy niniejszego Kodeksu.
III. Zasady wyznaczające standardy postępowania pracowników Starostwa Powiatowego przy wykonywaniu swoich obowiązków:
1. Zasada praworządności oznacza, że pracownik Starostwa:
- wykonuje swoje obowiązki z zachowaniem najwyższej staranności, przestrzegając przepisów obowiązującego prawa, mając na względzie interes publiczny i słuszny interes mieszkańców,
- pracownik zwraca w szczególności uwagę na to, aby decyzje dotyczące praw lub interesów jednostek posiadały podstawę prawną, a ich treść była zgodna z obowiązującym porządkiem prawnym.
2. Zasada uczciwości i rzetelności oznacza, że pracownik Starostwa:
- wykonuje swoje obowiązki sumiennie, wykorzystując w sposób najlepszy swoją wiedzę i umiejętności,
- podejmowane działania opiera na prawidłowo dokonanych ustaleniach, a uzyskane informacje wykorzystuje wyłącznie do celów służbowych,
- wie, iż interes publiczny wymaga działań rozważnych, ale skutecznych i realizowanych w sposób zdecydowany,
- w rozpatrywaniu spraw nie kieruje się emocjami, jest gotów do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do naprawienia ich konsekwencji,
- dotrzymuje zobowiązań, kierując się prawem i przewidzianym trybem działania,
- jest lojalny wobec współpracowników i zwierzchników, gotów do wykonywania poleceń służbowych, mając przy tym na względzie, aby nie zostało naruszone prawo lub popełniona pomyłka,
- zgłasza zwierzchnikowi stwierdzone przez siebie przypadki niegospodarności, próby defraudacji środków publicznych oraz korupcji i kumoterstwa, a także inne fakty i działania budzące wątpliwości co do ich celowości lub legalności.
3. Zasada bezstronności i bezinteresowności oznacza, że pracownik Starostwa:
- działa bezstronnie i niezależnie,
- w prowadzonych sprawach równo traktuje wszystkich uczestników, bez uprzedzeń ze względu na kolor skóry, płeć, stan cywilny, pochodzenie etniczne, język, religię, orientację seksualną, postawę, reputację lub pozycję społeczną; nie przyjmuje żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa, znajomości, pracy lub przynależności,
- w przypadku konfliktu interesu w sprawach prywatnych i służbowych wyłącza się z działań mogących wywołać podejrzenia o stronniczość lub interesowność,
- nie podejmuje żadnych prac ani zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z obowiązkami służbowymi,
- w związku ze swoją pracą, a w szczególności przy podejmowaniu rozstrzygnięć kieruje się wyłącznie obowiązującym porządkiem prawnym nie ulegając naciskom oraz nie przyjmując żadnych (pozapłacowych) korzyści materialnych ani osobistych.
4. Zasada profesjonalizmu oznacza, że pracownik Starostwa:
- jest przygotowany do jasnego – merytorycznego i prawnego – uzasadnienia własnych decyzji oraz trybu i sposobu postępowania,
- dąży do pełnej znajomości aktów prawnych oraz wszystkich faktycznych i prawnych okoliczności prowadzonych lub opiniowanych spraw,
- dba o systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- jest życzliwy, stara się zapobiegać napięciom w pracy i rozładowywać je, przestrzega zasad poprawnego zachowania,
- odpowiadając na korespondencję, rozmowy telefoniczne i pocztę elektroniczną, stara się być pomocnym i udzielać wyczerpujących oraz dokładnych odpowiedzi na skierowane do niego pytania,
- jest schludny i zadbany, swoją postawą budzi zaufanie.
5. Zasada jawności oznacza, że pracownik Starostwa:
- wykonuje czynności w sposób jawny oraz zgodny z przyjętymi standardami, w tym kontroli zarządczej,
- informacje o charakterze publicznym udostępnia w pełnym zakresie, z wyłączeniem informacji chronionych przepisami prawa,
- w kontaktach z klientami Starostwa przedstawia się wyraźnie, podając nazwę Starostwa i wydziału, swoje imię i nazwisko,
- przestrzega obowiązku noszenia identyfikatora w sposób ułatwiający rozmówcy odczytanie nazwiska i stanowiska służbowego.
6. Zasada neutralności oznacza, że pracownik Starostwa:
- nie ulega wpływom i naciskom, które mogą prowadzić do działań stronniczych lub sprzecznych z interesem publicznym,
- dba o jasność i przejrzystość własnych relacji z osobami pełniącymi funkcje publiczne,
- lojalnie i rzetelnie wykonuje zgodne z porządkiem prawnym polecenia zwierzchników, bez względu na własne przekonania i poglądy polityczne.
7. Zasada odpowiedzialności oznacza, że pracownik Starostwa:
- nie uchyla się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie,
- relacje służbowe opiera na współpracy, koleżeństwie, wzajemnym szacunku, pomocy oraz dzieleniu się własnym doświadczeniem i wiedzą,
- zachowuje się godnie w miejscu pracy i poza nim,
- postępuje tak, aby wzmocnić autorytet i wiarygodność Urzędu Starostwa.
8. Zasada obiektywności oznacza, że pracownik Starostwa:
- przy rozstrzyganiu danej sprawy nie może sugerować się okolicznościami nie związanymi z tą sprawą,
- prowadząc postępowanie bezwzględnie dąży do poznania stanu faktycznego sprawy, starając się zgromadzić wiedzę pozwalającą oddzielić osądy i oceny fałszywe od racjonalnych i prawdziwych, tj. zgodnych z rzeczywistością.
9. Zasada uprzejmości oznacza, że pracownik Starostwa:
- w swoich kontaktach z klientem zachowuje się zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami dobrego wychowania, nie wywyższa się pozostając dostępnym dla interesantów,
- w przypadku gdy okaże się, że w danej sprawie pracownik nie jest właściwy, kieruje klienta do odpowiedniego urzędnika.
10.Zasada ochrony danych osobowych oznacza, że pracownik Starostwa:
- wykorzystując w pracy dane osobowe klienta, bezwzględnie chroni jego sferę prywatności zgodnie z przepisami prawa,
- nie przetwarza bądź nie przekazuje danych osobowych, które nie są konieczne dla prowadzonych spraw, a w szczególności bezwzględnie nie przekazuje danych osobowych osobom nieuprawnionym.
IV. Naruszenie przez pracownika Starostwa Powiatowego w Wołominie postanowień Kodeksu etyki.
- Kierownictwo Starostwa Powiatowego dba o przestrzeganie Kodeksu etyki przez pracowników jednostki oraz w razie potrzeby uruchamia stosowne środki kontrolne w tym zakresie.
- Naruszenie przez pracownika Starostwa postanowień Kodeksu etyki wywołuje następujące skutki:
- powoduje odpowiedzialność regulaminową (porządkową) oraz przewidziane prawem konsekwencje,
- znajduje odzwierciedlenie w okresowej ocenie dokonywanej zgodnie z obowiązującą w Starostwie procedurą.
Materiały
Zarządzenie Nr 187/2012 Starosty Wołomińskiego z dnia 25 października 2012 r.Zarzadzenie_Nr_1872012.pdf 0.24MB
- Pierwsza publikacja:
- 17.09.2021 11:14 Emilia Płachetko
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Starosta Wołomiński
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Kodeks etyczny pracowników starostwa | 1.0 | 17.09.2021 11:14 Emilia Płachetko |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP