W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Uzyskanie legitymacji osoby niepełnosprawnej

Podstawa prawna: 
•    ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573 ze zm.), w której zamieszczono definicję niepełnosprawności dotyczącą osób, które nie ukończyły 16-go roku życia oraz definicje stopni niepełnosprawności dla osób powyżej 16-go roku życia,
•    rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób do 16-go roku życia (Dz. U. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.),
•    rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnoprawności (Dz. U. z  2015r.,poz.1110 z późn.zm.),

Wymagane dokumenty: 
•    wniosek o wydanie legitymacji dokumentającej niepełnosprawność / stopień niepełnosprawności / duplikat legitymacji dokumentującej niepełnosprawność / stopień niepełnosprawności;
•    1 fotografię o wymiarach 35 x 45 mm odzwierciedlającą aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiającą tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy, pod warunkiem, że fotografia taka jest zamieszczona w dokumencie potwierdzającym tożsamość tej osoby;
•    kserokopię ostatniego prawomocnego orzeczenia o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień;
•    dowód osobisty 9do wglądu) wnioskodawcy – należy okazać w przypadku składania wniosku przez osobę upoważnioną, pełnomocnika lub opiekuna prawnego niebędącego rodzicem.
 

Opłaty:    

15 zł za wydanie DUPLIKATU legitymacji

Przewidywany termin załatwienia sprawy:
Legitymację Osoby Niepełnosprawnej wydaje się w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku. O terminie odbioru legitymacji osoba niepełnosprawna lub przedstawiciel ustawowy będzie poinformowany korespondencyjnie lub telefonicznie. Należy odebrać ją osobiście lub przez osobę upoważnioną we wniosku.

Sprawę załatwia i udziela szczegółowych wyjaśnień: 
Przewodnicząca Zespołu – Magdalena Gozdur oraz  Ewelina Zielonka
Komórka organizacyjna: Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności 
Adres: 27-300 Lipsko  ul. Iłżecka 6
Nr telefonu: 048 377 60 10
Godziny pracy: 730 – 1530

Sposób załatwienia sprawy: 
•    Powiatowy Zespół do Spraw Orzekani o Niepełnosprawności przyjmuje jedynie wnioski o wydanie legitymacji i wprowadza dane do systemu informatycznego. Produkcją blankietów i ich personalizacją zajmuje się podmiot zewnętrzny, wyłoniony przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Obecnie nie jest możliwe otrzymanie legitymacji w dniu złożenia wniosku;
•    Legitymacja jest wystawiana na okres ważności orzeczenia o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień, jednak nie dłuższy niż:
- 5 lat w przypadku legitymacji dokumentującej niepełnosprawność (dotyczy osób poniżej 16. roku życia);
- 10 lat w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności wystawionych osobom, które nie ukończyły 60. roku życia;
-  w przypadku osób, które ukończyły 60. rok życia legitymację wydaje się na okres ważności orzeczenia, tak więc możliwe jest wydanie legitymacji na stałe, jeśli na stałe wydano orzeczenie.
 

Tryb odwoławczy: brak 
Uwagi: brak

Materiały

Wniosek o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej
Wniosek​_o​_wydanie​_legitymacji​_.pdf 0.09MB
{"register":{"columns":[]}}