Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Starostwie Powiatowym w Proszowicach
§ 1. Postanowienia ogólne.
- Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Starostwie Powiatowym w Proszowicach, dalej „Procedura” ustala sposób postępowania pracowników Starostwa Powiatowego w Proszowicach, zwanego dalej „Starostwem" w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami, będącymi klientami Starostwa.
- Starostwo zapewnia obsługę osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich swoich lokalizacjach.
- Celem wprowadzenia niniejszej Procedury jest stworzenie przyjaznych i dostępnych warunków obsługi w Starostwie, zapewniających poczucie bezpieczeństwa i komfortu osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Ilekroć w niniejszej procedurze jest mowa o osobie ze szczególnymi potrzebami lub kliencie, należy przez to rozumieć osobę, o której mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, tj. "osobę, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami". W szczególności są to osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, niewidome i słabowidzące, głuche i słabosłyszące, z niepełnosprawnością intelektualną, starsze, przewlekle chore, z małymi dziećmi, kobiety w ciąży.
- Każdy pracownik Starostwa zobowiązany jest do udzielania niezbędnej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami przebywającymi na terenie Starostwa, kierując się empatią i poszanowaniem niezależności tych osób. Pracownik Starostwa wychodzi z inicjatywą nawiązania kontaktu z w/w osobami.
- Każdy pracownik Starostwa udziela osobie ze szczególnymi potrzebami pomocy w dotarciu do miejsca obsługi, a w razie takiej konieczności udaje się do niego i realizuje sprawę na miejscu, a po zakończonej obsłudze pomaga w opuszczeniu budynku.
- Osoby ze szczególnymi potrzebami obsługiwane są poza kolejnością. W przypadku kolejki, pracownik Starostwa zaprasza osobę ze szczególnymi potrzebami do obsługi poza kolejnością.
- Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami odbywa się:
- w budynku przy ul. Krakowskiej 11 w Proszowicach w zakresie usług świadczonych przez Wydział Geodezji, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami;
- w budynku przy ul. 3 Maja 72 w Proszowicach, w zakresie usług świadczonych przez Biuro Obsługi Interesantów zlokalizowane na parterze budynku i pozostałe komórki organizacyjne Starostwa.
- Pracownik Biura Obsługi Interesantów przeprowadza z osobą ze szczególnymi potrzebami wstępną rozmowę w celu ustalenia charakteru załatwianej sprawy. Jeżeli charakter sprawy wymaga obecności merytorycznego pracownika wówczas zostaje on powiadomiony i schodzi do osoby ze szczególnymi potrzebami.
- Starostwo zgodnie z art. 6 pkt 3 lit. d ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zapewnia, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikację w formie określonej w tym wniosku. Wzór wniosku o udostępnienie usługi stanowi załącznik nr 1 do Procedury.
- Zgłoszenie chęci skorzystania ze świadczenia usług, osoba ze szczególnymi potrzebami może wnieść:
- osobiście w Biurze Obsługi Interesantów w budynku przy ul. 3 Maja 72 w Proszowicach;
- za pośrednictwem poczty, adres do korespondencji: Starostwo Powiatowe w Proszowicach, ul. 3 Maja 72, 32-100 Proszowice;
- za pomocą poczty elektronicznej, e-mail: starosta@proszowice.upow.gov.pl lub eboi@proszowice.upow.gov.pl;
- za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej e-PUAP /o69etw86xr/SkrytkaESP;
- za pomocą faksu pod numerem 12 386 29 33.
- Osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się mogą wykorzystać przysługujące im prawo do skorzystania z pomocy środków wspierających komunikowanie się, w szczególności poprzez:
- pocztę elektroniczną (starosta@proszowice.upow.gov.pl lub eboi@proszowice.upow.gov.pl);
- elektroniczną skrzynkę podawczą e-PUAP /o69etw86xr/SkrytkaESP;
- faks (12 386 29 33);
- korespondencję listowną (Starostwo Powiatowe w Proszowicach, ul. 3 Maja 72, 32-100 Proszowice);
- telefon (12 383 48 32, 383 48 50).
