Do zakresu działania Wydziału należy w szczególności:
W zakresie geodezji i gospodarki nieruchomościami:
• sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości w drodze przetargowej i bezprzetargowej zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami;
• przekazywanie nieruchomości na cele szczególne oraz dokonywanie obrotu nieruchomościami (np. zamiana, darowizna, zrzeczenie się, najem, dzierżawa, użyczenie, użytkowanie);
• oddawanie nieruchomości jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd oraz stwierdzanie wygaśnięcia trwałego zarządu;
• naliczanie i aktualizowanie opłat z tytułu prawa użytkowania wieczystego oraz prawa trwałego zarządu;
• orzekanie o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości oraz o zwrocie wypłaconego odszkodowania lub nieruchomości zamiennej;
• orzekanie o wywłaszczeniu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego oraz ustalanie odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości;
• wydawanie w drodze decyzji zezwoleń na zajęcie nieruchomości w celu ograniczenia sposobu korzystania z tych nieruchomości;
• ustalanie w drodze decyzji odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi gminne, powiatowe, wojewódzkie i krajowe;
• przekształcanie prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności;
• dokonywanie regulacji stanu prawnego nieruchomości (m.in. dziedziczenie ustawowe Skarbu Państwa, współwłasność, oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa ich posiadaczom spełniającym przesłanki ustawy o gospodarce nieruchomościami);
• występowanie do sądów powszechnych z wnioskami o regulację ksiąg wieczystych (m.in. wpis prawa własności, założenie księgi wieczystej, o wpis lub wykreślenie wzmianki o wszczęciu postępowania wywłaszczeniowego, wpis lub wykreślenie hipoteki);
• osobie, której przysługuje prawo użytkowania działki gruntu z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego Państwu, w myśl dotychczasowych przepisów, na jej wniosek przyznanie nieodpłatnie własność tej działki;
• osobie, której przysługuje prawo do bezpłatnego korzystania z lokalu mieszkalnego i pomieszczeń gospodarskich z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego Państwu, w myśl dotychczasowych przepisów, na jej wniosek przyznanie nieodpłatnie własność działki obejmującej budynki, w których znajdują się ten lokal i te pomieszczenia, o powierzchni niezbędnej do korzystania z tych budynków;
• orzekanie o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości na obszarze Powiatu;
• regulacje prawne nieruchomości objętych reformą rolną;
• regulacja ksiąg wieczystych;
• prowadzenie postępowań związanych z gleboznawczą klasyfikacją gruntów;
• komunalizacja nieruchomości.
W zakresie zarządzania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu oraz własność Skarbu Państwa:
• wykonywanie obowiązków zarządcy nieruchomościami;
• dokonywanie obrotu zarządzanymi nieruchomościami w tym w szczególności najmem, dzierżawą, sprzedażą i użyczeniem;
• wykonywanie wszelkich czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem;
• opracowywanie planów uzasadnionego inwestowania w nieruchomości;
• monitorowanie kosztów utrzymania nieruchomości;
• inicjowanie i koordynowanie działań mających na celu zmniejszanie kosztów utrzymania nieruchomości;
• nadzorowanie trwałych zarządców nieruchomości Powiatu.
W zakresie prowadzenia katastru (ewidencji gruntów i budynków):
• prowadzenie aktualizacji operatu ewidencji gruntów i budynków;
• wydawanie odpłatnie na żądanie właścicieli/władających - wyrysów i wypisów z operatu ewidencji gruntów i budynków;
• udostępnianie kopii mapy zasadniczej, ewidencyjnej oraz innych materiałów zasobu na wniosek;
• zapewnienie gminom nieodpłatnego dostępu do baz danych ewidencji gruntów i budynków;
• wydawanie zaświadczeń do ZUS / KRUS / Zakładu pracy / Sądu, o posiadanych gruntach rolnych;
• udzielanie informacji na podstawie prowadzonych i posiadanych baz danych na żądanie organów podatkowych, urzędów skarbowych, policji, prokuratury, sądów, KRUS, ZUS, banków, rzeczoznawców, komorników;
• prowadzenie elektronicznego rejestru cen nieruchomości;
• udzielanie informacji z rejestru cen nieruchomości rzeczoznawcom majątkowym;
• prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie zmian w ewidencji gruntów i budynków;
• prowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości.
Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej:
• udostępnianie materiałów do zgłoszonych prac geodezyjnych;
• kontrolowanie opracowań geodezyjnych i kartograficznych przyjmowanych do zasobu geodezyjnego pod względem formalno-prawnym oraz nadawanie odpowiednich klauzul;
• prowadzenie i udostępnianie dla obszaru powiatu baz danych dotyczących obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 – 1:5000;
• wprowadzanie zmian do operatu ewidencji gruntów i budynków;
• prowadzenie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu „powiatowa baza GESUT”;
• zakładanie osnów szczegółowych;
• koordynacja projektowanych sieci i przyłączy uzbrojenia terenu.