Informacje ułatwiające skorzystanie z pomocy Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Rzecznik - Małgorzata Szmit
tel.: 48 37 83 017
fax.: 48 37 83 017
e-mail: prk@powiatlipsko.pl
Informacje ułatwiające skorzystanie z pomocy Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Lipsku
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów. Podstawą prawną działalności rzecznika jest ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 275).
- Z pomocy Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Lipsku mogą skorzystać mieszkańcy Powiatu Lipskiego.
- Rzecznik udziela pomocy wyłącznie osobom fizycznym (w sprawach nie związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej lub zawodowej), w sporach z przedsiębiorcą (sprzedawcą, producentem, dystrybutorem).
- Porady oraz informacje prawne w zakresie ochrony interesów konsumentów udzielane przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów są bezpłatne.
- telefonicznie - codziennie w godzinach pracy urzędu;
- osobiście - codziennie w godzinach pracy urzędu;
- poczta elektroniczną - pod adresem - prk@powiatlipsko.pl
- W sprawach nieskomplikowanych, niewymagających analizy dokumentów porady są udzielane telefonicznie.
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie dysponuje środkami przymusu, za pomocą których mógłby wpłynąć na przedsiębiorcę w celu spełnienia roszczeń/żądań konsumenta. Postępowania prowadzone przez rzecznika mają charakter polubowny, co oznacza, że przedsiębiorca może podtrzymać swoją negatywną decyzję w sprawie.
- W razie odrzucenia przez przedsiębiorcę argumentów przedstawionych przez rzecznika, konsument może dochodzić roszczenia w postępowaniu sądowym lub skorzystać z rozstrzygnięcia sporu przez Stały Sąd Polubowny.
- Prowadzona przez rzecznika interwencja w sprawie nie przerywa biegu przedawnienia.
- Porady prawne i informacje są udzielane przez rzecznika na bieżąco według kolejności zgłoszenia. Powiatowy Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego/odwoławczego.
- W celu wystąpienia przez rzecznika do przedsiębiorcy w sprawie konsumenckiej, konsument powinien złożyć pisemny wniosek.
- Podpisany „Wniosek Konsumenta” wraz załącznikami (m.in. kopie dowodów zakupu, umowy, reklamacji, odpowiedzi na reklamację, odmowy załatwienia reklamacji) należy złożyć:
- osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowego w Lipsku,
- za pośrednictwem poczty,
- drogą elektroniczną.
- Jeśli złożony wniosek zawiera braki formalne, rzecznik wzywa konsumenta do jego uzupełnienia, w terminie 7-dniowym. W przypadku nieuzupełnienia wniosku we wskazanym terminie, zostanie on pozostawiony bez rozpatrzenia.
- Wnioski konsumentów są realizowane przez rzecznika według kolejności wpływu, bez zbędnej zwłoki. Termin załatwienia sprawy uzależniony jest od udzielenia odpowiedzi przez przedsiębiorcę.
- Jeżeli Rzecznik jest niewłaściwy w sprawie, niezwłocznie przekazuje ją do organu właściwego, informując o tym wnioskodawcę.
- Dane osobowe ujawnione przy udzielaniu porad i informacji są przetwarzane w celu wypełnienia obowiązków prawnych, w szczególności w celu zapewnienia przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Lipsku pomocy w sprawie o ochronę praw konsumenta. Szczegółowe informacje o zasadach przetwarzania danych osobowych dostępne są na stronie internetowej urzędu oraz w siedzibie Powiatowego Rzecznika Konsumentów przy ul. Rynek 1 w Lipsku.
Zadania Rzecznika
Zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 275.) do zadań rzecznika konsumentów należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałanie z Prezesem Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Materiały
Wniosek o udzielenie pomocy konsumentowi.wniosek_o_pomoc.docx 0.01MB