- Informacje zwiększające dostępność obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Starostwie, w tym dane kontaktowe koordynatora do spraw dostępności, publikowane są na stronie internetowej https://samorzad.gov.pl/web/powiat-proszowicki/ w zakładce obsługa osób ze szczególnymi potrzebami.
- Starostwo zapewnia osobom ze szczególnymi potrzebami dostępność cyfrową strony internetowej, w tym Biuletynu Informacji Publicznej. W przypadku problemów technicznych niezależnych od Starostwa, urząd zapewnia alternatywny dostęp, który w szczególności polega na zapewnieniu kontaktu telefonicznego lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
§ 2. Podstawowe zasady obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
- Zanim pomożesz – zapytaj. Nie każda osoba ze szczególnymi potrzebami potrzebuje pomocy. W przyjaznym otoczeniu zwykle sama świetnie daje sobie radę. Pracownicy Starostwa powinni kierować się w pierwszej kolejności poszanowaniem dla niezależności osoby ze szczególnymi potrzebami.
- Uważaj z inicjowaniem kontaktu fizycznego – bądź taktowny. Niektóre osoby ze szczególnymi potrzebami utrzymują równowagę dzięki swoim rękom, dlatego chwytanie ich za nie – nawet w celu udzielenia pomocy – może tę równowagę zakłócić. Unikaj dotykania ich wózka, kul czy laski. Osoby ze szczególnymi potrzebami uważają je za część ich przestrzeni osobistej. Zawsze pytaj o zgodę na kontakt fizyczny.
- Zwracaj się zawsze bezpośrednio do osoby ze szczególnymi potrzebami. Nie prowadź rozmowy z jej asystentem, przewodnikiem, tłumaczem języka migowego. Zwracaj się do osoby ze szczególnymi potrzebami jak do każdej innej osoby, nie skupiając się na jej niepełnosprawności. Wiele osób z niepełnosprawnościami nie chce specjalnego traktowania, uważają to za przejaw dyskryminacji. Wychodź naprzeciw szczególnym potrzebom osób ze szczególnymi potrzebami i ograniczeniom wynikającym z jej niepełnosprawności, jednocześnie starając się ją traktować w sposób naturalny i na równi z innymi osobami.
- Nie rób żadnych założeń. Każda osoba ze szczególnymi potrzebami, nawet pozornie identycznymi, jest inna i ma inne potrzeby. Ona najlepiej wie, co może zrobić, a co w jej przypadku jest niemożliwe. Nie podejmuj za osobę ze szczególnymi potrzebami decyzji co do tego, w jakich czynnościach nie może uczestniczyć, gdyż wykluczanie jej – nawet kierując się chęcią pomocy – może być przejawem dyskryminacji.
- Reaguj uprzejmie na prośby osób ze szczególnymi potrzebami. Jeśli osoba ze szczególnymi potrzebami prosi o pewne zmiany i dostosowanie się do jego szczególnych potrzeb, nie traktuj tego jako skargi. Świadczy to raczej o tym, że na tyle dobrze czuje się w instytucji, by ujawniać otwarcie swoje potrzeby. Staraj się w miarę dostępnych możliwości reagować pozytywnie na prośby osób ze szczególnymi potrzebami.
- Pamiętaj, że nie każdy rodzaj niepełnosprawności jest widoczny. Mogą się zdarzyć takie osoby ze szczególnymi potrzebami, których prośby lub zachowanie wydadzą się dziwne. Może to mieć związek z niepełnosprawnością danej osoby i jej specjalnymi potrzebami. W miarę możliwości szanuj potrzeby i prośby takiej osoby. Jeśli jednak osoba zachowuje się agresywnie, bardzo dziwacznie lub czujesz się zagrożony, nie wahaj się zapewnić sobie pomocy innych osób.
