Rejestracja sprzętu pływającego
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (t. j. Dz.U. 2020 poz. 1500),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 735),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1923),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. 2020 poz. 763),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. 2020 poz. 248),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. 2020 poz. 157),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim (Dz.U. 2019 poz. 1908).
WYMAGANE DOKUMENTY
- Dowód własności jednostki pływającej - dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego. W przypadku jednostek pływających, wybudowanych przed dniem 1 sierpnia 2020 r. dowodem własności może być również oświadczenie właściciela. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
- Dokument potwierdzający informacje:
- o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej
- o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą
- o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej
- o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy
- o marce i modelu lub typie jednostki pływającej
- o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej
- o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej
- o roku budowy i producencie jednostki pływającej
- o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jednostki pływającej (pozwolenie radiowe)
- W przypadku, gdy do wniosku nie załączono powyższej dokumentacji, dołączone mogą być oświadczenia właściciela lub współwłaściciela.
ZAŁĄCZNIKI:
- Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
- Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
- Deklaracje zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
- Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną).
- Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
- W przypadku, gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu). W przypadku, gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione
WYSOKOŚĆ OPŁAT
- za rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł,
- za zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
- za wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
- za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - 15 zł
- za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, dla którego wpis do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów utraciły ważność - 60 zł.
Opłatę należy uiścić w kasie Starostwa (parter) przy ul. Rynek 1 w Lipsku lub bezgotówkowo na konto Starostwa Powiatowego w Lipsku: 29 1020 4317 0000 5202 0024 0218- W przypadku złożenia pełnomocnictwa pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł.
- Z opłaty zwolnione jest pełnomocnictwo udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłat skarbowych.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA
Punkt Obsługi Interesanta Biuro Podawcze Starostwa Powiatowego w Lipsku mający siedzibę przy ul. Rynek 1, 27-300 Lipsko, tel. 48 378 30 37; e-mail: srodowisko@powiatlipsko.pl od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30-15.30 kasa czynna do godziny 14.00
TERMIN ODPOWIEDZI
Wnioski rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Termin ten liczy się od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.
TRYB ODWOŁAWCZY
Nie przysługuje.
UWAGI
Na mocy nowych przepisów wprowadzony został jeden rejestr dla wszystkich jachtów i innych jednostek pływających do 24 m. Obowiązkowi rejestracji podlegają jednostki pływające o długości większej niż 7,5 m oraz o mocy silnika powyżej 15 kw. Jednostka pływająca o długości do 7,5 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela, nawet, jeśli obowiązek ten nie wynika z Ustawy (np. w celu ubezpieczenia).
Obowiązkowi rejestracji nie podlegają:
- jednostki pływające przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowe łodzie wiosłowe,
- jednostki pływające napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
- deski surfingowe, deski z żaglem lub inne podobne jednostki pływające.
Właściciel jachtu lub innej jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, a obecnie podlega, ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Wniosek o rejestrację, wyrejestrowanie i przeniesienie własności sprzętu pływającego można również złożyć nie wychodząc z domu, poprzez system teleinformatyczny REJA24 - rejestr jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Materiały
Wniosek o rejestrację jednostkiWniosek_o_rejestrację_jednostki.zip 3.31MB Rezerwacja numeru
Rezerwacja_numeru.zip 2.45MB Wniosek o wydanie odpisu - wyciągu
Wniosek_o_wydanie_odpisu_-_wyciągu.zip 1.57MB Wniosek o wydanie wtórnika
Wniosek_o_wydanie_wtórnika.zip 1.56MB Wniosek o wykreślenie jednostki z rejestru
Wniosek_o_wykreślenie_jednostki_z_rejestru.zip 1.56MB Wniosek o zmianę danych jednostki
Wniosek_o_zmianę_danych_jednostki.zip 2.72MB Zawiadomienie o nabyciu jednostki
Zawiadomienie_o_nabyciu_jednostki.zip 2.36MB Zawiadomienie o zbyciu jednostki
Zawiadomienie_o_zbyciu_jednostki.zip 1.98MB REJA24 - rejestr jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.