W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Wyrejestrowanie pojazdu

WYREJESTROWANIE POJAZDU 

PODSTAWA PRAWNA

- ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1047
z późn. zm.),
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 775),
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów z dnia 31 sierpnia 2022r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1847 z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych czynności organów 
w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów 
w tych sprawach z dnia 31 sierpnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1849 z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji z dnia 23 sierpnia 2022 r. ( Dz.U. z 2022 r. poz. 1850),
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2111).

WYMAGANE DOKUMENTY

- wniosek o wyrejestrowanie,
- dowód/y własności pojazdu – oryginał/y – jeżeli są wymagane,
- dowód rejestracyjny, 
- tablice (tablica) rejestracyjne, 

- zaświadczenie o demontażu pojazdu, albo równoważny dokument wydany w innym państwie lub
- zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu, albo równoważny dokument wydany 
w innym państwie lub
- w przypadku kradzieży pojazdu oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań oraz zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu albo postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży pojazdu wystawione przez właściwy organ lub
- dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i oświadczenie o zbyciu pojazdu za granicę lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą lub
- dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą lub 
- dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę posiadania pojazdu oraz dokument potwierdzający wniesienie opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych 
z utrzymaniem czystości i porządku w gminach lub
- dokument potwierdzający wycofanie pojazdu z obrotu .

- dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 10,00 zł
- oświadczenie o ile jest wymagane,
- dokument potwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC – do wglądu,
- dowód tożsamości – do wglądu,
- pełnomocnictwo o ile jest wymagane

Pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, na wniosek jego właściciela.

W celu wyrejestrowania pojazdu czasowo wycofanego z ruchu do wniosku o jego wyrejestrowanie, zamiast dowodu rejestracyjnego, właściciel pojazdu dołącza decyzję 
o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.

Dokumenty sporządzone w języku obcym właściciel pojazdu dołącza do wniosku 
o wyrejestrowanie pojazdu, wraz z ich tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego albo właściwego konsula, albo przez tłumacza przysięgłego państwa, w którym pojazd został poddany recyklingowi, nie ma obowiązku przedłożenia tłumaczenia - zaświadczenia o demontażu pojazdu, zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu wydanego w innym państwie członkowskim, jeżeli organ rejestrujący posiada tłumaczenie analogicznego dokumentu z tego państwa.


WYSOKOŚĆ OPŁAT
– opłata skarbowa za wydanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu – 10,00 zł 

W przypadku złożenia pełnomocnictwa pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł. 
Z opłaty zwolnione jest pełnomocnictwo udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłat skarbowych.

GDZIE ZŁOŻYĆ WNIOSEK

Wydział Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Lipsku
mający siedzibę przy ul. Partyzantów 4, 27-300 Lipsko, 
tel. 48 332 03 42; e-mail: kmt@powiatlipsko.pl
czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30, wnioski przyjmowane są do godziny 14:00
kasa czynna do godziny 14:00 – główny budynek 
Starostwa Powiatowego w Lipsku
ul. Rynek 1, 27-300 Lipsko

TERMIN ODPOWIEDZI

Niezwłocznie, nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania administracyjnego.

TRYB ODWOŁAWCZY

Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu za pośrednictwem Starosty Lipskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

Materiały

Wniosek o rejestrację, wyrejestrowanie
wniosek​_o​_rejestrację.pdf 0.27MB
Oświadczenie
oświadczenie.pdf 0.19MB
Pełnomocnictwo
pełnomocnictwo.pdf 0.18MB
Klauzula informacyjna
klauzula​_informacyjna.pdf 0.21MB
{"register":{"columns":[]}}