Likwidacja stowarzyszenia zwykłego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie określenia sposobu prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. z 2016 r., poz. 644).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.).
Termin realizacji:
Do 30 dni od dnia złożenia wniosku z załącznikami, w szczególnych wypadkach do 60 dni.
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wykreślenie z ewidencji Stowarzyszeń Zwykłych.
- Protokół z Walnego Zebrania Członków wraz z listą obecności.
- Uchwała o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego, która zawiera informacje:
- o wyznaczeniu likwidatora/ów, o przeznaczeniu majątku zlikwidowanego stowarzyszenia wraz z protokołem przekazania majątku.
- Lista członków stowarzyszenia na dzień podjęcia uchwał przez Walne Zebranie Członków.
- Potwierdzenie faktu podania przez likwidatora do publicznej wiadomości informacji o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia.
- Sprawozdanie likwidatora z przebiegu procesu likwidacji (jego elementem jest sprawozdanie finansowe na dzień zakończenia likwidacji).
Opłaty:
Nie dotyczy.
Miejsce załatwienia sprawy:
- Miejsce:
- Starostwo Powiatowe w Lipsku, ul. Rynek 1, 27-300 Lipsko.
- Składanie dokumentów:
- Punkt obsługi interesanta biuro podawcze Starostwa Powiatowego w Lipsku, parter.
- Odbiór dokumentów:
- Referat Promocji i Rozwoju Starostwa Powiatowego w Lipsku, II piętro, pokój nr 35.
- Informacja:
- tel. (48) 37 83 034, (48) 37 83 011.
Procedura załatwienia sprawy:
- Jeżeli członkowie stowarzyszenia zwykłego chcą, aby stowarzyszenie zakończyło swoją działalność i byt prawny powinni na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia:
- sporządzić protokół z Walnego Zebrania Członków wraz z podjętą uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia (w tym o wyznaczeniu likwidatora/ów,o przeznaczeniu majątku zlikwidowanego stowarzyszenia wraz z protokołem przekazania majątku) zgodnie z zapisami Regulaminu stowarzyszenia zwykłego;
- sporządzić listę obecności;
- sporządzić listę członków stowarzyszenia na dzień podjęcia uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia.
- Następnie likwidator:
- pisemnie zawiadamia Starostę Lipskiego - o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia zwykłego oraz dołącza:
- protokół z Walnego Zebrania wraz z podjętą uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia;
- listę obecności;
- listę członków stowarzyszenia na dzień podjęcia uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia.
- podaje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego (np. zamieszczenie ogłoszenia w gazecie lokalnej, ogólnokrajowej albo umieszczenie ogłoszenia o likwidacji na portalu internetowym np. ngo.pl - https://ogloszenia.ngo.pl/komunikaty/likwidacja, można też złożyć z ww. dokumentami ogłoszenie o likwidacji, które zostanie wywieszone na tablicy informacyjnej w budynku Starostwa Powiatowego w Lipsku na ok. 3 tygodnie).
- pisemnie zawiadamia Starostę Lipskiego - o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia zwykłego oraz dołącza:
- Ponadto likwidator:
- sporządza sprawozdanie finansowe na dzień otwarcia likwidacji zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości;
- ustala listę wierzycieli i dłużników;
- przystępuje do zbycia majątku stowarzyszenia i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli;
- dokonuje zamknięcia ksiąg rachunkowych;
- zawiadamia bank prowadzący obsługę stowarzyszenia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego, zamyka rachunek bankowy (jeśli dotyczy);
- sporządza sprawozdanie z przebiegu procesu likwidacji wraz ze sprawozdaniem finansowym sporządzonym na dzień zakończenia likwidacji zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości;
- sporządza protokół przekazania dokumentów stowarzyszenia na przechowywanie - archiwizacji dokumentów (protokół zawiera podpis zdającego i przejmującego);
- po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego likwidator zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków, które przyjmuje uchwałę o zakończeniu likwidacji i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji;
- składa wniosek do Starosty Lipskiego o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji, do wniosku załącza następujące dokumenty:
- sprawozdanie z przebiegu procesu likwidacji wraz z przyjętą przez Walne Zebranie Członków uchwałą o zakończeniu likwidacji i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji.
- potwierdzenie faktu podania przez likwidatora do publicznej wiadomości ogłoszenia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia zwykłego, które widniało co najmniej 30 dni,
- po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia i otrzymaniu dokumentu potwierdzającego wykreślenie z ewidencji likwidator informuje właściwy Urząd Skarbowy i Urząd Statystyczny.
Uwagi:
- Likwidacja stowarzyszenia polega na:
- całkowitym zakończeniu jego działalności,
- zadysponowaniu pozostałego w stowarzyszeniu mienia,
- wykreśleniu stowarzyszenia z ewidencji Stowarzyszeń Zwykłych po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.
Materiały
Wniosek o wykreslenie z ewidencji Stowarzyszen Zwyklych1_Wniosek_o_wykreslenie_z_ewidencji_Stowarzyszen_Zwyklych.doc 0.06MB