W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Rejestracja sprzętu pływającego

PODSTAWA PRAWNA

  1. Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (t. j. Dz.U. 2020 poz. 1500),
  2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 735),
  3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1923),
  4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. 2020 poz. 763),
  5. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. 2020 poz. 248),
  6. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. 2020 poz. 157),
  7. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim (Dz.U. 2019 poz. 1908).

WYMAGANE DOKUMENTY

  1. Dowód własności jednostki pływającej - dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego. W przypadku jednostek pływających, wybudowanych przed dniem 1 sierpnia 2020 r. dowodem własności może być również oświadczenie właściciela. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
  2. Dokument potwierdzający informacje:
    • o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej
    • o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą
    • o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej
    • o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy
    • o marce i modelu lub typie jednostki pływającej
    • o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej
    • o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej
    • o roku budowy i producencie jednostki pływającej
    • o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jednostki pływającej (pozwolenie radiowe)
  3. W przypadku, gdy do wniosku nie załączono powyższej dokumentacji, dołączone mogą być oświadczenia właściciela lub współwłaściciela.

ZAŁĄCZNIKI:

  1. Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
  2. Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
  3. Deklaracje zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
  4. Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną).
  5. Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
  6. W przypadku, gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu). W przypadku, gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione

WYSOKOŚĆ OPŁAT

  • za rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł,
  • za zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
  • za wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
  • za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - 15 zł
  • za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, dla którego wpis do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów utraciły ważność - 60 zł.

  • Opłatę należy uiścić w kasie Starostwa (parter) przy ul. Rynek 1 w Lipsku lub bezgotówkowo na konto Starostwa Powiatowego w Lipsku: 29 1020 4317 0000 5202 0024 0218
  • W przypadku złożenia pełnomocnictwa pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł.
  • Z opłaty zwolnione jest pełnomocnictwo udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłat skarbowych.

JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA

Punkt Obsługi Interesanta Biuro Podawcze Starostwa Powiatowego w Lipsku mający siedzibę przy ul. Rynek 1, 27-300 Lipsko, tel. 48 378 30 37; e-mail: srodowisko@powiatlipsko.pl od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30-15.30 kasa czynna do godziny 14.00

TERMIN ODPOWIEDZI

Wnioski rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Termin ten liczy się od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.

TRYB ODWOŁAWCZY

Nie przysługuje.

UWAGI

Na mocy nowych przepisów wprowadzony został jeden rejestr dla wszystkich jachtów i innych jednostek pływających do 24 m. Obowiązkowi rejestracji podlegają jednostki pływające o długości większej niż 7,5 m oraz o mocy silnika powyżej 15 kw. Jednostka pływająca o długości do 7,5 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela, nawet, jeśli obowiązek ten nie wynika z Ustawy (np. w celu ubezpieczenia).

Obowiązkowi rejestracji nie podlegają:

  • jednostki pływające przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowe łodzie wiosłowe,
  • jednostki pływające napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
  • deski surfingowe, deski z żaglem lub inne podobne jednostki pływające.

Właściciel jachtu lub innej jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, a obecnie podlega, ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Wniosek o rejestrację, wyrejestrowanie i przeniesienie własności sprzętu pływającego można również złożyć nie wychodząc z domu, poprzez system teleinformatyczny REJA24 - rejestr jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.

Materiały

Wniosek o rejestrację jednostki
Wniosek​_o​_rejestrację​_jednostki.zip 3.31MB
Rezerwacja numeru
Rezerwacja​_numeru.zip 2.45MB
Wniosek o wydanie odpisu - wyciągu
Wniosek​_o​_wydanie​_odpisu​_-​_wyciągu.zip 1.57MB
Wniosek o wydanie wtórnika
Wniosek​_o​_wydanie​_wtórnika.zip 1.56MB
Wniosek o wykreślenie jednostki z rejestru
Wniosek​_o​_wykreślenie​_jednostki​_z​_rejestru.zip 1.56MB
Wniosek o zmianę danych jednostki
Wniosek​_o​_zmianę​_danych​_jednostki.zip 2.72MB
Zawiadomienie o nabyciu jednostki
Zawiadomienie​_o​_nabyciu​_jednostki.zip 2.36MB
Zawiadomienie o zbyciu jednostki
Zawiadomienie​_o​_zbyciu​_jednostki.zip 1.98MB
REJA24 - rejestr jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
{"register":{"columns":[]}}