W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Aktualizacja bazy danych ewidencji gruntów i budynków

Aktualizacja bazy danych ewidencji gruntów i budynków

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2015r. poz. 520 z późn. zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca  2001 w sprawie ewidencji gruntów i budynków (tj. Dz. U. z 2015r poz. 542 z późn. zm)
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2016 poz. 23)

Wykaz potrzebnych dokumentów (w przypadku zmian dokonywanych na wniosek stron):

  • wniosek (w załączeniu) który winien zawierać:
  1. imię, nazwisko osoby która składa wniosek wraz z adresami do korespondencji,
  2. oznaczenie nieruchomości wg katastru nieruchomości oraz wg ksiąg wieczystych,
  3. wskazanie czego zmiana dotyczy,
  4. podpisy osób składających wniosek,
  • do wniosku należy dołączyć dokument będący podstawą zmian w operacie ewidencyjnym 
  • prawomocne orzeczenia sądowe,
  • akt notarialny,
  • ostateczne decyzje administracyjne,
  • odpisy z ksiąg wieczystych,
  • operat techniczno-geodezyjny,
  • inne dokumenty stanowiące podstawę zmian odpisy dokumentów w oryginale np.:  
  • umowy dzierżawy,
  • zaświadczenie o nadaniu lub zmianie numerów porządkowych nieruchomości.

Opłaty:

Wprowadzenie zmiany do operatu ewidencyjnego nie podlega opłacie.

Upoważnienie lub pełnomocnictwo z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.

zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006r. (Dz. U. z 2015r poz. 783.)

  • opłata skarbowa 17,00 zł za dokument stwierdzający ustanowienie pełnomocnika, który działa w imieniu wnioskodawcy.
  • Wpłaty należy dokonać przekazem pocztowym lub przelewem na konto Urzędu Miejskiego w Wołominie Bank Pekao S.A. Nr:  49 1240 6074 1111 0000 4991 6047

Miejsce złożenia wniosku:

Kancelaria (parter) ul. Powstańców 8/10,  05-200 Wołomin,

Przewidywany termin rozpatrzenia wniosku:

Aktualizacja operatu ewidencyjnego do 30 dni.

Aktualizacje ewidencji załatwienia sprawy w trybie wydania decyzji administracyjnej określa art. 35 i 36 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego

Tryb odwoławczy:

Tryb odwoławczy dotyczy przypadku, gdy aktualizacja operatu ewidencyjnego wymaga wyjaśnień zainteresowanego lub ustalenia dodatkowych dowodów, kiedy przeprowadzone jest postępowanie administracyjne. Od decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Uwagi:

  • Właściciele i władający są zobowiązani zgłaszać wszelkie zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni licząc od dnia powstania tych zmian i dostarczyć stosowne dokumenty  (art.22 ust.2 i 3 Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne - Dz. U z 2015r. poz. 520 z późn. zm.).
  • W przypadku gdy aktualizacja operatu ewidencyjnego wymaga wyjaśnień zainteresowanego lub uzyskania dodatkowych dowodów, przeprowadzane jest postępowanie administracyjne. 
  • Odpis z księgi wieczystej można uzyskać w Sądzie Rejonowym w Wołominie, IV Wydział Ksiąg Wieczystych, 05-200 Wołomin, ul. Prądzyńskiego 3A (parter), Nr telefonu / fax  (0-22) 776-21-44.
  • Po wprowadzonej zmianie w operacie ewidencyjnym na wniosek, wnioskodawca otrzymuje zawiadomienie o wprowadzonej zmianie które wysyłane jest pocztą.
  • Po wprowadzonej zmianie w operacie ewidencyjnym na wniosek lub z urzędu, w celu naliczenia podatku związanych z nieruchomością(ami) danego właściciela zawiadomienie o wprowadzonej zmianie otrzymuje również organ podatkowy tj. Wójt, Burmistrz, gminy miejscowo właściwy.
  • Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać również kontaktując się telefonicznie z osobą, która sprawę załatwia dla danej gminy lub klikając na  http://spwolomin.pemi.pl/euStart.aspx i postępując zgodnie z informacjami zawartymi na stronie. 
  • Do organu prowadzącego ewidencję gruntów i budynków dla potrzeb zgłoszenia zmian danych ewidencyjnych składa się oryginały dokumentów.
  • W zależności od rodzaju żądania wprowadzenia danej zmiany w operacie ewidencyjnym należy złożyć odpowiedni dokument prawny lub geodezyjny i kartograficzny.
  • Wniosek o zmianę danych w operacie ewidencyjnym może złożyć tylko właściciel, władający lub użytkownik wieczysty nieruchomości bądź osoba która posiada odpowiednie upoważnienie lub pełnomocnictwo.
  • W przypadku, gdy właścicielem/władającym jest osoba prawna do zgłoszenia zmiany/wniosku należy dostarczyć odpis z właściwego rejestru (np. Krajowego Rejestru Sądowego)

Materiały

Wniosek - zgłoszenie zmian danych w ewidencji gruntów i budynków
Wniosek​_o​_zgłoszenie​_zmian​_danych​_w​_Ewidencji​_Gruntów​_i​_Budynków.pdf 0.19MB
Wniosek - zgłoszenie zmian danych w ewidencji gruntów i budynków - ujawnienie spadku
Wniosek​_o​_zgłoszenie​_zmian​_danych​_(ujawnienie​_spadku).pdf 0.20MB
Wniosek - zgłoszenie zmian danych w ewidencji gruntów i budynków - ujawnienie/wykreślenie umowy dzierżawy
Wniosek​_o​_zgłoszenie​_zmian​_danych​_(dzierżawa).pdf 0.21MB
Wniosek - zgłoszenie zmian danych w ewidencji gruntów i budynków - ujawnienie lokali
Wniosek​_o​_zgłoszenie​_zmian​_danych​_(lokale).pdf 0.16MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
01.12.2022 16:31 Emilia Płachetko
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Wydział Ewidencji Gruntów i Budynków
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Aktualizacja bazy danych ewidencji gruntów i budynków 1.0 01.12.2022 16:31 Emilia Płachetko

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}