Nieodpłatna pomoc prawna
KARTA INFORMACYJNA PORADNICTWA
Nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz mediacja
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
- poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo-administracyjnym, lub
- wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego lub
- sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa powyżej, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym, lub
- sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową, lub
- skorzystanie z nieodpłatnej mediacji, lub
- wsparcie w zakresie prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, jeśli nie zatrudnia się w ciągu ostatniego roku innych osób.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:
- działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.
Nieodpłatna mediacja obejmuje:
- poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających;
- przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;
- przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej;
- przeprowadzenie mediacji;
- udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.
Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:
- sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego;
- zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Kto może korzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i mediacji?
Osobą uprawnioną, której przysługuje nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz mediacja jest:
- osoba, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej w tym osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniająca innych osób w ciągu ostatniego roku.
Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, zobowiązana jest do złożenia pisemnego oświadczenia, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.
Jak zgłosić się na poradę:
• elektronicznie – zapisy przy pomocy formularza dostępnego na stronie: https://zapisy-np.ms.gov.pl lub pisząc na adres e-mail: npp@proszowice.upow.gov.pl,
• telefonicznie pod numerem: 12 383-48-32, 12 383-48-50,
• osobiście w Punkcie Obsługi Interesantów Starostwa Powiatowego w Proszowicach znajdującego się na parterze w budynku przy ul. 3 Maja 72, 32-100 Proszowice.
Zgłoszenia telefoniczne oraz osobiste dostępne w godzinach od 08:00 – 15:00.
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej odbywa się według kolejności zgłoszeń.
Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie w/w porad odbywa się poza kolejnością.
Nieodpłatna pomoc prawna osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście będzie udzielana za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (telefon) lub poza punktem w miejscu zamieszkania osoby uprawnionej po wcześniejszym umówieniu terminu wizyty.
Możliwość i forma przekazywania opinii (część B karty pomocy) przez osoby uprawnione o świadczonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim
Osoby uprawnione po uzyskaniu porady prawnej mogą dobrowolnie wypełnić ankietę (tj. część B karty pomocy) obejmującą opinię o udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej.
Ankietę należy złożyć:
- bezpośrednio po udzielonej pomocy prawnej do skrzynki znajdującej się przed wejściem do punktu, w którym udzielana jest porada prawna lub,
- w późniejszym terminie przesłanie listownie na adres: Starostwo Powiatowe w Proszowicach, ul. 3 Maja 72, 32-100 Proszowice lub pocztą elektroniczną na adres e-mail: npp@proszowice.upow.gov.pl.
Materiały
Harmonogram wskazujący dni i godziny, w których udzielana jest nieodpłatna pomoc prawna oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie w 2025 rokuharmonogram_NPP-NPO_2025.pdf 0.12MB Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa
Lista_jednostek_nieodplatnego_poradnictwa_powiat_proszowice.pdf 0.66MB Karta Informacyjna Poradnictwa 2023
karta_informacyjna_poradnictwa_2023.pdf 0.22MB plakat_informacyjny_dofinansowanie_z_budzetu_panstwa_npp_npo_na_2024
plakat_informacyjny_dofinansowanie_z_budzetu_panstwa_npp_npo_na_2024.pdf 1.01MB Plakat informacyjny dotyczący zadania finansowanego z budżetu państwa - Nieodpłatna Pomoc Prawna
04_plakat_informacyjny_dotyczacy_zadania_finansowanego_z_budzetu_panstwa_nieodplatna_pomoc_prawna.pdf 0.43MB Spot promujący dostęp do sieci punktów nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego