W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Likwidacja stowarzyszenia zwykłego

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 z późn. zm.).
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie określenia sposobu prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. z 2016 r., poz. 644).
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.).

Termin realizacji:

Do 30 dni od dnia złożenia wniosku z załącznikami, w szczególnych wypadkach do 60 dni.

Wymagane dokumenty:

  1. Wniosek o wykreślenie z ewidencji Stowarzyszeń Zwykłych.
  2. Protokół z Walnego Zebrania Członków wraz z listą obecności.
  3. Uchwała o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego, która zawiera informacje:
  4. o wyznaczeniu likwidatora/ów, o przeznaczeniu majątku zlikwidowanego stowarzyszenia wraz z protokołem przekazania majątku.
  5. Lista członków stowarzyszenia na dzień podjęcia uchwał przez Walne Zebranie Członków.
  6. Potwierdzenie faktu podania przez likwidatora do publicznej wiadomości informacji o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia.
  7. Sprawozdanie likwidatora z przebiegu procesu likwidacji (jego elementem jest sprawozdanie finansowe na dzień zakończenia likwidacji).

Opłaty:

Nie dotyczy.

Miejsce załatwienia sprawy:

  • Miejsce:
    • Starostwo Powiatowe w Lipsku, ul. Rynek 1, 27-300 Lipsko.
  • Składanie dokumentów:
    • Punkt obsługi interesanta biuro podawcze Starostwa Powiatowego w Lipsku, parter.
  • Odbiór dokumentów:
    • Referat Promocji i Rozwoju Starostwa Powiatowego w Lipsku, II piętro, pokój nr 35.
  • Informacja:
    • tel. (48) 37 83 034, (48) 37 83 011.

Procedura załatwienia sprawy:

  1. Jeżeli członkowie stowarzyszenia zwykłego chcą, aby stowarzyszenie zakończyło swoją działalność i byt prawny powinni na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia:
    • sporządzić protokół z Walnego Zebrania Członków wraz z podjętą uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia (w tym o wyznaczeniu likwidatora/ów,o przeznaczeniu majątku zlikwidowanego stowarzyszenia wraz z protokołem przekazania majątku) zgodnie z zapisami Regulaminu stowarzyszenia zwykłego;
    • sporządzić listę obecności;
    • sporządzić listę członków stowarzyszenia na dzień podjęcia uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia.
  2. Następnie likwidator:
    • pisemnie zawiadamia Starostę Lipskiego - o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia zwykłego oraz dołącza:
      • protokół z Walnego Zebrania wraz z podjętą uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia;
      • listę obecności;
      • listę członków stowarzyszenia na dzień podjęcia uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia.
    • podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego (np. zamieszczenie ogłoszenia w gazecie lokalnej, ogólnokrajowej albo umieszczenie ogłoszenia o likwidacji na portalu internetowym np. ngo.pl - https://ogloszenia.ngo.pl/komunikaty/likwidacja, można też złożyć z ww. dokumentami ogłoszenie o likwidacji, które zostanie wywieszone na tablicy informacyjnej w budynku Starostwa Powiatowego w Lipsku na ok. 3 tygodnie).
  3. Ponadto likwidator:
    • sporządza sprawozdanie finansowe na dzień otwarcia likwidacji zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości;
    • ustala listę wierzycieli i dłużników;
    • przystępuje do zbycia majątku stowarzyszenia i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli;
    • dokonuje zamknięcia ksiąg rachunkowych;
    • zawiadamia bank prowadzący obsługę stowarzyszenia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego, zamyka rachunek bankowy (jeśli dotyczy);
    • sporządza sprawozdanie z przebiegu procesu likwidacji wraz ze sprawozdaniem finansowym sporządzonym na dzień zakończenia likwidacji zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości;
    • sporządza protokół przekazania dokumentów stowarzyszenia na przechowywanie - archiwizacji dokumentów (protokół zawiera podpis zdającego i przejmującego);
    • po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego likwidator zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków, które przyjmuje uchwałę o zakończeniu likwidacji i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji;
    • składa wniosek do Starosty Lipskiego o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji, do wniosku załącza następujące dokumenty:
      • sprawozdanie z przebiegu procesu likwidacji wraz z przyjętą przez Walne Zebranie Członków uchwałą o zakończeniu likwidacji i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji.
      • potwierdzenie faktu podania przez likwidatora do publicznej wiadomości ogłoszenia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia zwykłego, które widniało co najmniej 30 dni,
    • po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia i otrzymaniu dokumentu potwierdzającego wykreślenie z ewidencji likwidator informuje właściwy Urząd Skarbowy i Urząd Statystyczny.

Uwagi:

  1. Likwidacja stowarzyszenia polega na:
    • całkowitym zakończeniu jego działalności,
    • zadysponowaniu pozostałego w stowarzyszeniu mienia,
    • wykreśleniu stowarzyszenia z ewidencji Stowarzyszeń Zwykłych po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.

Materiały

Wniosek o wykreslenie z ewidencji Stowarzyszen Zwyklych
1​_Wniosek​_o​_wykreslenie​_z​_ewidencji​_Stowarzyszen​_Zwyklych.doc 0.06MB
{"register":{"columns":[]}}