§ 3. Szczegółowe zasady obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
- W zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością ruchu i osób mających trudności w poruszaniu się:
- Starostwo zapewnia wolne od barier architektonicznych przestrzenie komunikacyjne w budynku przy ul. 3 Maja 72 w Proszowicach;
- Starostwo nie zapewnia wolnych od barier architektonicznych przestrzeni komunikacyjnych w budynku przy ul. Krakowskiej 11 w Proszowicach, w związku z powyższym obsługa osób z niepełnosprawnością ruchu i osób mających trudności w poruszaniu, obywa się:
- przez pracownika Starostwa, który udaje się na parter budynku w celu nawiązania kontaktu z klientem i realizacji usługi, i/lub
- po wcześniejszym zgłoszeniu wykorzystując środki umożliwiające komunikowanie się, o których mowa w § 1 ust. 11 pkt 1-4, i/lub
- przy wykorzystaniu środków umożliwiających komunikowanie się, o których mowa w § 1 ust. 12;
- dostępność budynków Starostwa została opisana w deklaracji dostępności udostępnionej na stronie internetowej https://samorzad.gov.pl/web/powiat-proszowicki/deklaracja-dostepnosci
- w bezpośrednim sąsiedztwie budynków zlokalizowanych przy ul. Krakowskiej 11 i ul. 3 Maja 72 znajdują się odpowiednio oznakowane miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych;
- w zależności od potrzeb, pracownik udziela osobie ze szczególnymi potrzebami pomocy w dotarciu do miejsca obsługi z uwzględnieniem możliwości wejścia takiej osoby ze sprzętem wspierającym poruszanie się (np. wózek, kule, balkonik), stanowiącym integralną część przestrzeni osobistej, a po zakończonej obsłudze pomaga w opuszczeniu budynku;
- pracownik realizujący usługę, w razie konieczności zapewnia podstawkę do podpisywania dokumentów oraz podajnik na dokumenty w zasięgu rąk osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
- W zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością wzroku i pozostałych osób mających problemy z widzeniem:
- Starostwo zapewnia możliwość wejścia do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, bez konieczności wcześniejszego zgłoszenia tego faktu. W tym celu należy umożliwić osobie ze szczególnymi potrzebami poruszanie się oraz dotarcie do poszczególnych pomieszczeń wraz z psem asystującym;
- Starostwo zapewnia elektroniczny dostęp do dokumentów, informacji o swojej działalności, regulaminach i procedurach zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych;
- pracownik przed nawiązaniem kontaktu fizycznego z osobą z niepełnosprawnością wzroku powinien się przywitać, przedstawić i wymienić swoją funkcję. Po uzyskaniu przyzwolenia osoby ze szczególnymi potrzebami na pomoc, pracownik powinien zaprowadzić ją do odpowiedniego miejsca, ewentualnie podając osobie z niepełnosprawnością wzroku swoje ramię lub łokieć. Należy informować osobę z niepełnosprawnością wzroku o wszelkich wykonywanych czynnościach (np. zamiarze oddalenia się) i przeszkodach na drodze (np. schodach, progach itp.) opisując konkretnie otoczenie;
- Starostwo zapewnia, by na drodze osoby z niepełnosprawnością wzroku nie znajdowały się żadne przeszkody, a przeszklone drzwi były odpowiednio (kontrastowo) oznaczone;
- pracownik odpowiedzialny za realizację danej usługi, pyta osobę ze szczególnymi potrzebami o preferencje w zakresie formy obsługi i udostępniania dokumentów (np. dokumenty drukowane z powiększoną czcionką, możliwość skorzystania z urządzenia powiększającego tekst, pliki elektroniczne w formatach dostępnych dla urządzeń udźwiękawiających);
- pracownik, o którym mowa w punkcie 5, pomaga (za zgodą tej osoby) wypełnić dokumenty, następnie odczytuje wypełnione dokumenty i wskazuje miejsce na podpis.
