W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami

Rozwiązania organizacyjne poprawiające dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowcu Świętokrzyskim.

Osoba ze szczególnymi potrzebami

Osoba ze szczególnymi potrzebami - osoba, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami. Do osób ze szczególnymi potrzebami zaliczamy m.in.:

  • osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, na wózkach, poruszające się o kulach,
  • osoby niewidome i słabowidzące,
  • osoby głuche i słabosłyszące,
  • osoby w kryzysach psychicznych,
  • osoby z niepełnosprawnością intelektualną,
  • osoby ze spektrum autyzmu,
  • osoby z ograniczonymi możliwościami poznawczymi,
  • osoby starsze,
  • osoby przewlekle chore,
  • osoby z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi,
  • osoby o niższym wzroście (w tym również dzieci),
  • kobiety w ciąży.

Niezależnie od komórki organizacyjnej każdy z pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowcu Świętokrzyskim jest zobowiązany do wspierania osób ze szczególnymi potrzebami odpowiednio poprzez:

  • wsparcie i asystę w załatwianiu spraw,
  • wskazanie funkcjonujących rozwiązań, osób i ułatwień organizacyjnych,
  • pomoc i wsparcie w trakcie ewakuacji,
  • stosowanie zasad prostego języka w korespondencji do klientów.

Dostępność architektoniczna przestrzeni obsługi klienta

Przy wejściu głównym znajduje się platforma dla osób niepełnosprawnych ruchowo oraz poruszających się na wózkach. Platforma uruchamiana jest z zewnątrz przez osobę niepełnosprawną. Platoforma główne posiadają odpowiednią szerokość umożliwiającą swobodny przejazd wózkiem, pozbawione są progów.

Na poziomie drzwi wejściowych dostępne są dwie windy umożliwiające dostanie się osób niepełnosprawnych ruchowo na każde piętro, na którym znajdują się pomieszczenia zajmowane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowcu Świętokrzyskim.

Na każdym piętrze zajmowanym przez Centrum jest toaleta przystosowana dla potrzeby osób niepełnosprawnych ruchowo.

Drzwi do wszystkich pomieszczeń zajmowanych przez Centrum posiadają odpowiednią szerokość umożliwiającą swobodny przejazd wózkiem, konstrukcyjnie pozbawione są progów. Dotyczy to również korytarzy.

W budynku można poruszać się z psem asystującym.

W Centrum nie są umieszczone informacje w alfabecie brajla dla osób niewidomych.

W Centrum nie funkcjonuje system informacji głosowej dla osób niewidomych i niedowidzących.

W budynku nie ma konieczności montowania pochyli i najazdów pomocniczych z uwagi na dostępność wszystkich poziomów przez windy, oraz z uwagi na brak progów.

Zasady obsługi klienta

Każdy interesant ze szczególnymi potrzebami ma prawo zgłosić te potrzeby pracownikom Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowcu Świętokrzyskim.

Pracownicy Sekretariatu oraz Punktu Obsługi Interesanta wychodzą z inicjatywą nawiązania kontaktu z klientami ze szczególnymi potrzebami. Dotyczy to zwłaszcza osób starszych, kobiet w ciąży, osób z dziećmi do lat 4, osób poruszających się z białą laską lub z psem przewodnikiem, które znajdą się w budynku lub jego otoczeniu. Osoby ze szczególnymi potrzebami obsługiwane są poza kolejnością. W sytuacji, gdy w Urzędzie jest wielu interesantów, pracownik ma prawo zaprosić osobę ze szczególnymi potrzebami do obsługi poza kolejnością.

Ewakuacja osób ze szczególnymi potrzebami

Za ewakuację osoby ze szczególnymi potrzebami odpowiada osoba, która tę osobę obsługuje, lub - w przypadku, gdy osobą ze szczególnymi potrzebami jest pracownik - za jej ewakuację odpowiada przełożony. 

W przypadku zagrożenia należy osoby ze szczególnymi potrzebami

  1. powiadomić o wystąpieniu zagrożenia,
  2. pomóc w odnalezieniu drogi ewakuacyjnej
  3. oraz w opuszczeniu budynku.

Ewakuacja osób z dysfunkcjami wzroku - przed nawiązaniem kontaktu fizycznego, należy o tym uprzedzić, przedstawić się o powiedzieć co się dzieje; zaproponować swoje ramię, zamiast chwytać za rękę; idąc opisywać przeszkody.

Ewakuacja osób z dysfunkcjami słuchu - jeśli nie ma możliwości pokazać migowo o zagrożeniu, w miarę możliwości przekazać komunikat pisany (w telefonie, na kartce); należy mówić z twarzą zwróconą w kierunku rozmówcy.

Dostępność publikacji, dokumentów i innych treści tworzonych w Urzędzie

  • Podejmowane są starania by w publikacjach, dokumentach, wzorach dokumentów, ogłoszeniach i innych komunikatach stosować język prosty. Dotyczy to zarówno treści w formie drukowanej, jak i cyfrowej.
  • Treści tekstowe tworzone w Urzędzie są pisane z użyciem bezszeryfowej czcionki i posiadają właściwą strukturę. Wszystkie dokumenty publikowane w formie cyfrowej są zgodne z wymogami standardu WCAG 2.1. na poziomie AA (lub według aktualnie obowiązującego prawa).
  • Treści publikowane w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram) są dostępne i zawierają treści alternatywne. Treści publikowane na stronie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowcu Świętokrzyskim są w całości dostępne cyfrowo i zawierają treści alternatywne.
  • Na stronie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowcu Świętokrzyskim w zakładce „O nas” Informacje o Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowcu Świętokrzyskim w tekście łatwym do czytanie ETR (Easy To Read).

Dostępność parkingu przy Centrum 

Na parkingu głównym przy siedzibie Centrum znajduje się 8 miejsc dla osób niepełnosprawnych wyraźnie oznaczonych tablicami oraz kolorem niebieskim (mogą z nich korzystać osoby posiadające ważną kartę uprawniającą do parkowania na miejscach dla niepełnosprawnych).

Na głównej stronie internetowej Urzędu (na dole strony, w stopce) znajduje się zakładka „Deklaracja dostępności”.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
09.02.2023 08:54 Sylwester Misiura
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Sylwester Misiura
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami 1.0 09.02.2023 08:54 Sylwester Misiura

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}