Jak przygotować się do złożenia wniosku w programie „Czyste Powietrze”?
02.06.2025
Szanowni Mieszkańcy,
Jak przygotować się do złożenia wniosku w programie „Czyste Powietrze”?
Zanim złożysz wniosek o dofinansowanie, warto odpowiednio się przygotować. Kluczowe elementy to m.in. sprawdzenie, czy spełniasz kryteria programu, ustalenie zakresu planowanych prac oraz zebranie wymaganych dokumentów.
Krok po kroku – przygotowanie do złożenia wniosku
Sprawdź, czy możesz skorzystać z programu:
- Czy dom jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym spełniającym wymagania programu Czyste Powietrze?
- Czy w budynku prowadzona jest działalność gospodarcza? Jeśli tak, przedstawić jaki % powierzchni budynku jest przeznaczone na działalność gospodarczą? (nie może przekroczyć 30%) ?
- Budynek kwalifikuje się do termomodernizacji lub wymiany źródła ciepła?
- Czy jest Pan/Pani właścicielem/współwłaścicielem budynku jednorodzinnego w okresie minimum 3 lat do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie?
- Czy budynek/lokal mieszkalny został oddany do użytkowania?
- Czy przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego uprawnia potencjalnego beneficjenta do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania w ramach programu Czyste Powietrze?
- Czy zamierza Pan/Pani skorzystać z prefinansowania?
- Czy był już na miejscu audytor energetyczny oraz wykonawca który określił stan energetyczny budynku, zakres prac oraz szacunek kosztów?
- W którym roku został oddany do użytkowania dom jednorodzinny?
- Czy budynek potencjalnie nadaje się do termomodernizacji (budynek potencjalnie kwalifikuje się do spełnienia warunku dotyczącego zapotrzebowania na energię użytkową)? Pytania pomocnicze: Czy w budynku nie zostały ocieplone ściany? Czy nie został ocieplony dach? Czy nie zostały wymienione okna lub drzwi?
Uwaga: Ocena stanu energetycznego budynku przed rozpoczęciem przedsięwzięcia celem określenia spełnienia warunku wartości wskaźnika zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania dla budynku/lokalu mieszkalnego wymaga sporządzenia audytu energetycznego budynku oraz dokumentu podsumowującego audyt energetyczny.
-
- Jakie są obecne źródła ciepła w budynku (np. piec kaflowy, kocioł na węgiel/drewno, kocioł gazowy, ogrzewanie elektryczne, kominek, koza, trzon kuchenny, piecokuchnia itp.)?
- W przypadku źródła na paliwo stałe (przykładowo węgiel 12 kamienny) - Czy jest to "kopciuch" ? Czy zainstalowany został kocioł węglowy poniżej 5 klasy (na podstawie deklaracji CEEB)?
- Czy ma Pan/Pani świadomość konieczności likwidacji nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe?
- Przygotuj dokumenty:
- numer księgi wieczystej lub inne dokumenty dotyczące własności budynku,
- zgoda współwłaściciela/współwłaścicieli na realizację przedsięwzięcia (jeśli dotyczy),
- zaświadczenie o dochodach wydane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (jeśli wnioskujesz o podwyższony lub najwyższy poziom dofinansowania),
- umowa/y z wykonawcą/mi (jeśli wnioskujesz o dotację z prefinansowaniem),
- sporządzony audyt energetyczny wraz z dokumentem podsumowującym audyt energetyczny,
- kosztorysy lub oferty wykonawców.
- Zdecyduj, kto będzie realizował prace:
- samodzielnie lub pomocą operatora programu.
Beneficjent ponosi pełną odpowiedzialność za wybór wykonawców.
Jeśli masz pytania dotyczące programu "Czyste Powietrze", skotaktuj się bezpośrednio z Operatorem Programu w Urzędzie Gminy tel. 48 377 73 43.