- W zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością słuchu i osób z trudnościami w komunikowaniu się:
- Starostwo na podstawie wniosku o którym mowa w § 1 ust. 10 zapewnia obsługę za pomocą tłumacza języka migowego, a także z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się;
- osoba uprawniona może zgłosić chęć skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego przy załatwianiu spraw w Starostwie, co najmniej 3 dni robocze przed planowanym terminem załatwienia sprawy. Po dokonaniu zgłoszenia Starostwo zobowiązane jest do zapewnienia obsługi osoby uprawnionej przez tłumacza języka migowego w uzgodnionym terminie. W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia we wskazanym lub uzgodnionym terminie, Starostwo zawiadamia wraz z uzasadnieniem osobę uprawnioną wskazując możliwy termin realizacji świadczenia. Osoba zgłaszającą zobowiązana jest do wskazania wybranej metody komunikowania się oraz wskazania celu wizyty w Starostwie i tematu sprawy. Korzystanie z usług tłumacza języka migowego odbywa się na zasadach określonych w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się.
- osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się mogą załatwić sprawy w Starostwie przy pomocy tzw. osoby przybranej, którą może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną - zgodnie z art. 7 ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się;
- z pomocy osoby przybranej osoba uprawniona nie może skorzystać w sytuacji, gdy wnioskowane dane są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do nich przysługuje wyłącznie osobie uprawnionej;
- Starostwo zapewnia osobie ze szczególnymi potrzebami dostęp do urządzeń wspomagających słyszenie (np. pętle indukcyjne);
- pracownik odpowiedzialny za realizację danej usługi, pyta osobę ze szczególnymi potrzebami stosując dostępne komunikatory o preferencje w zakresie formy obsługi (np. język migowy, język gestów, język pisany, język mówiony odczytywany z ruchu warg) i udostępniania dokumentów (np. dokumenty z powiększoną czcionką w tekście łatwym do czytania);
- jeżeli jest to możliwe pracownik odpowiedzialny za realizację danej usługi zapewnia dogodne miejsce obsługi osoby ze szczególnymi potrzebami przy uwzględnieniu komfortu akustycznego;
- jeśli osoba niedosłysząca nie zrozumie wypowiedzi pracownika, powinien on powtórzyć swoją wypowiedź;
- jeśli mamy do czynienia z osobą z zaburzeniami mowy (np. po udarze, jąkającą się), należy poświęcić takiej osobie pełną uwagę i z cierpliwością umożliwić jej wypowiedzenie się. Nie należy przerywać jej ani kończyć za nią zdań. Jeśli pracownik ma problem ze zrozumieniem wypowiedzi klienta, powinien poprosić go o powtórzenie.
- W zakresie obsługi osób niesamodzielnych, starszych, z niepełnosprawnością intelektualną:
- Starostwo zapewnia informację i możliwość komunikacji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia oraz możliwość przyjścia w towarzystwie asystenta;
- pracownik w czasie rozmowy z osobą ze szczególnymi potrzebami dostosowuje tempo wypowiedzi i słownictwo do indywidualnych potrzeb osoby ze szczególnymi potrzebami, stosuje powtórzenia, używa prostych zdań pojedynczych, a dłuższe wypowiedzi dzieli na krótsze części, a po każdej z nich upewnia się, czy rozmówca prawidłowo zrozumiał komunikat.
§ 4. Wniosek o zapewnienie dostępności.
- Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym "wnioskiem o zapewnienie dostępności".
- Wniosek o zapewnienie dostępności składany jest do Starostwa.
- Wzór wniosku o zapewnienie dostępności dostępny jest na stronie internetowej https://samorzad.gov.pl/web/powiat-proszowicki w zakładce obsługa osób ze szczególnymi potrzebami oraz w Biurze Obsługi Interesantów.
§ 5. Postanowienia końcowe.
- Wszyscy pracownicy Starostwa mają obowiązek zapoznać się z zasadami obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
- Za realizację procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, a także za jej przestrzeganie, odpowiedzialni są kierownicy komórek organizacyjnych oraz samodzielne stanowiska pracy Starostwa Powiatowego w Proszowicach.
Materiały
Wniosek o udostępnienie usługiZarzadzenie_2_2023_zalacznik_1_procedura_dostepnosc.docx 0.02MB